شنبه 15 اردیبهشت 1403

مردم جهان بیش از هر زمان دیگری دورنمای اقتصادی خود را تیره می‌بینند

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
مردم جهان بیش از هر زمان دیگری دورنمای اقتصادی خود را تیره می‌بینند

نتایج یک نظرسنجی جدید که همزمان با آغاز اجلاس سالانه مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس منتشر شد، نشان می‌دهد اعتماد عمومی در جهان به سیاست‌ها و آمار مالی و اقتصادی نهادهای دولتی، رسانه‌ها و حتی سازمان‌های مردم نهاد رو به کاهش گذاشته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نتایج نظرسنجی موسسه خدمات روابط عمومی ادلمن (Edelman) آمریکا در 28 کشور جهان حکایت از آن دارد افراد کمتری بر این باورند که وضع معیشت خانواده آنها در پنج سال آینده بهتر خواهد شد.

بر اساس این نظرسنجی، درصد افراد خوشبین به آینده اقتصاد در 24 کشور نسبت به سال گذشته، به طور بی سابقه‌ای 10 درصد کاهش یافته و به 40 درصد رسیده است.

89 درصد پرسش شوندگان گفته‌اند نگران از دست دادن شغل خود هستند و 74 درصد نیز گفتند از آن بیم دارند که تورم افزایش یابد. همچنین دغدغه 76 درصد از پرسش شوندگان، وخامت تغییرات اقلیمی است و 72 درصد هم گفته‌اند نگرانند که جنگ اتمی رخ دهد.

نتایج تحقیقات ادلمن همچنین حاکیست بیشترین اعتماد مردم به دانشمندان و گزارشات آنهاست به طوری که 76 درصد پرسش شوندگان گفته‌اند به دانشمندان اعتماد دارند.

این نظرسنجی می‌افزاید شکاف‌های اجتماعی ریشه‌دار شده و دنیایی قطبی شده را ایجاد کرده است که باعث می‌شود مردم احساس کنند نمی‌توانند بر تفاوت‌های خود غلبه کنند به طوری که کمتر از یک سوم پرسش شوندگان گفته‌اند حاضرند با افرادی که اختلافات عمیق دارند، کار، زندگی یا به آنها کمک کنند.

نکته جالب توجه نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد، شکاف اجتماعی در 6 کشور آرژانتین، کلمبیا، ایالات متحده آمریکا، آفریقای جنوبی، اسپانیا و سوئد به علت بی اعتمادی به دولت و نبود یک هویت واحد، بیش از کشورهای دیگر است.

پرسش شوندگان در این کشورها گفته‌اند اگر این شکاف‌ها برطرف نشوند، تبعیض نژادی، برخوردهای متعصبانه و خشونت‌های خیابانی رو به افزایش خواهند گذاشت.

همچنین کمی بیش از 40 درصد از پرسش شوندگان گفته‌اند معتقدند دولت‌ها می‌توانند به حل مسائل اجتماعی کمک کنند.

موسسه ادلمن در این تحقیق از بیش از 32 هزار نفر در 28 کشور از جمله عربستان سعودی بین اول تا بیست و هشتم دسامبر (10 آذر تا 7 دی) گذشته نظرسنجی کرده است.