چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

نائب‌رئیس مجلس: به دنبال افزایش بودجه میراث‌فرهنگی هستیم / پای گردشگران خارجی را به ایران باز کنیم

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
نائب‌رئیس مجلس: به دنبال افزایش بودجه میراث‌فرهنگی هستیم / پای گردشگران خارجی را به ایران باز کنیم

تهران - ایرنا - نائب رئیس مجلس شورای اسلامی، میراث فرهنگی را بیانگر هنرمندی، طبیعت دوستی و آگاهی ایرانیان دانست و گفت: صیانت از آثار تاریخی اهمیت دارد و این صیانت نیازمند بودجه است، مجلس با توجه به اهمیت حوزه میراث‌فرهنگی به دنبال این است تا بودجه این حوزه را افزایش دهد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، علی نیکزاد روز دوشنبه - 24 مرداد 1401 - در دومین روز از پنجمین همایش سراسری افق تحول که با حضور مدیران پایگاه‌های میراث ملی و جهانی در محل سالن اجتماعات وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد، گفت: میراث‌فرهنگی شناسنامه هویتی ایران است و از این جهت ما در یک دوراهی قرار داریم، از یک طرف این هویت باید حفظ شود و از طرفی مشکلاتی وجود دارد که کار را سخت می‌کند.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در آیات قرآن به سیر و سفر اشاره شده است، اما این سیر و سفر باید همراه با عبرت گرفتن و هدفمند باشد، سرنوشت افراد و حکومت‌های ظالم را باید ببینیم که ماندگار نیستند بلکه شرافت، جوانمردی و عدالت ماندگار است، میراث فرهنگی فقط بنا نیست بلکه میراث‌فرهنگی بیانگر هنرمندی، طبیعت دوستی، علم و آگاهی ایرانیان است.

وی اضافه کرد: بناهای نوین که با علم نوین ساخته شده‌اند در زمین لرزه گاهی از بین می‌روند، اما بسیاری از بناها تا زمانی که ما دخالت غیر مسئولانه نداشتیم ماندگار بودند، ساخت بنای خنک و مطبوع در دل کویر نیز هنر مهندسی ایرانیان است.

نیکزاد گفت: من در دوره‌ای وزیر مسکن و شهرسازی بودم و بناهای زیادی ساختم اما واقعیت این است که ساختمان‌سازی که ما انجام می‌دهیم به تعبیر یکی از دوستان مانند این است که مردم را وارد قفس کردیم، برای همین به دنبال این بودیم که هرجایی که امکان داشت ویلایی می‌ساختیم، اما ما هنوز نتوانستیم شهری مانند شهرهای تاریخی بسازیم که مسجدمحور و محله‌محور باشد، وقتی به شهرهای قدیمی نگاه می‌کنیم شاهد سنت‌ها و رفتارهای بسیار خوبی در بین مردم در آن شهرها هستیم.

وی یادآور شد: آثار میراث‌فرهنگی و تاریخی ما معناشناسانه و عبرت‌آموز است و این بخش مهمتر از کالبدشناسی آثار است که در کنار هم دارای اهمیت است، این کالبد به علم مهندسی امروز طعنه می‌زند، من با پوست، گوشت و استخوان کارهای مربوط به حوزه میراث‌فرهنگی را دیده‌ام و لمس کرده‌ام.

نیکزاد خطاب به مدیران پایگاه‌های میراث فرهنگی گفت: برخی‌ها این بناها را خشت و آجر می‌بینند اما شما عمق آثار تاریخی و ارزش آن‌ها را درک می‌کنید و از این رو من به همه شما خدا قوت می‌گویم.

صیانت از آثار تاریخی اهمیت دارد و این صیانت نیازمند بودجه است، لایحه‌ای از سوی دولت به مجلس ارائه می‌شود، اما با توجه به این که نباید بیشتر از 10 درصد بودجه برابر قانون تغییر کند دست مجلس در این باره بسته است، با این حال مجلس با توجه به اهمیت حوزه میراث‌فرهنگی به دنبال این است تا بودجه میراث‌فرهنگی را افزایش دهد

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی به اشیای تاریخی و موزه‌ها اشاره کرد و افزود: وقتی یک شیء از موزه‌های تاریخی ایران به سرقت می‌رود و در کشورهای بیگانه ممکن است نشان داده شود همه ما غصه می‌خوریم، اشیای نفیس در مخزن وجود دارد اما برای نگهداری آنها مشکل داریم، نگهداری آنها نیازمند بودجه است و این موضوع با آگاهی‌سازی امکان‌پذیر است، برای برون رفت از این موضوع دولت باید از بخش خصوصی استفاده کند.

نیکزاد افزود: ما در مجلس در خدمت شما هستیم که پای گردشگران خارجی را به ایران باز کنیم، گردشگری داخلی نیز دارای اهمیت است و باید بسته‌های مناسب برای گردشگران داخلی تهیه شود تا شاهد رونق گردشگری داخلی و آشنایی همه هم‌وطنان با ظرفیت‌های گردشگری باشیم.

وی به موضوع اهمیت صیانت از بافت تاریخی نیز اشاره کرد: این که یک منطقه را مشخص کنیم و دورش را خط بکشیم و بگوییم بافت تاریخی، این درست نیست، پیشنهاد من این است که بافت کهن حفظ شود و بافت‌های غیرکهن بر اساس سیاست‌ها و دستورالعمل‌هایی که تهیه می‌شود، ساخته شود.

نیکزاد خاطرنشان کرد: ما در مجلس شورای اسلامی آماده هرگونه همکاری هستیم و تاکنون نیز اقدامات خوبی در مجلس انجام شده است، در برنامه هفتم توسعه نیز به این حوزه توجه شده است، پیشنهاد من این است که یک کارگروه با هدف تهیه چند حکم با موضوع ماموریت‌های این وزارتخانه تشکیل شود. آقایان ضرغامی و دارابی تجربیات بسیار خوبی دارند و یقین دارم با توجه به تجربه و سابقه مدیریتی این دو مدیر، شاهد اتفاقات خوبی در این وزارتخانه خواهیم بود.

پایگاه‌های ملی و جهانی ویترین وزارت میراث‌فرهنگی هستند

روح‌الله حسین‌زاده مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایران‌گردی و جهان‌گردی نیز در این همایش با اشاره به اهمیت و نقش پایگاه‌های ملی و جهانی گفت: پایگاه‌ها در حقیقت ویترین اقتصادی و فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هستند.

وی افزود: امیدواریم این نشست منشا خیر و برکت باشد و دستاوردهای خوبی به دنبال داشته باشد، چرا که پایگاه‌های جهانی و ملی ویترین اقتصادی و فرهنگی وزارتخانه هستند.

حسین زاده گفت: مادرتخصصی توسعه ایران‌گردی و جهان‌گردی به‌عنوان بازوی وزارت میراث‌فرهنگی آماده همکاری با مدیران پایگاه‌ها است و یکی از موضوعاتی که می‌توانیم با هم همکاری داشته باشیم در حوزه تولید محتوا است.

وی افزود: ساخت بیلبوردهای تبلیغاتی در فضاهای محیطی پایگاه‌ها یکی دیگر از مواردی است که می‌توانیم با هم همکاری داشته باشیم، سازوکار این فعالیت فراهم شده و کاملا می‌توانیم در این باره همکاری نتیجه‌بخش داشته باشیم.

حسین‌زاده ادامه داد: ایجاد و نصب تابلوهای چندزبانه معرفی آثار در پایگاه‌های جهانی، ایجاد تابلو و نقشه راهنمای معرفی آثار تاریخی و محوطه‌های ملی و جهانی، مشارکت در ساخت سرویس‌های بهداشتی، تدوین بسته‌های سرمایه‌گذاری ایجاد بازارچه‌های دائم و موقت صنایع‌دستی، راه‌اندازی سیستم‌های حفاظتی و ساخت مخزن امن، تجهیز پایگاه‌ها به سیستم فروش بلیت الکترونیک و... از دیگر محورهای همکاری این شرکت با مدیران پایگاه‌های ملی و جهانی به شمار می‌رود.

مشارکت مردمی ظرفیت مهمی برای حفاظت از پایگاه‌های جهانی و ملی است

سردار حسن مهری فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور در این همایش بیان کرد: مدیران پایگاه‌ها و مدیران یگان حفاظت باید در کنار هم در این جلسات حضور داشته باشند.

وی افزود: اهمیت کار مدیران پایگاه‌ها مشخص است و جنبه بین‌المللی دارد، زمانی که یک پایگاه ثبت جهانی می‌شود، وظیفه سنگینی از نظر حفاظت بر عهده ما گذاشته می‌شود و شرایطی ایجاد می‌کند که باید به این موضوع توجه جدی کنیم.

سردار مهری تصریح کرد: همه کشورها ضوابطی که برای ثبت جهانی نوشته شده است را رعایت می‌کنند. وظایفی را برای حفاظت از پایگاه‌ها برعهده داریم، در کشور حدود 35هزار اثر ثبت ملی وجود دارد و با توجه به گستردگی پایگاه‌ها با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم، یکی از دغدغه‌های مهندس ضرغامی حل بحث مشکلات یگان حفاظت در کشور است.

وی ادامه داد: یکی از ماموریت‌های مهم پایگاه‌ها، بحث ترویج و انتقال ارزش‌های فرهنگی به نسل آینده در کشور است که لازمه آن حفظ کالبد فیزیکی پایگاه‌هاست باید امنیت در پایگاه‌ها تامین شود تا سایر فعالیت‌ها توسعه پیدا کند.

سردار مهری اظهار داشت: اشتراک‌گذاری بین اهداف کلان پایگاه‌ها رویکرد اصلی یگان حفاظت است، در بحث حفاظت، مشارکت مردمی، ظرفیت مهمی برای یگان حفاظت است که باید برای حفظ و حراست پایگاه‌های جهانی و ملی از آن استفاده شود.

فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: جامعه‌ای را به عنوان هدف در بحث مشارکت‌های مردمی تعریف کردیم که بسیار گسترده است، پایگاه‌ها باید در این زمینه کمک کنند تا بتوانیم در امر حفاظت از آن بهره ببریم.

وی گفت: همان‌طور که در سند چشم‌انداز 1404 آمده است باید به بحث مشارکت اجتماعی توجه ویژه داشته باشیم. برخی از چالش‌های ماموریتی و مشکلاتی که به شکل عام در پایگاه‌ها و موزه‌ها داریم به حوزه حفاطت و بخشی به مدیران پایگاه‌ها بر می‌گردد که باید با کمک یکدیگر این مشکلات را رفع کنیم.

فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تاکید کرد: تمام آثاری که در کشور ثبت می‌شود در حوزه گردشگری تاثیرگذار است، باید از این آثار برای توسعه صنعت گردشگری استفاده شود.

برچسب‌ها

نائب‌رئیس مجلس: به دنبال افزایش بودجه میراث‌فرهنگی هستیم / پای گردشگران خارجی را به ایران باز کنیم 2
نائب‌رئیس مجلس: به دنبال افزایش بودجه میراث‌فرهنگی هستیم / پای گردشگران خارجی را به ایران باز کنیم 3