پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

معاون وزیر دادگستری: امکان تغییر کاربری شیرخوارگاه آمنه وجود دارد

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
معاون وزیر دادگستری: امکان تغییر کاربری شیرخوارگاه آمنه وجود دارد

به گزارش گروه قضائی خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی وزارت دادگستری، امین حسین رحیمی ظهر امروز سه شنبه 11 بهمن 1401 در دومین نشست هم‌افزایی و هم‌اندیشی در خصوص راه‌اندازی ساز و کار حمایت مشارکتی از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست در استان‌های تهران، البرز و فارس، موضوع حقوق کودک را یکی از مهمترین موضوعات اجتماعی بر شمرد.

وی گفت: وزارت دادگستری به عنوان مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک، نقش هماهنگ کننده دستگاه‌های دولتی و غیردولتی مرتبط با حقوق کودکان و نوجوانان را دارد و در این زمینه یکی از دغدغه‌های اصلی ما تعیین تکلیف کودکان کار و خیابان و تسهیل روند واگذاری کودکان بهزیستی به خانواده‌های دارای صلاحیت است.

رییس مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک با اظهار امیدواری در خصوص تسهیل شرایط واگذاری سرپرستی و فرزندخواندگی از طریق سازوکارهای قانونی و با اشاره به تجربه موفق «مجتمع شوق زندگی» در شهر مشهد گفت: شناسایی و استفاده از ظرفیت‌های قانونی و بالفعل کردن قابلیت‌های قانونی برای تعیین تکلیف کودکان بی‌سرپرست بهزیستی مسیر را برای جمع‌آوری و بهبود معیشت کودکان کار و خیابان تسهیل می‌کند.

وزیر دادگستری با تاکید بر اینکه حضور دراز مدت کودکان در مراکز بهزیستی بالطبع باعث ایراد صدمات روحی و روانی به این کودکان می‌شود گفت: لازم است با هم‌افزایی دستگاه‌های دولتی، خیرین و سازمان‌های مردم نهاد و استفاده از ظرفیت‌های قانونی نسبت به تعیین تکلیف کودکان بی‌سرپرست حاضر در مراکز بهزیستی و خانواده محور کردن نگهداری کودکان بی‌سرپرست اقدام شود.

پیش از سخنان وزیر دادگستری، سیدعلی کاظمی معاون وزیر دادگستری و دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در سخنانی با ارایه آماری در خصوص کودکان در معرض خطر و کودکان در وضعیت پرخطر اظهار کرد: کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست از جمله کودکان در معرض مخاطره و نیازمند حمایت هستند.

کاظمی با تاکید بر لزوم تغییر رویکرد در نگهداری کودکان از موسسه محوری به خانواده محوری گفت: با توجه به قانون حمایت از اطفال و نوجوانان سال 1399، امکان تغییر کاربری شیرخوارگاه آمنه به مرکز حمایت از اطفال و نوجوانان وجود دارد.

در ادامه این نشست، حضار و نمایندگان دادستانی، سازمان بهزیستی، قوه قضاییه و نمایندگان دستگاه‌های ذیربط در استان‌های البرز، تهران و فارس در مورد نحوه راه‌اندازی مرکز حمایت از اطفال و نوجوانان و سازوکارهای لازم در این خصوص به بحث و تبادل پرداختند.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید شیرخوارگاه آمنه کودکان بی سرپرست بد سرپرست این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است