سه‌شنبه 17 مهر 1403

مخالفت شدید یک نماینده با FATF / مجلس زیر بار ننگ تصویب پالرمو نمی‌رود / پیوستن به FATF امکان‌پذیر نیست

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
مخالفت شدید یک نماینده با FATF / مجلس زیر بار ننگ تصویب پالرمو نمی‌رود / پیوستن به FATF امکان‌پذیر نیست

یک نماینده مجلس گفت: FATF یک ابزار و وسلیه جنگی در دست دشمن برای فشار به ماست تا ما مجبور باشیم داده‌های خودمان را به آن‌ها بدهیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ابولفضل ابوترابی، عضو کمیسیون شوراها، درباره صحبت‌های وزیر اقتصاد در خصوص دستور رئیس‌جمهور برای حل مسئله FATF گفت: FATF دو موضوع بسیار مهم دارد که مجلس باید مصوب کند، اولی پیوستن به پالرمو است؛ اگر ما به کنوانسیون پالرمو بپیوندیم کلیه جنبش‌های آزادی بخش مثل حزب الله، حماس و غیره به عنوان سازمان تروریستی شناخته می‌شوند، یعنی ما با دست خودمان داریم دست‌های پرتوان‌مان را قطع می‌کنیم.

بنابر گزارش ایلنا، این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که یکی از الزمات FATF پالرمو است، عنوان کرد: تا وقتی که مجلس شورای اسلامی پالرمو را مصوب نکند، پیوستن به FATF امکان‌پذیر نیست و مجلس هم محال است این ننگ را برای خودش بگذارد و ما به پالرمو بپیوندیم.

وی یادآور شد: ما در دوره قبل که خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم فرمودند بحث مبارزه با پول‌شویی که پایه و اساس FATF در جهان است و بر این مبنا ادعا می‌شود، خیلی خوب است اما چرا بیاییم با قوانین بین‌المللی برای خودمان محدودیت ایجاد کنیم، در داخل بیاییم مبارزه با پولشویی را با قوانین خودمان آغاز کنیم. ما انتظارمان از آقای همتی، دولت و بقیه این است که به این موضوع بپردازند.

ابوترابی خاطرنشان کرد: امروز امارات و بسیاری از کشورهای دنیا به FATF پیوسته‌اند اما بیشترین پولشویی را دارند و در امارات، سوئیس و فرانسه و برخی دیگر از کشورها این اتفاق می‌افتد. پس FATF ابزاری برای فشار به بقیه کشورها است و اگر قرار بود فقط برای مبارزه پولشویی باشد چرا جلوی امارات و سوئیس را نمی‌گیرند که بیشترین پولشویی در آن ها اتفاق می‌افتد.

وی با بیان این که FATF یک ابزار و وسلیه جنگی در دست دشمن برای فشار به ماست تا ما مجبور باشیم داده‌های خودمان را به آن‌ها بدهیم، تاکید کرد: امروز داده‌ها و اطلاعات بسیار ارزشمند هستند، می‌خواهند اطلاعات ما را بگیرند و از آن در جنگ علیه خود ما استفاده کنند.

این نماینده مجلس درباره این که رئیس جمهور دستور داده است برای رفع نگرانی‌ها در خصوص مسئله FATF، نهادهای اقتصادی و عالی کشور باهم همکاری داشته باشند، عنوان کرد: رفع نمی‌شود، یک نهاد در این خصوص مجلس است؛ مجلس باید در مورد این دو موضوع که مانده است تصمیم‌گیری کند که یکی از آن‌ها پالرمو است و حتما باید طبق قانون اساسی به مجلس بیاید و مجلس این ننگ را نمی‌پذیرد و رأی نمی‌دهد. از سوی دیگر تاکید رهبری این بوده که به جای این‌که انرژی خودمان را برای پیوستن به FATF بگذاریم چرا نمی‌آییم مبارزه با پولشویی که برایش شورای عالی تشکیل شده است را تقویت کنیم.

وی در پاسخ به این که دوره‌های قبل یک حق تحفظی برای ایران مطرح بود، با حق تحفظ می‌توانیم به FATF بپیوندیم، گفت: حق تحفظ فایده‌ای ندارد، چون در بسیاری از معاهده‌های بین‌المللی شاید حق تحفظ صوری بیاوریم اما در بحث حقوقی قابل قبول نیست.

27215

کد خبر 1968258