چهارشنبه 11 مهر 1403

مردم با رعایت بهداشت به کادر درمان در انجام وظیفه کمک کنند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
مردم با رعایت بهداشت به کادر درمان در انجام وظیفه کمک کنند

سنندج - ایرنا - فوکال پوینت علمی بیماری کرونا گفت: از لحاظ امکانات بهداشتی، درمانی و دارویی در استان کمبودی نداریم اما خستگی و فشار کاری کادر درمان و سلامت بیشتر شده و مردم باید با رعایت اصول بهداشتی به فکر سلامتی کادر درمانی هم باشند.

دکتر بهزاد محسن‌پور روز پنجشنبه در گفت و گوی خبری اظهار داشت: در حال حاضر با موج جدید کرونا در سنندج مواجه هستیم و لازم است شهروندان، اصول بهداشتی و مراقبت‌های روزهای اول شیوع کرونا در استان را همچنان مدنظر داشته باشند.

وی با بیان اینکه دستکش کارایی لازم در مقابل ویروس کرونا را ندارد، تاکید کرد: استفاده از دستکش چه بسا منجر به انتقال و انتشار ویروس خواهد شد لذا شستن مکرر دست‌ها توصیه می‌شود. محسن‌پور با اشاره به افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در استان کردستان، افزود: طی 2 هفته اخیر تعداد موارد بستری، سرپایی مشکوک و مبتلایان به کرونا در استان بویژه سنندج افزایش یافته است. فوکال پوینت علمی بیماری کرونا اضافه کرد: از لحاظ امکانات بهداشتی، درمانی و دارویی در استان مشکل و کمبودی نداریم اما خستگی و فشار کاری همکاران تلاشگر جامعه بهداشت و درمان بیشتر شده هرچند باجان و دل در خدمت مردم و تامین سلامتی آنان هستیم و در این راه فعالیت‌های لازم را انجام می‌دهیم ولی مردم هم باید با رعایت اصول بهداشتی به فکر سلامتی کادر درمانی باشند. محسن‌پور با بیان اینکه معیار تشخیص برای فرد مبتلا به کرونا نشانه‌های بالینی است، گفت: بر اساس هر آنچه که در سی‌تی اسکن ریه ارزیابی می‌شود، درمان بیماران انجام می‌گیرد. وی با تاکید بر اینکه باید بپذیریم که کرونا دیگر با ما همخانه شده، یادآور شد: با رعایت اصول بهداشتی، فاصله 1.5 متری و دوری از تجمع در مکان‌های پرتردد، از خود و افرادی که بیشتر در معرض خطر هستند، مراقبت کنیم. محسن‌پور با بیان اینکه کرونا ویروس نانجیبی است، افزود: رفتار این ویروس قابل پیش‌بینی نیست و امکان دارد از لحاظ ماهیتی تغییر کند و با عوارضی همچون از دست دادن حس بویایی، علایم گوارشی، خستگی و کوفتگی بدن و سردرد خود را نشان دهد. فوکال پوینت علمی بیماری کرونا با بیان اینکه 70 تا 80 درصد مبتلایان به کرونا علایم خاصی ندارند، گفت: شدت بیماری در حدود 10 تا 15 درصد افراد مبتلا وجود دارد و 5 درصد ممکن است نیازمند بستری و اقدامات اولیه بیماری باشند. دکتر محسن پور استفاده از ماسک را برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا ضروری برشمرد و تاکید کرد: استفاده از ماسک حدود 90 درصد مانع انتشار ویروس خواهد شد.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: تا ظهر پنجشنبه 15 خرداد در مجموع 164 هزار و 270 نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت 59 نفر در 24 ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به هشت هزار و 71 نفر رسید.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*