یک‌شنبه 17 تیر 1403

مشارکت وظیفه یک ملت / تفاوت دارد چه کسی رئیس جمهور شود

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
مشارکت وظیفه یک ملت / تفاوت دارد چه کسی رئیس جمهور شود

فردا مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود. این انتخابات در شرایط عادی باید دقیقا سال آینده و در همین روز‌ها برگزار می‌شد، اما شهادت سیدابراهیم رئیسی رئیس دولت سیزدهم در حادثه سقوط بالگرد وی با همراهانش سبب شد، ایران در شرایط متفاوت این انتخابات مهم را برگزار کند.

طبق اصل 131 قانون اساسی در صورت فوت، کناره‌گیری یا بیماری بیش از دو ماه و عزل رئیس‌جمهور، یا موجبات دیگری از این گونه، شورای موقت ریاست جمهوری موظف است ترتیبی دهد که حداکثر ظرف پنجاه روز رئیس‌جمهور جدید انتخاب شود و در این مدت وظایف و اختیارات ریاست جمهوری را جز در امر همه‌پرسی بر عهده دارد.

این اتفاق عملی شد و در شرایطی که خیلی از دشمنان ایران اسلامی به دنبال ایجاد حاشیه و تنش پس از شهادت، رئیس جمهور شهیدمان در کشور بودند و فکرمی کردند شرایط با نا آرامی‌های امنیتی و اقتصادی به سمت خواسته‌های آنها سوق پیدا می‌کند، اما در کمتر از 50 روز انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد؛ و البته مرحله دوم آن نیز فردا اجرایی می‌شود.

اما در این زمینه موضوعی که باید درباره آن فکر کردن مسئله مشارکت و حضور مردم خواهد بود. مردمی که در گفته‌های تمامی نامزد‌های انتخابات چه آنهایی که در دور اول ماندند، انصراف دادند و حتی تا انتها باقی مانند کلید واژه اصلی بودند.

مردمی که شاید بعضی وقت‌ها اهمیت آنها در بحث‌ها و حاشیه‌های انتخاباتی و مناظره‌ها گم شود، اما همه می‌دانند که نقش اول این انتخابات را مردم باید ایفا کنند.

حضور، مشارکت، تعیین سرنوشت، استفاده از حقی بزرگ که ایران اسلامی برای تمامی مردم خود قائل است باعث شده سال‌های سال با وجود تلاش فراوان و ریختن و پاش‌ها میلیون دلاری امپراطوری رسانه‌ای غرب و حتی دولت‌های آن نتیجه چندانی نداشته باشد و هر دوره شکستی دیگر برای آنها پیش آید. البته غربی‌ها به روند و سیاست‌های ایران ستیزانه خود ادامه می‌دهند، اما این بین مردم ما باید بدانند که می‌توانند در تعیین سرنوشت کشورشان تاثیرگذار و تعیین کننده باشند.

سالار ولایتمدار عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم گفت: اتنخابات یک موهبت بسیار ارزنده‌ای است که انقلاب اسلامی به ایران داده و معنا و مفهوم آن این است که ما ایرانیان زنده‌ایم و قیم نمی‌خواهیم و ما ایرانیان خودمان برای خودمان و سرنوشتمان تصمیم می‌گیریم که چه کسانی مسئول باشند.

ولایتمدار افزود: حضور هر فرد پای صندوق یک قدم دشمن را به عقب می‌راند حالا هرچه تعداد افراد رای‌دهنده بیشتر باشد دشمن بیشتر به عقب رانده می‌شود و فرصت سازندگی، ترقی و پیشرفت و پیدا کردن ظرفیت‌های خودمان پیدا می‌شود.

نماینده مردم قزوین در مجلس بیان کرد: ان‌شالله مردم کشورمان در روز جمعه در پای صندوق‌های رای حضور پیدا می‌کنند و امیدواری را برای کشور و دوستانمان فراهم می‌کنند.

ولایتمدار تصریح کرد: همواره از مردم عزیز استدعا دارم از فرصت انتخابات استفاده کنند. رهبر انقلاب فرمودند چرا از یک اقدامی که هزینه ندارد، اما یک دنیا بهره‌وری دارد استفاده نکنیم. با شناختی که از مردم دارم و دشمن را رصد می‌کنند در دور دوم انتخابات حضور پرشوری خواهند داشت.

حسین کنعانی مقدم کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در ارتباط با مشارکت مردم در انتخابات در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بنا بر توصیه مقام معظم رهبری بحث سلامت، امنیت، رقابت، مشارکت، اخلاق مداری جزو 5 رکن راهبردی انتخابات است و در بحث امنیت خدارا شکر در مرحله اول شاهد شرایط بسیار خوبی بودیم.

وی ادامه داد: گرچه گروه‌های تروریستی در اقصی نقاط کشور تلاش می‌کردند که اقداماتی انجام دهند و در سیستان و بلوچستان هم شاهد، شهادت برخی از مدافعان رای مردم بودیم، اما توانستیم به خوبی و با امنیت بالا مرحله اول را به درستی پشت سر بگذاریم، قطعا در مرحله دوم گزوه‌های معاند و ضد انقلاب که مانع شکل گیری یک انتخابات سالم و رقابتی هستند تلاش می‌کنند از ابزار مختلف تروریسیتی خودشان استفاده کنند، اما مردم ما هوشیار هستند و نیرو‌های نظامی و انتظامی و امنیتی واطلاعاتی ما بر عملکرد گروه‌های تروریستی اشراف دارند و انشالله انتخابت پرشکوه و با صلابتی را خواهیم داشت.

کنعانی گفت: با توجه به آن که مرحله دوم بسیار مهم است و نتیجه گیری نهایی کار است. حضور مردم در انتخابات در این مرحله از اهمیت بالایی برخوردار است و امیدواریم همانطور که در مرحله اول با اقدامی حماسی به صورت خودجوش در انتخابات حضوری پر شور داشتند در مرحله دوم هم حاضر باشند.

وی درباره افزایش مشارکت گفت: پیش بینی من آن است که آنهایی که رای ندادند خیلی هاشان به این نگاه و تصمیم می‌رسند که رای دهند. برای آن که می‌تواند حتی یک رای سرنوشت کشور را مشخص کند. به این خاطر رقابت سنگین‌تر خواهد شد و افرادی که تحت هر شرایطی فرصت نکردند و یا شک داشتند و به هر حال افکاری برای رای ندادن داشتنند، احساس می‌کنم حاضر خواهند شد و مشارکت بیشتر از دوره قبلی شود.

وی در انتها گفت: در یک پیچ تاریخی و حساس هستیم؛ و سرنوشت کشور برای 4 یا 8 سال در مسائل اجرایی می‌تواند تعیین شود و حضور مردم برای آن که این ریل گذاری که در دوره شهید جمهور انجام شد بهتر ادامه پیدا کند بسیار مهم است. امیدواریم با همان ملاک‌هایی که رهبری درباره فرد اصلح انتخاب کردند مردم ما بار دیگر وسط میدان بیایند و به هر حال این کار نیمه تمام را تکمیل کنند.

یکی از مولفه‌های قدرت که ما را در برابر چانه‌زنی‌ها و معادلات بین‌المللی قدرتمند می‌کند درصد مشارکت بیشتر مردم به عنوان پشتوانه تصمیمات آینده دولت است. مردم ما می‌دانند که حضور و مشارکت در انتخابت چه ارزشی دارد. می‌دانند، میان انتخاب اصلح و فردی که اصلح نیست تفاوت وجود و در انتها می‌دانند، مهم است چه کسی انتخاب می‌شود و مهم است چه کسی صندلی ریاست جمهوری پاستور را حداقل برای 4 سال برای خود می‌کند.

گزارش: محمدحسین نیک خوی متین

مشارکت وظیفه یک ملت / تفاوت دارد چه کسی رئیس جمهور شود 2
مشارکت وظیفه یک ملت / تفاوت دارد چه کسی رئیس جمهور شود 3
مشارکت وظیفه یک ملت / تفاوت دارد چه کسی رئیس جمهور شود 4