جمعه 14 اردیبهشت 1403

مذاکره رهبران بریکس درباره سازوکارهای جدید پرداخت

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران به نقل از راشاتودی، وزارت خارجه روسیه روز جمعه در گفتگو با راشاتودی، اعلام کرد که ایجاد سازوکارهای پرداخت "پایدار" برای تجارت متقابل از جمله موضوعات کلیدی است که گروه کشورهای بریکس در نشست ماه آینده خود در مورد آن بحث و مذاکره خواهند کرد.

این وزارتخانه با اشاره به اجلاس سران بریکس در شهر ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی در روزهای 22 تا 24 اوت، گفت: با توجه به شرایط بین‌المللی کنونی، این موضوع در نشست آتی رهبران این بلوک مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

به گفته وزارت خارجه روسیه، استفاده از ارزهای ملی در تجارت متقابل به دلیل عواملی مانند قابلیت محدود تبدیل شدن و نوسانات بیشتر در مقایسه با دلار آمریکا، پیچیده است.

این وزارتخانه همچنین تأکید کرد که ایجاد ارز واحد جدید بریکس یک فرآیند "ظریف" خواهد بود.

کشورهای بریکس در تلاش هستند تا در تجارت متقابل خود از دلار آمریکا دور شوند.

بر اساس این گزارش، روند دلارزدایی به دنبال تحریم‌هایی که عملاً ارتباط روسیه را با سازوکارهای مالی غرب قطع کرد، شتاب بیشتری گرفته است.

بسیاری از کشورهای در حال توسعه از جمله کشورهای عضو بریکس یعنی روسیه، چین، هند، برزیل و آفریقای جنوبی - شروع به حرکت به سمت ارزهای جایگزین در تجارت دوجانبه خود کرده‌اند.

روسیه سال گذشته ایده معرفی ارز بریکس را مطرح کرد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور در ژوئن گذشته اعلام کرد که کشورهای عضو در حال کار بر روی توسعه یک ارز ذخیره جدید بر اساس سبدی از ارزهای ملی مورد استفاده این بلوک پنج کشوری هستند.