یک‌شنبه 8 مهر 1403

مدارس در شبکه شاد گروه‌های پرورشی ایجاد کنند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
مدارس در شبکه شاد گروه‌های پرورشی ایجاد کنند

تهران - ایرنا - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: مدارس با فعال شدن شبکه شاد می‌توانند گروه‌های پرورشی را ایجاد کنند. هیچ فعالیتی را کمرنگ یا حذف نمی‌کنیم و شرح وظایف همه بخش‌ها در شرایط زرد و قرمز تنظیم و ابلاغ می‌شود.

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی و امور بین الملل معاونت پرورشی و فرهنگی، علیرضا کاظمی در دومین روز از برگزاری سی و چهارمین اجلاس سراسری روسا و مدیران آموزش اظهار داشت: این معاونت با هدف توسعه و ترویج فرهنگ انقلاب و جلوگیری از مفاهیم انحرافی در آموزش‌وپرورش شکل‌گرفته است. آنچه قابل‌توجه است، تأکیدات مستمر رهبر معظم انقلاب بر اهمیت، جایگاه و توجه به حوزه پرورشی است. رهبری حمایت و توجه لازم را به این حوزه دارند.

وی افزود: نقشی که این حوزه در خصوص سند تحول بنیادین می‌تواند، داشته باشد این است که سند تحول کاملا تربیتی بوده و فعالیت‌های پرورشی بالاترین مصداق فعالیت‌های تربیتی است. همچنین مهم‌ترین چرخش تحول‌آفرین، چرخش از یک نظام آموزشی به یک نظام فرهنگی و تربیتی است.

معاون پرورشی و فرهنگیوزارت آموزش و پرورش مهم‌ترین رویکردهای حوزه‌ی پرورشی را مدرسه محوری و تمرکز بر مدرسه، فراگیری، مشارکت‌پذیری و نقش‌پذیری دانش آموزان، معرفت بخشی و معرفت افزایی، اثربخشی و خلق موقعیت‌های تربیتی و استفاده از ظرفیت فضاهای هنری و پرورشی و همچنین استفاده از ظرفیت فضای مجازی عنوان کرد.

کاظمی به مهم‌ترین استراتژی‌های این حوزه اشاره کرد و گفت: توسعه و ترویج فرهنگ قرآن، عترت و نماز و ارتقای مهارت‌های فردی و اجتماعی و کنترل و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از طریق غربالگری و ایجاد روحیه شادابی و نشاط از طریق برنامه‌های فرهنگی و توسعه تشکل‌های دانش‌آموزی در دست اقدام است.

وی افزود: توسعه فرهنگ ایثار و شهادت و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب و توجه به بیانیه گام دوم انقلاب برای ما اهمیت زیادی دارد، برای مثال در حوزه ترویج فرهنگ نیکوکاری، سیل مهربانی و پویش هم‌کلاسی مهربان را در سطح مدارس داریم.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: استمرار و توسعه فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی در فضای ترکیبی در زمان حضور و عدم حضور دانش آموزان از سیاست‌های این معاونت است. مسابقات قرآن و عترت و نماز در 3بخش و مسابقات فرهنگی و هنری در دو بخش در فضای مجازی شکل‌گرفته است.

کاظمی درمورد تشکیل قرارگاه تولید محتوای مجازی برای استفاده در فضاهای مدارس گفت: در حوزه قرآن، عترت و نماز و حوزه‌ی فرهنگی هنری و حوزه مشاوره تاکنون بیش از 30هزار محتوای پرورشی تولید شده است که در سال جدید مربیان پرورشی می‌توانند از این محتواها استفاده کنند. همچنین ساخت 4استودیو در کشور در سطح کشور به‌صورت قطبی یکی از دیگر از دستاوردهای حوزه پرورشی در این دوران کرونا است.

وی گفت: با فعال شدن شبکه شاد مدارس می‌توانند گروه‌های پرورشی را ایجاد کنند تا به فعالیت‌های خود بپردازند. هیچ فعالیتی را کمرنگ و یا حذف نخواهیم کرد و شرح وظایف همه‌ی بخش‌ها در شرایط زرد و قرمز تنظیم و ابلاغ می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش افزود: حضور فعال و اثربخش مربیان در مدارس در شرایط زرد و قرمز در کنار دیگر کادر اجرایی باید فعال باشد. تولید محتوای موردنیاز بر اساس نیازهای منطقه‌ای باید شکل بگیرد. همچنین باید از فضاهای پرورشی به‌خوبی مراقبت شود.

کاظمی در خصوص اهمیت توجه به نماز و برگزاری نماز جماعت گفت: اجلاس سراسری نماز می‌تواند یک جریان سازی فرهنگی در سطح آموزش‌وپرورش ایجاد کند و امیدواریم پیش اجلاس اجرا شود. موضوع اجلاس امسال مدرسه، مسجد و منزل است. همچنین برگزاری جشن تکلیف از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی تصریح کرد: باید نکته مهم دیگر تسهیل گری و کمک به اجرای برنامه‌های تشکل‌های دانش‌آموزی داشته باشیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: دو بسته‌ی تحولی داریم که پنج برنامه در دل خود دارد و انتظار حمایت مدیران کل راداریم تا معاونین پرورشی و روسای مناطق بتوانند این برنامه‌ها را اجرا کنند.

کاظمی به اولین بسته تحولی اشاره کرد و گفت: ارتقای مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان با استفاده از طرح یاریگران زندگی و طرح نماد است.

وی در خصوص ایجاد خط ملی نماد هم اظهارداشت: دانش‌آموزان، خانواده‌ها و معلمان به‌صورت شبانه‌روزی می‌توانند از خدمات مشاوره و مددکاری و دیگر ظرفیت‌ها استفاده کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش درمورد بسته تحولی دوم گفت: بسته توسعه نقش‌پذیری دانش‌آموزان با استفاده از ظرفیت سه تشکل در سازمان دانش‌آموزی است که شامل تشکل مجلس دانش‌آموزی، پیشتازان و خبرگزاری پانا است.

سی و چهارمین اجلاس روسا و مدیران کل وزارت آموزش‌وپرورش سراسر کشور روز گذشته به‌صورت ویدئو کنفرانس، با سخنان رهبر معظم انقلاب و حضور محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش‌وپرورش، معاونین و مدیران کل وزارتخانه، مدیران کل استان‌ها و روسای 760 منطقه آموزشی گشایش یافت.

هدف از برگزاری این اجلاس تبادل افکار و تبیین سیاست‌ها و مأموریت‌های آموزش‌وپرورش در شرایط ناشی از شیوع بیماری کرونا در سال تحصیلی جدید است. این اجلاس عصر امروز به کار خود پایان می دهد.

*س_برچسب‌ها_س*