دوشنبه 9 مهر 1403

میکروچیپ‌ها موانعی برای پرش اسب‌های اصیل خراسان شمالی

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
میکروچیپ‌ها موانعی برای پرش اسب‌های اصیل خراسان شمالی

عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی گفت: هیچ کجای دنیا دو نوع شناسنامه برای اسب مشخص نمی‌کنند، اما در کشور ما فدراسیون سوارکاری برای اینکه از رانت و درآمدی بهره‌مند شود، میکروچیپ دوگانه می‌گذارد.

محمد وحیدی، در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه یک میکروچیپ را جهاد کشاورزی و دیگری را فدراسیون برقرار می‌کند، اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی این امر به طور جد از جایگاه قانونی خود دفاع نمی‌کند و سبب سوءاستفاده فدراسیون از فرصت ایجاد شده می شود.

وی ادامه داد: به همین دلیل مشاهده می‌کنیم با دستکاری ژنوم اسب، مافیایی در این صنعت شکل می گیرد و اسب ناخالص را بعضا به عنوان نژاد اصیل در دنیا معرفی می‌کند که اثرات منفی در سطح دنیا دارد و موجب رکود تولید اسب‌های اصیل می‌شود.

نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان و گرمه و جاجرم در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: متاسفانه مافیایی که در فدراسیون سوارکاری وجود دارد به خاطر دست‌های پشت پرده، اسب‌های غیر ورزشی را به نام ورزشی، وارد کشور کرده و با قیمت‌های بالا به فروش می‌رساند.

وحیدی اظهار کرد: پرورش‌دهندگان بومی، برغم بی مهری‌ها و عدم حمایت‌های لازم در تلاش هستند تا نژاد خالص را حفظ کنند.

دنیا روی نژاد اسب ایرانی حساب باز کرده است

نماینده مردم پنج شهرستان خراسان شمالی گفت: دنیا روی نژاد اسب ایرانی از جمله اسب ترکمن در خراسان، اسب کاسپین در مازندران، اسب کرد و عرب سیستان و... حساب باز کرده و سرمایه‌گذاری در این صنعت می‌تواند بازار خوبی برای کشور ما باشد.

وحیدی تاکید کرد: نژاد اسب اصیل ایرانی می‌تواند برترین رتبه‌ها را در مسابقات کسب کند و در رشته سوارکاری یک فرصت طلایی برای سوارکار محسوب می‌شود.

عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حال حاضر وارد کردن اسب بدون اصل و نژاد، میدان تاخت و تاز این صنعت پر سود را به مافیا داده و عدم حمایت از پرورش‌دهندگان اسب ایرانی، این سودجویی‌ها را برای واردکنندگان بیشتر از گذشته کرده است.

وحیدی در پایان تصریح کرد: سرمایه‌گذاری روی صنعت پرورش اسب در سطح ملی و جهانی می‌تواند برای کشور سودآور باشد؛ به فرض مثال در حال حاضر برخی از اسب‌های ایرانی به لحاظ زیبایی و برخی به لحاظ ویژگی های خاص در مسابقات پرش، سوارکاری، سرعت و یا مقاومت دارای قابلیت هستند.

انتهای پیام

میکروچیپ‌ها موانعی برای پرش اسب‌های اصیل خراسان شمالی 2
میکروچیپ‌ها موانعی برای پرش اسب‌های اصیل خراسان شمالی 3