پنج‌شنبه 19 مهر 1403

معلولی که کارآفرین شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
معلولی که کارآفرین شد

یزد - ایرنا - یک جوان مهریزی که بر اثر تصادف دچار قطع نخاع شده است با همت و خلاقیت و تلاش مضاعف، نماد امیدآفرینی و منادی پیام "معلولیت، محدودیت نیست" شده است.

علیرضا زارع خورمیزی با 25 سال سن و دارای یک فرزند با پیگیری در محل زندگی خود در دهستان خورمیزات مهریز به راه‌اندازی کارگاه تولید لوله‌های سیمانی و ایجاد اشتغال برای 2 نفر اقدام کرده است.

وی روز چهارشنبه به مناسبت روز جهانی معلولان (12 آذر) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: با دست خالی و با تشویق دیگران برای غلبه بر معلولیت و داشتن زندگی بدون اتکا به دیگران وارد این کار شدم.

وی با اشاره به اینکه معلولیت هیچگاه نباید مانع حضور جامعه هدف در اجتماع و تلاش و رفاه شود اظهار کرد: در این سال‌ها، روز به روز با برنامه‌ریزی نسبت به ایجاد کارگاه تولید لوله‌های سیمانی اقدام کردم.

وی یادآور شد: هم‌اکنون در این کارگاه 2 نیرو به عنوان کارگر در تولید همکاری دارند و اگر مسوولان نسبت به تامین نقدینگی مورد نیاز اقدام لازم همکاری کنند می‌توان نوع تولیدات را افزایش داد و اشتغالزایی کرد.

این کارآفرین خاطرنشان کرد: برای توسعه کارگاه موجود و تجهیز آن به بیش از سه میلیارد ریال نیاز است که در این خصوص با برخی دستگاه‌ها و مسوولان پیگیری شده که چشم انتظار همکاری و حل مشکل موجود هستم.

زارع خورمیزی با اشاره به اینکه این کارگاه با وجودی که چندین سال از عمر راه‌اندازی آن می گذرد برق ندارد اظهار کرد: همکاری و پیگیری مسوولان برای حمایت از معلولان به خصوص در سال جهش تولید مورد انتظار است.

وی بیان کرد: اگر مطالبات بررسی و پیگیری و حمایت شود می‌تواند علاوه بر تولید لوله‌های مورد نیاز استان به سایر مناطق کشور صادر کرد که ضروری است و این آمادگی برای گسترش فعالیت کارگاه در شهرستان وجود دارد.

هم‌اکنون 26 هزار و 902 نفر معلول دارای پرونده در استان یزد از حمایت بهزیستی برخوردارند و سه مرکز ویزیت در منزل و چهار مرکز روزانه، 2 مرکز حرفه‌آموزی، یک مرکز آموزشی توانبخشی زیر14 سال ویک مرکز طرح مراقبان با همکاری بخش‌خصوصی خدمات مورد نیاز به این قشر ارایه می‌دهند.

تعداد افرادی که به نوعی در استان دچار معلولیت هستند حدود 53 هزار نفر تخمین زده می‌شود و بر پایه آمارهای جهانی حدود 10 درصد افراد هر جامعه‌ای به شکلی از معلولیت رنج می‌برند.

جمعیت استان یزد حدود یک میلیون و 200 هزار نفر است که 59 درصد آن در مرکز استان و بقیه در 9 شهرستان‌دیگر این استان سکونت دارند.

تعداد افراد معلول مهریز نزدیک به 9 درصد جمعیت این شهرستان که حدود 55 هزار نفر جمعیت دارد تخمین زده می‌شود.

*س_برچسب‌ها_س*