دوشنبه 17 اردیبهشت 1403

مودیز: خطرهای سیاسی و بدهی پیش روی اسرائیل در حال افزایش است

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
مودیز: خطرهای سیاسی و بدهی پیش روی اسرائیل در حال افزایش است

گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس: مودیز رتبه اعتباری اسرائیل را برای نخستین بار از زمان پیوستن اسرائیل به طرح درجه‌بندی این موسسه در سال 1995 با چشم انداز منفی به «A2» کاهش داد و گفت این نتیجه گیری را پس از بررسی شرایط اسرائیل در نتیجه جنگ غزه ارائه داده است.

این موسسه اعلام کرد که دلیل اصلی کاهش رتبه اسرائیل، جنگ ادامه‌دار غزه و پیامدهای گسترده‌تر آن است که خطرات سیاسی برای اسرائیل را افزایش می‌دهد.

مودیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کار را پس از ارزیابی «درگیری نظامی مداوم اسرائیل با حماس و پیامدهای گسترده‌تر آن انجام داده که خطرات سیاسی برای اسرائیل را افزایش داده است و همچنین نهادهای اجرایی و قانونگذاری و قدرت مالی آن را در آینده قابل پیش‌بینی تضعیف می‌کند.

این موسسه افزود: خطرات تشدید درگیری با حزب الله لبنان در شمال همچنان وجود دارد و این احتمال تأثیر منفی عمده بر اقتصاد اسرائیل را افزایش می‌دهد. مودیز همچنین پیش بینی کرد که که بار بدهی اسرائیل بالاتر از انتظارات قبل از جنگ باشد.

از سوی دیگر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی با کاستن از اهمیت کاهش رتبه اعتباری این رژیم گفت که این کاهش رتبه به خاطر وضعیت جنگی حاکم است، اما اقتصاد اسرائیل محکم است و وقتی که ما در جنگ پیروز شویم دوباره رشد خواهد کرد.

چهارشنبه گذشته، آژانس رتبه‌بندی فیچ نیز اعلام کرد که هر گونه تشدید یا گسترش جنگ بین اسرائیل و حماس، عملکرد بانک‌های اسرائیلی را تضعیف می‌کند. این آژانس در گزارشی درباره بانک‌های اسرائیلی اعلام کرد که فرضیه تشدید درگیری‌ها می‌تواند رتبه اسرائیل در سال 2024 را کاهش دهد.

رتبه اعتباری معمولاً نشان دهنده توانایی کشورها برای دریافت وام و میزان اعتماد آنها به توانایی آنها برای انجام به موقع تعهدات مالی است. هر چه رتبه بندی یک کشور بهتر باشد، خطرات مرتبط با استقراض آن کمتر می شود، در نتیجه آن کشور شرایط بهتر و هزینه های وام کمتری به دست می‌آورد.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید مودیز رتبه اعتباری اقتصاد اسرائیل بدهی اسرائیل این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است