سه‌شنبه 3 مهر 1403

معرفی‌نامه واردات واکسن کرونا به 35 شرکت خصوصی / واکسن پولی نداریم

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
معرفی‌نامه واردات واکسن کرونا به 35 شرکت خصوصی / واکسن پولی نداریم

رییس سازمان غذا و دارو آخرین وضعیت تامین واکسن کرونا در کشور از سه مسیر واردات، تولید داخلی و تولید مشترک را تشریح کرد و درباره اقدامات بخش خصوصی برای واردات این واکسن توضیح داد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدرضا شانه‌ساز در نشست خبری که در سازمان غذا و دارو برگزار شد، گفت: سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت به عنوان یکی از حوزه هایی که در طول سال‌های قبل از شیوع بیماری کرونا با پدیده شوم و ظالمانه تحریم‌های تحمیلی از سوی اجانب و دشمنان این مردم مواجه بوده، هم در خط مقدم در حال خدمت‌رسانی به مردم بود و هم در حین و ایام شیوع کرونا وظیفه تامین و تدارک و پشتیبانی از مردم و کادر بهداشت و درمان را برعهده داشت، همواره تلاش داشته که در تبدیل تهدیدها به فرصت با مدیریتی جدی اقدام کند. وزیر بهداشت خودشان مستقیما به این حوزه نظارت داشتند و با تشکیل قرارگاه حوزه دارو و تجهیزات پزشکی در زمینه تامین و تدارک و در عین حال تحقق شعارهای سال حضور و نظارت مستقیم داشتند.

وی با بیان اینکه ما روال معمول‌مان در کاهش ارزبری و حمایت از تولید در سال 1399 نسبت به 1398 دستخوش تغییراتی شد، افزود: زیرا به هر حال کرونا بسیاری از معادلات ما را بهم زد و در تهیه و تدارک اقلام و تجهیزات پزشکی، دارو و مکمل‌ها و... مجبور بودیم برنامه‌ریزی خاص خودمان را داشته باشیم. با این حال در اداره دارو در حوزه مواد اولیه در سال 1399 نسبت به 1398 در مجموع ارز نیمایی، بانکی و اشخاص شاهد دو درصد رشد ارزبری بودیم و در محصولات وارداتی 31 درصد کاهش واردات را داشتیم.

شانه ساز افزود: در حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی 45 درصد تغییر مثبت داشتیم. در زمینه ماسک، ونتیلاتور، کیت‌ها و... 45 درصد افزایش ارزبری مواد اولیه و متقابلا 22 درصد کاهش واردات را داشتیم. در حوزه مکمل و اقلام طبیعی و سنتی و شیرخشک در حوزه مواد اولیه 48 درصد شاهد تغییرات مثبت بوده و 74 درصد کاهش واردات را انجام دادیم. در مجموع در بحث غذا و آرایشی و بهداشتی با اینکه ارزبری و تامین ارز و نیازهای ارزی مستقیما برعهده سازمان غذا و دارو نبوده، در آن محدوده‌ای که قانون به ما اجازه می‌داد همین رویکرد را ادامه دادیم. با تلاش‌ها و پیگیری‌هایی که کردیم مدت صدور IRC هایی که مجوز واردات بود را توانستیم از بالای 45 روز تا دو ماه به 24 ساعت کاهش دهیم که به نوعی پشتیبانی و حذف موانع تولید است.

شانه‌ساز گفت: در بازار ریالی ما به نفع تولید داخل قدم‌های بلندی را برداشتیم. در حوزه ریالی دارو و مواد تحت کنترل 82 درصد بازارمان به نفع تولید داخل چرخش مثبت داشته است و محصولات وارداتی‌مان 26 درصد کاهش یافته است. تجهیزات و ملزومات پزشکی 213 درصد تولید داخلی رشد داشته و واردات‌مان در این حوزه تنها 10 درصد رشد داشته است که البته از نظر بحث شرایط خاص کرونا این افزایش‌ها قابل توجیه است.

ادامه دارد