چهارشنبه 18 مهر 1403

موارد بستری بیماران تنفسی و کرونایی در خراسان جنوبی کاهش یافت

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
موارد بستری بیماران تنفسی و کرونایی در خراسان جنوبی کاهش یافت

بیرجند - ایرنا - دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در خراسان جنوبی گفت: موارد بستری بیماران تنفسی و کرونایی در این استان اکنون نسبت به پایان آبان ماه کاهش یافته اما وضعیت شیوع کرونا همچنان نگران کننده است.

غلامرضا شریف زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: میانگین موارد بستری بیماران با علائم حاد تنفسی تا قبل از اعمال محدودیت‌های جدید (اول آذر) در خراسان جنوبی 480 تا 520 نفر و میانگین بستری مبتلایان به بیماری کووید 19 بین 370 تا 380 نفر بوده است که اکنون مجموع موارد بستری به 320 تا 330 نفر و موارد کرونا مثبت نیز به 220 نفر کاهش یافته است.

وی گفت: بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت میزان بستری بیماران با علائم حاد تنفسی در استان اکنون نسبت به 25 آبان ماه 37 درصد و میزان بستری مبتلایان قطعی به کرونا 29 درصد کاهش داشته است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در خراسان جنوبی بیان کرد: همچنین میزان مرگ و میر بر اثر بیماری کووید 19 که اکثر روزها در هفته‌های اخیر دو رقمی بود، اکنون یک رقمی شده است.

وی افزود: با این حال همچنان وضعیت شیوع بیماری کرونا در استان خراسان جنوبی نگران کننده است و باید همه اقشار و گروه‌های جامعه تلاش خود را به منظور پیشگیری از شیوع بیشتر این بیماری به کار گیرند که تنها با رعایت هرچه دقیق‌تر شیوه‌نامه‌های بهداشتی امکان پذیر است.

شریف زاده گفت: تا پایان وقت اداری روز گذشته در مجموع 29 هزار و 401 مورد آزمایش کرونا در استان خراسان جنوبی انجام شد که از این میزان 12 هزار و 660 مورد مثبت کرونا تشخیص داده شده همچنین در این مدت مجموع فوتی‌های استان بر اثر کرونا 599 نفر بوده است.

وی بیان کرد: میزان بروز تجمعی کرونا به ازای 100 هزار نفر جمعیت در استان یک هزار و 532 نفر و بروز موارد جدید نیز 7.6 در 100 هزار نفر جمعیت بوده است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در خراسان جنوبی اظهار داشت: نسبت مرگ و میر 4.7 درصد و میزان مرگ و میر اختصاصی علیتی نیز به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت، 72.5 درصد است.

وی تصریح کرد: شاخص نمونه‌گیری در سطح استان 36.6 در 100 هزار نفر جمعیت و نمونه‌های مثبت 43 درصد است.

شریف زاده گفت: بین شهرستان‌های استان هم طبس با میزان بروز تجمعی 2 هزار و 107 در 100 هزار نفر جمعیت رتبه نخست، بشرویه با هزار و 906 دوم، فردوس با هزار و 736 سوم، سرایان با هزار و 668 چهارم، قاینات با هزار و 650 پنجم، بیرجند با هزار و 568 ششم، زیرکو با هزار و 437 هفتم، درمیان با هزار و 94 هشتم، سربیشه با 984 نهم، نهبندان با 922 دهم و خوسف با 906 در رتبه یازدهم قرار دارد.

وی تصریح کرد: 279 روز از شروع اپیدمی کرونا در استان می‌گذرد که در این مدت هر 11 ساعت یک مورد مرگ اتفاق افتاده و متوسط ابتلای روزانه تا امروز 45 نفر بوده است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در خراسان جنوبی ادامه داد: در این مدت همچنین 82 درصد از موارد مرگ و میر ناشی از کرونا در سنین بالای 60 سال بوده که از لحاظ جنسیتی 55 درصد مذکر و 45 درصد مونث اعلام شده است.

از طرفی در آخرین گزارش روند احتمالی اپیدمی کووید 19 در استان‌های کشور که توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منتشر شد، خراسان جنوبی همچنان جزو استان‌های بحرانی با میزان بروز بالا است و رنگ‌بندی جدید شهرهای استان قرار است به زودی اعلام شود.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز شنبه هشتم آذر گفت: میانگین بروز هفتگی ابتلا به کووید 19 در هفته گذشته به 20 نفر به ازای هر صد هزار نفر رسید و بیشترین میزان ابتلا در استان‌های ایلام، یزد، سمنان، کهگیلویه و بویراحمد و خراسان جنوبی گزارش شد.

سیما سادات لاری افزود: همچنین میزان میانگین موارد مرگ ناشی از این بیماری در هفته گذشته در کشور به 40 نفر در هر یک میلیون نفر رسید و بیشترین میزان مرگ نیز در استان‌های یزد، سمنان و خراسان جنوبی بود.

پس از گذر خیز بیماری در تیر ماه امسال، از ابتدای مهر ماه نمودار موارد ابتلا و بستری کرونا در استان خراسان جنوبی روند صعودی گرفت و براساس آخرین رنگ‌بندی، هفت شهرستان این استان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) قرار دارند.

همچنین چهار شهرستان خراسان جنوبی در وضعیت نارنجی (پرخطر) هستند و هیچ یک از 11 شهرستان این استان در وضعیت زرد (متوسط خطر) نیستند.

اجرای طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها متناسب با وضعیت و روند بیماری در هر شهر مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا از صبح شنبه اول آذر ماه همزمان با سراسر کشور در خراسان جنوبی آغاز شد که تاکنون مردم و اصناف این استان در اعمال محدودیت‌ها همراهی خوبی داشتند.

براساس این محدودیت‌ها که کاهش موارد بستری و فوت بیماران کرونایی از نتایج آن است، مشاغل غیرضروری در شهرهای قرمز و نارنجی از اول آذر تا دو هفته تعطیل هستند، ادارات دولتی با حداکثر یک سوم کارکنان فعالیت می‌کنند، تردد بین شهری با خودروهای پلاک غیربومی ممنوع است و هر گونه تردد با خودرو از ساعت 21 تا چهار صبح در شهرهای قرمز ممنوع است.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*