جمعه 13 مهر 1403

مروری بر مطبوعات و پایگاه‌های خبری زنجان

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
مروری بر مطبوعات و پایگاه‌های خبری زنجان

زنجان - ایرنا - رسانه‌ها و مطبوعات زنجان در هفته جاری موضوعات مختلفی را در سرخط اخبار و صفحات نخست خود انعکاس دادند که از جمله آن‌ها می‌توان به موضوع خشک شدن چمن سلطانیه و نامعلوم بودن زمان مجمع انتخابات هیات فوتبال استان اشاره کرد.

روزنامه صدای زنجان در گزارشی به وضعیت خشکی چمن سلطانیه پرداخت و نوشت: تشدید وضعیت کم‌آبی و حرکت به سمت خشکسالی در کنار عدم برنامه‌ریزی کافی سبب افت کیفیت چمن سلطانیه شده است به طوری که صاحبنظران و کارشناسان از تبدیل این چمن به کانون ریزگرد ابراز نگرانی کرده و خواهان همکاری دستگاه‌ها با اداره کل منابع طبیعی استان برای احیای چمن طبیعی سلطانیه از طریق قرق پنج ساله، کودپاشی، بذرپاشی و از همه مهم‌تر اجرای پروژه پخش سیلاب با هدایت سرریز آب سد بوئین به داخل چمن هستند.

در بخشی از منطقه سلطانیه که روزگاری پایتخت ایلخانیان بوده است، دشت وسیع و بکری با قدمت 700 ساله قرار گرفته است که دور تا دور آن را کوه های سر به فلک کشیده احاطه کرده اند. به دلیل موقعیت و شکل جغرافیایی این منطقه، آب های زیرزمینی از گذشته به مقدار زیادی انباشته شده و موجب طراوت و تازگی طبیعت سرسبز چمن سلطانیه شده‌اند اما عمر این چمن به دلیل برخی مشکلات نظیر استفاده بیش از حد از آبهای زیرزمینی در چند سال گذشته کاهش یافته است، البته کشت و کار سال‌های گذشته هم تا حدودی کمیت و کیفیت این چمن و محوطه موجود را تحت تاثیر قرار داده است.

تقی سالک علت رها شدن چمن سلطانیه را مربوط به موضوع «مالکیت» دانسته و می‌گوید: متاسفانه اداره کل منابع طبیعی برخلاف قوانینی که هست نتوانسته است مالکیت خود را به لحاظ شکلی و نه قانونی تثبیت کند!

این کارشناس تصریح می‌کند: سالهای سال بود که آب موردنیاز وارد چمن شده و زه‌آب نیز موجود بود اما پس از انقلاب وضعیت چمن در اولویت مسئولان قرار نگرفت به طوری که با گذشت زمان به سمت نابودی و از بین رفتن پیش رفت و تصور نمی‌کنم بهبود یابد!

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان سلطانیه که بر حفاظت و حراست از چمن سلطانیه توسط اداره منابع طبیعی تاکید دارد، با اشاره به آخرین اقدامات صورت گرفته برای حفظ و احیای چمن به صدای زنجان می‌گوید: به منظور جلوگیری از تصرفات چمن توسط کشاورزان طرح کمربند حفاظتی (بنچمارک) به طول 40 کیلومتر با هدف تفکیک اراضی زراعی و مستثنیات اجرایی شد.

وی با اشاره به کودپاشی به مساحت 200 هکتار از چمن در سال‌های قبل تصریح می‌کند: امسال نیز یک روز قبل از نخستین بارندگی، اجرای عملیات کودپاشی به سطح 70 هکتار به اتمام رسید.

رئیس منابع طبیعی سلطانیه با اشاره به نیاز آبی چمن می‌گوید: در 2 سال قبل عملیات بذرپاشی جواب مطلوب داشت و حجم چمن هم قابل قبول بود اما با توجه به کمبود بارش و ورود به خشکسالی نگران تبدیل هستیم که چمن سلطانیه که دارای بافت خاکی است، با وزش باید تبدیل به کانون ریزگرد شود که می‌تواند خطرناک شود. چندین مورد شاهد ریزگرد در منطقه هم بوده‌ایم!

پایگاه خبری موج رسا در خصوص تعوین چند باره زمان مجمع انتخابات هیات فوتبال استان از قول دبیر هیات فوتبال زنجان نوشت: مجمع انتخابات ریاست هیات فوتبال استان قرار بود که در اواخر سال آینده برگزار شود اما به 22 فروردین‌ماه سال جاری موکول شد.

وی با بیان اینکه برگزاری مجمع در فروردین‌ماه از سوی ستاد کرونا لغو شد، خاطرنشان کرد: این در حالی بود که مجوز برگزاری مجمع نیز اخذ شده بود اما ستاد کرونا استان، مجوز برگزاری را نداد.

ناصحی با بیان اینکه زمان بعدی مجمع انتخابات ریاست هیات فوتبال استان زنجان 18 اردیبهشت تعیین شده بود، افزود: علی‌رغم اخذ مجوز و آمادگی استان این تاریخ نیز از سوی فدراسیون فوتبال به دلیل شیوع کرونا لغو شد.

دبیر هیات فوتبال استان زنجان با بیان اینکه اداره کل ورزش و جوانان و هیات فوتبال استان هر لحظه آمادگی برگزاری مجمع را دارد، گفت: زمان جدید برگزاری مجمع به اعلام نظر فدراسیون فوتبال بستگی دارد.

پایگاه خبری مردم نو آنلاین از پیشگیری از تصرف 85 هکتار از اراضی ملی زنجان خبر داد و از قول فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان زنجان نوشت: در فروردین‌ماه امسال 42 مورد به‌میزان 85 هکتار از اراضی ملی استان از تصرف سودجویان پیشگیری شده‌است.

سرهنگ رضا مهدیون با بیان اینکه در فروردین‌ماه امسال سه مورد خلع ید و رفع تصرف انجام شده‌است، گفت: 42 مورد نیز از تصرف غیر مجاز به‌میزان 85 هکتار از اراضی ملی استان پیشگیری شده‌است.

وی با اشاره به اینکه در فروردین‌ماه امسال 11 دستگاه ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی در مراتع استان زنجان توقیف شده‌است، افزود: 123 مورد گزارش مردمی نیز به منابع طبیعی استان زنجان گزارش شده‌است.

سرهنگ مهدیون با بیان اینکه دو مورد اخراج دام غیرمجاز در استان زنجان طی فروردین‌ماه امسال انجام شده‌است، گفت: در این اخراج‌ها، 200واحد دامی از مراتع ملی خارج شده‌است.

*س_برچسب‌ها_س*