شنبه 14 مهر 1403

مروری بر مطبوعات و پایگاه‌های خبری زنجان

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
مروری بر مطبوعات و پایگاه‌های خبری زنجان

زنجان - ایرنا - رسانه‌ها و مطبوعات زنجان در هفته جاری موضوعات مختلفی را در سرخط اخبار و صفحات نخست خود انعکاس دادند که از جمله آن‌ها می‌توان به موضوع تخفیف‌های غیرواقعی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای زنجان و سایه سنگین کرونا بر معیشت اهالی ورزش در این استان اشاره کرد.

روزنامه صدای زنجان در گزارشی با عنوان "تخفیف یا تبانی؟"به پشت پرده تخفیف کالاها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای پرداخت و نوشت: قیمت بی‌سابقه برخی اقلام غذایی در سایه افزایش نرخ ارز از یک سو و ایجاد فضای رقابت از سویی دیگر عرضه‌کنندگان انواع محصولات ضروری را به سمت ارائه تخفیف‌های اغواکننده برای جذب مشتریان سوق‌داده تا مصرف‌کننده را متقاعد به خرید کند. اما رییس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان با اشاره به پایش‌های صورت گرفته از این مراکز تاکید می‌کند در اکثر موارد در فروشگاه‌های زنجیره‌ای نه خبری از «حراج» هست نه «تخفیف»!

گزارش میدانی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای حکایت از آن دارد که برخی کالاها حتی در این فروشگاه‌ها نیم‌بها هم عرضه می‌شوند و همین امر، استقبال مردم را در پی داشته اگرچه باز هم متصدیان فروشگاهی، کاهش خریدهای مردم و خلوتی فروشگاه‌ها را تائید می‌کنند.

متصدی یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهر در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گوید: مردم با حساسیت زیاد نسبت به گذشته خرید می‌کنند و معمولا کالاهایی را در سبد خرید خود نگاه می‌دارند و به پای صندوق‌ها می‌آورند که نیاز واقعی آنها است. به همین دلیل در رقابت برندها، تولیدکنندگان مجبور به ارائه تخفیف‌های جذاب به مشتریان هستند تا بتوانند قفسه کالاهای خود در فروشگاه‌ها را همیشه فعال نگاه دارند.

رضا استجلو، رییس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان معتقد است اکثر فروشگاه‌های زنجیره‌ای که مدعی اعطای تخفیف 10 تا 40 درصدی محصولات هستند، در واقعیت تخفیف نمی‌دهند و در برخی از مواقع بیش از سود واقعی خود، قیمت غیرمنطقی مدنظرشان را اعمال کرده و آن را از مصرف‌کننده دریافت می‌کنند!

استجلو با بیان اینکه «به نظرم تخفیف‌های غیرواقعی فروشگاه‌های زنجیره‌ای تبانی بین صاحبان این فروشگاه‌ها و واحدهای تولیدکننده است»، می‌گوید: فروشگاه‌ها با 2 شیوه «تخفیف» یعنی انصراف از سود حاصل از فروش به نفع مشتری و «حراج» یعنی فروش محصول پائین‌تر از قیمت خرید، اقدام به جذب مشتری می‌کنند. اما در عمل 99 درصد فروشگاه‌های زنجیره‌ای استان زنجان نه تخفیف می‌دهند نه حراج می‌کنند!»

رییس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان اضافه می‌کند: فروشگاه‌های زنجیره‌ای در برخی موارد علاوه بر اینکه از سود حاصل از فروش محصول خود نمی‌گذرند بلکه مبلغ سود را نیز از مصرف‌کننده اخذ می‌کنند!

رییس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان با بیان اینکه علاوه بر پایش قیمت‌ها در محل کارخانجات، میزان تخفیف فروشگاه‌های زنجیره‌ای را به صورت دقیق نظارت می‌کند، می‌گوید که «اکثر فروشگاه‌های زنجیره‌ای طی تبانی با کارخانجات از این واحدها می‌خواهند که قیمتی که ما می‌گوییم را در برچسب محصول درج کنید و بعد به مشتری می‌گویند محصول خریداری شده آن‌ها مشمول تخفیف این فروشگاه شده است که از نظر ما قابل قبول نیست».

پایگاه خبری موج رسا در گزارشی به تاثیر کرونا بر معیشت اهالی ورزش در زنجان پرداخت و نوشت: تعطیلی باشگاه‌های ورزشی و حتی ورزش‌های بدون برخورد مانند بدنسازی از طرفی سبب جمع‌آوری باشگاه‌ها و از طرفی نیز رونق باشگاه‌های خانگی و فعالیت‌های زیرزمینی و پنهانی شده که آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به همراه خواهد داشت.

اخیرا رییس هیات بدنسازی و پرورش اندام استان زنجان طی نامه‌ای از مدیرکل ورزش و جوانان استان درخواست کرده که با توجه به اینکه بخش بزرگی از باشگاه‌های ورزشی استان مربوط به این رشته است، مجوز فعالیت باشگاه‌های بدنسازی و پرورش اندام با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی صادر شده و سپس در صورت عدم رعایت هر یک از باشگاه‌ها نسبت به پلمب آن اقدام شود که ظاهرا این نامه، بدون پاسخ مانده است.

محمدعلی حمزه‌پور، معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با اشاره به تعطیلی چندین ماهه باشگاه‌های ورزشی تصریح کرد: ما هم می‌دانیم که باشگاهداران با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند اما به دلیل اینکه حفظ سلامتی در اولویت تمام امور قرار دارد جهت جلوگیری از انتقال و شیوع گسترده ویروس کرونا مجبور به پلمب باشگاه‌هایی هستیم که در این مدت فعالیت می‌کنند.

پایگاه خبری همدلی زنجان یادداشتی پیرامون آسیب به هویت کالبدی و معماری روستایی در نتیجه ساخت و سازهای بی ضابطه منتشر کرد که در بخشی ازآن آمده است: حفظ معماری بومی در هر منطقه و جامعه ای یکی از موضوعات مهم و مورد تاکید کارشناسان و حاکمان محلی و ملی است. اما این مهم نه تنها در شهرهای استان بلکه در روستاها نیز صیانت نشده و شاهدیم هر تجاوزی به اصول معماری و بافت کالبدی - فضایی روستاهای استان زنجان وارد شده است.

در این بین متولیان معمولا مسئولیت را متوجه نهاد دیگری می کنند، با توجه به اینکه زمین و مسکن یک کالای سرمایه ای در کشور ایران است، هر بافت معماری در شهر و روستا که بتواند یک ارزش افزوده اقتصادی ایجاد کند، طعمه سودجویان می شود، حال این سودجویان اشخاص حقیقی باشند یا متولیان دولتی و شبه دولتی در نقاب های متولی و مدعی دارای مسوولیت! در شهر زنجان نیز طی سال های گذشته چالش توسعه شهری و روستایی کاملا در این راستا مشهود بوده است.

معماری بومی روستاها با اجرای طرح های هادی و دادن مجوز ساخت برای ساکنان روستا، دچار تغییر شده و از کالبد بومی و اصیل معماری روستاهای منطقه به یک بافت بی هویت و کالبدی مدرن درآمده است. کالبدی که نه اقتضائات جغرافیایی، منطقه ای، اقلیمی روستا در آن مورد توجه بوده و نه شاخص های مهم معماری بومی! از این‌رو یک بافت بی هویت در روستاها شکل گرفته است.

*س_برچسب‌ها_س*