پنج‌شنبه 19 مهر 1403

مهمترین دغدغه معلولان یزد اشتغال و مسکن است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
مهمترین دغدغه معلولان یزد اشتغال و مسکن است

یزد - ایرنا - مدیرعامل جامعه معلولان یزد، اشتغال و مسکن را مهمترین دغدغه این افراد ذکر کرد و گفت: در حالیکه تعداد زیادی از آنها از توانمندی‌ها و تحصیلات عالی برخوردار هستند.

محمدحسین رادمنش روز سه شنبه در آستانه روز جهانی معلولان (13 آذر) از طریق سامانه آنلاین خانه مطبوعات استان در گفت و گو با خبرنگاران افزود: با تمامی این وجود سه درصد استخدام معلولان در دستگاه‌های اجرایی رعایت نمی شود، و در آزمون استخدامی سال 99 استان فقط یک معلول در اردکان جذب شد.

وی تصریح کرد: یکی از شرایط استخدام افراد در دستگاه‌های دولتی داشتن شرایط جسمانی سالم است به همین دلیل معلولان نمی توانند در آزمون یادشده ثبت نام کنند.

رادمنش اضافه کرد: تعدادی زیادی از معلولان استان یزد تحصیلات عالی دارند اما در شغل غیرمرتبط رشته تحصیلی خود به صورت روزمزد مشغول به کار هستند.

وی مسکن را از دیگر مشکلات این گروه از جمعیتی استان بیان کرد و گفت: البته بهزیستی در این زمینه اقداماتی خوبی انجام داده و 75 معلول در استان صاحبخانه شدند.

رادمنش با اشاره به اینکه نگرش امروز مردم به معلولان نسبت به گذشته خیلی فرق کرده، گفت: امروز با فرهنگ‌سازی مطلوب و مناسب‌سازی شهر زمینه حضور این قشر در جامعه فراهم شده است.

وی یادآور شد: در سال های گذشته بسیاری از افراد، معلولان را در جامعه به عنوان افرادی نیازمند و ناتوان می دیدند و گاهی به آنها کمک‌های نقدی می‌کردند.

رادمنش خاطرنشان کرد: خوشبختانه با تعامل شورای اسلامی شهر و شهرداری یزد مناسب سازی خوبی در معابر عمومی انجام شده است.

وی به مناسب سازی 20 دستگاه اتوبوس شهری یزد برای جابه جایی معلولان در مسیرهای مختلف اشاره کرد و افزود: به تازگی به مناسبت روز جهانی نابینایان، اولین اتوبوس گویای شهر یزد نیز راه‌اندازی شد.

این فعال اجتماعی از اقدام شهرداری یزد به استانداردسازی پیاده‌روهای شهر برای معلولان قدردانی کرد و در رابطه با موضوع مناسب سازی مبلمان شهری نیز گفت: قرار است چند ایستگاه و پایانه اتوبوس در شهر برای استفاده معلولان همانند سایر مردم مناسب‌سازی شود

وی در زمینه ابتلا معلولان به کرونا اظهار کرد: از همان ابتدای شیوع این ویروس، آموزش و آگاه سازی لازم در مورد بیماری کووید 19 در جامعه معلولان صورت گرفته است.

رادمنش ادامه داد: متاسفانه سه نفر از معلولان استان در این مدت به دلیل ابتلا به بیماری کووید 19 فوت کردند.

وی با اشاره به برگزاری هر ساله جنگ شادی برای معلولان به مناسبت روز جهانی، خاطرنشان کرد: امسال با توجه به شرایط کرونا برگزاری این جشن که همواره با استقبال خانواده‌ها مواجه می‌شد چهارشنبه در فضای مجازی برپا می‌شود.

12 آذرماه 1397 جلیل عفتی مدیرکل وقت بهزیستی یزد بابیان اینکه سالانه 2 هزار و200 نفر بر اثر عوامل ژنتیکی و محیطی به تعداد معلولان استان افزوده می شود، جمعیت دچار معلولیت‌های بارز متوسط تا شدید را حدود 50 هزار نفر برآورد کرد.

به گزارش ایرنا وی افزود: تاکنون برای 25 هزار و 200 معلول پرونده تشکیل شده است و این افراد مستقیما و بقیه نیز غیرمستقیم از خدمات سازمان بهزیستی در یزد بهره‌مند می شوند.

استان یزد در حال حاضر یک‌میلیون و 200 هزار نفر جمعیت دارد که 87 درصد در 24 شهر و بقیه در روستاها و آبادی‌ها زندگی می‌کنند.

*س_برچسب‌ها_س*