شنبه 1 اردیبهشت 1403

میانجیگرها از امروز در پرونده‌های کیفری وارد می‌شوند

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
میانجیگرها از امروز در پرونده‌های کیفری وارد می‌شوند

ایرنا نوشت: رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور میانجیگری را یک تاسیس مهم قضایی دانست و گفت: بر اساس ماده 32 قانون آیین دادرسی کیفری دادسراها می‌توانند پرونده‌ها و شکایات قابل گذشت را از امروز به میانجیگران بسپارند.

حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی در مراسم اعطای پروانه و لوح تقدیر به نفرات برتر نخستین دوره میانجیگری افزود: هزار نفر در سراسر کشور متقاضی دریافت پروانه میانجیگری بودند که بعد از گذراندن آموزش‌ها و آزمون‌ها تعداد 500 نفر موفق به دریافت پروانه شدند. وی ادامه داد: آموزش‌ها و آزمون های استاندارد برای متقاضیان این حوزه برگزار شد که هدف از این آموزش‌ها و آزمون‌ها این است که افراد مهارت و دانش لازم را داشته باشند. صادقی با بیان اینکه هم به افراد و هم موسسات پروانه میانجیگری داده شود، گفت: موسسه میانجیگری شرایط خاصی دارد که پس از احراز شرایط می‌توان با اخذ پروانه موسسه فعالیت کنند. رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور افزود: اگر هفت میانجیگر بتوانند با یکدیگر همکاری کنند می توانند پروانه موسسه میانجیگری دریافت کنند و در این شرایط با مشارکت افراد میانجیگر اقدامات بهتر و منسجم تر در حوزه میانجیگری انجام خواهد شد. صادقی گفت: به زودی تعرفه های عرصه میانجیگری و داوری به تصویب رییس قوه قضاییه می‌رسد و علت تاخیر در فعالیت این حوزه به دلیل مصوب نبودن تعرفه ها بود که به زودی اعلام خواهد شد. وی ابراز امیدواری کرد حوزه میانجیگری پررونق و اثر بخش باشد و شرط این اثربخشی را ارجاع پرونده‌های دارای قابلیت حل و فصل و گذشت از سوی دادگستری ها به ویژه دادسرا ها به میانجیگران اعلام کرد.

رتبه‌بندی شوراهای حل اختلاف با 239 شاخص صادقی با اشاره به اینکه همه کشور باید در عرصه داوری در امور حقوقی و میانجیگری در امور کیفری فعال باشند، گفت: در سال جاری شوراهای حل اختلاف با 239 شاخص رتبه‌بندی شدند که بخشی از شاخص‌ها مربوط به حوزه میانجیگری و داوری است. وی خاطرنشان کرد: قبل از سال 98 شوراها با سه شاخص رتبه‌بندی می‌شد و در سال 99 شوراهای حل اختلاف با 23 شاخص و رتبه بندی شدند.

در این مراسم، از کسانی است که رتبه‌های برتر را در آزمون میانجیگری بدست آوردند، تقدیر شد که دو نفر از میانجیگران از استان زنجان، یک نفر از استان اصفهان و یک نفر از استان مازندران بودند.

47231

کد خبر 1564318