دوشنبه 2 مهر 1403

مقدم‌فر: رضا سراج یک مجاهد فی سبیل الله و پاسدار تراز بود

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع
مقدم‌فر: رضا سراج یک مجاهد فی سبیل الله و پاسدار تراز بود

مشاور فرمانده کل سپاه با اشاره به شخصیت مرحوم رضا سراج گفت: او تمام عمرش، مجاهدت در راه انقلاب اسلامی بود و یک انسان در تراز انقلاب اسلامی و پاسدار و استاد دانشگاه تراز نظام بود.

به گزارش مشرق، حمیدرضا مقدم‌فر مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران، با اشاره به شخصیت و منش مرحوم سردار رضا سراج در عرصه‌های جهادی، مدیریتی و فرهنگی گفت: آقای سراج یک مجاهد فی سبیل الله بود. کسی که از ایام جوانی‌اش در عرصه جنگ سخت و در دوران دفاع مقدس یک رزمنده تمام عیار تا سطح فرمانده گردان بود و بسیجی‌های گردانش به او عشق می‌ورزیدند.

مقدم‌فر ادامه داد: آقای سراج یک روحیه بسیار جذاب مردمی داشت و فرمانده‌ای قدر و خط شکن، در دوران دفاع مقدس بود و مجاهدات بسیار خوبی داشت.

وی با بیان اینکه او بعد از دوران دفاع مقدس باز در عرصه‌های مختلف انقلاب اسلامی مجاهدت کرد و درخشید، خاطرنشان کرد: برادر سراج در عرصه‌های مختلف میدانی که نیاز انقلاب اسلامی بود، وارد می‌شد. یک زمانی نیاز به کار امنیتی و اطلاعاتی بود و او به عنوان یک کارشناس ارشد در آن عرصه فعالیت و مجاهدت می‌کرد. یک زمان در عرصه علمی باید ورود می‌کرد که وارد شد دکترایش را گرفت و استاد دانشگاه و هیئت علمی و بعدها رئیس دانشکده پیامبر اعظم (ص) شد.

مشاور فرمانده کل سپاه با اشاره به فعالیت رضا سراج در حوزه علم و دانش و درخشش نشریه علمی وی گفت: یک زمانی کار تحلیل سیاسی و جهاد تبیین لازم بود و وارد آن حوزه شد که قلمی عمیق، روان و تحلیلی داشت.

مقدم‌فر افزود: دکتر سراج بیان خوبی در جهت تبیین داشت و در عرصه سیاسی و مدتی که معاون سیاسی قرارگاه ثارالله بود، سخنرانی‌ها و قلم تحلیلی‌اش واقعا راهگشا بود و جریان و بچه‌های انقلابی و متدینین و حزب‌اللهی‌ها و بسیج از آن استفاده میکردند.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: در جریان فتنه‌های مختلف، فتنه 88، قبل و بعد از آن، حضور مرحوم سراج در بسیج دانشجویی منشاء اثر بود و واقعا آنجا جهاد کرد و توانست در بسیج دانشجویی تحول ایجاد کند و منشاء اثر باشد. بچه‌های بسیجی و دانشجو خیلی به او علاقه داشتند و با او همراهی می‌کردند. لذا او در حوزه‌های مختلف توانست اثرگذاری داشته باشد و بسیج دانشجویی را متحول کند.

مشاور فرمانده کل سپاه تصریح کرد: آخرین مرحله کاری او در حوزه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در بخش ارتباطات رسانه و... بود که آنجا هم تلاش خود را کرد.

مقدم‌فر با بیان اینکه مرحوم سراج از نظر شخصیتی در عین حال که با مطالعه، با علم، با سواد، اهل فضل و قلم بود، اخلاق بسیار جذابی هم داشت، اظهار داشت: هرکسی با او معاشرت می‌کرد سریع جذب او می‌شد. به هیچ عنوان اهل کبر نبود و تکبر نداشت و در حوزه مدیریتی کارهایی که به او سپرده می‌شد را بخوبی مدیریت می‌کرد و به عنوان یک مدیر موفق می‌شود از او نام برد.

وی همچنین گفت: در کل به نظر من درست است که ایشان به شهادت نرسید و با بیماری از دنیا رفت اما واقعیت این است که تمام عمرش، مجاهدت در راه انقلاب اسلامی بود و در کنار این جهاد، اخلاق و منش و یک زیست مومنانه داشت و انسان تراز انقلاب اسلامی، پاسدار تراز، استاد دانشگاه تراز و نویسنده تراز جمهوری اسلامی بود که همواره با مبانی انقلاب حرکت می‌کرد.

مشاور فرمانده کل سپاه اظهار داشت: او فردی کاملا ولایی و نگاهش همواره به ولایت بود چه در دوران جنگ که امام (ره)، ولی فقیه بود و چه بعد از ایشان، بسیار تابع محض ولایت فقیه بود و یکی از دلایل اینکه قلم تحلیلی و بیانش، کمتر یا به هیچ وجه دچار اشتباه نمی‌شد، این بود که قلم، بیان و رفتار مدیریتی‌اش را با شاخص‌های حضرت آقا تنظیم می‌کرد.

مقدم‌فر با بیان اینکه سردار سراج در عرصه‌های مختلف مثل یک پاسدار عمل می‌کرد، گفت: تعریف ما از یک پاسدار و یک نیروی جهادی این است که به اقتضای ضرورت‌های انقلاب وارد می‌شود و ورود جهادی دارد. یعنی بدون توجه به طمع‌های مادی از خودش و سرمایه‌هایش می‌گذارد و جهاد می‌کند. لذا باتوجه به اقتضائاتی که بعد از انقلاب از دوران دفاع مقدس تا دانشگاه و معاونت فرهنگی و معاونت سیاسی در سپاه، در دانشگاه به عنوان یک رئیس دانشگاه، استاد دانشگاه و در بحث‌های رسانه‌ای هر جایی که ضرورت و نیاز انقلاب بود، ورود مجاهدانه کرد و به نظر من حتما ایشان ثواب شهادت را برده و کسی است که در دوران بعد از دفاع مقدس شهید زنده بود.

وی افزود: سردار سراج در عرصه‌های مختلف تا مرز شهادت رفت و جهادهای مختلفی که در حوزه‌های گوناگون انجام داد از او یک مجاهد فی سبیل الله ساخت که به نظرم ثواب شهادت را حتما ایشان برده است و انشاءالله با اولیاء الهی محشور شود.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به ویژگی شخصیتی مرحوم سراج در اولویت قرار دادن تاثیرگذاری بجای مطرح کردن نام خود اظهار داشت: آدمی که خالص است خیلی دنبال خودنمایی و خود مطرح کردن نیست. من خاطرات مختلفی از ایشان دارم، با این مضمون که مثلا یک کار تحقیقی و تحلیلی عمیق و زمان‌بر را نسبت به موضوعی کرده بود که هر نویسنده‌ای دوست داشت که آن اثر به نام خودش منتشر شود ولی ایشان بدون اینکه نامی از او برده شود، آنها را منتشر کرد. این از اخلاصش بود. همین رفتارها از رضا سراج یک انسان مخلص ساخته بود.

مقدم‌فر در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه مرحوم سراج همواره فردی متواضع بود و علی‌رغم مسئولیت‌های فراوانی که داشت تکبر نداشت، تصریح کرد: در زندگی شخصی‌اش هم خانواده، فرزندان، همسر، همه به او عشق می‌ورزیدند. یک بخشی از زندگی‌اش هم هیئت‌داری بود، او مدیر هیئت حسینیه کربلا بود و با اینکه این حسینیه در بخش شمالی شهر و خیابان اندرزگو بود اما با رفتار و مدیریت صحیح جوانان آن منطقه را جذب هیئت کرده بود. سعی می‌کرد مداح‌ها و سخنرانان جذاب به هیئت بیاورد و یک کانون و پایگاه خوب فرهنگی در آن منطقه درست کرده بود.

وی افزود: لذا در کنار همه مسئولیت‌های اداری و اجرایی که داشت حواسش به هیئت‌داری، توسل، ذکر و محبت اهل بیت بود. ما مکررا با هم سفر می‌رفتیم و سنوات دوستی‌مان زیاد بود و در سفرها می‌دیدیم برادر سراج اهل ذکر و توسل و اشک و بکاء بود و محبت اهل بیت را دارد.

مشاور فرمانده کل سپاه در پایان تاکید کرد: رضا سراج شخصیت جامعی داشت و یک نیروی انقلابی و مجاهد تراز در عرصه انقلاب بود، او جزء همان‌هایی بود که امام در سال 42 موقع دستگیری‌شان فرمودند نیروهای من در قنداق هستند. او از همان سرمایه‌های امام بود.

منبع: تسنیم