جمعه 21 اردیبهشت 1403

نادیده گرفتن بازیگران منطقه‌ای منجر به شروع دوباره بحران قفقاز می‌شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
نادیده گرفتن بازیگران منطقه‌ای منجر به شروع دوباره بحران قفقاز می‌شود

تهران - ایرنا - کارشناس مسائل قفقاز با بیان اینکه نادیده گرفتن نقش بازیگران منطقه ای باعث شعله ور شدن بحران در مقطع دیگر می شود، گفت: طرح ایران برای مشارکت کشورهای منطقه در صلح قفقاز از این جهت حائز اهمیت است که در صورت موفقیت بسیاری از مسائل دیگر قفقاز را حل می کند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا،‌مهدی هدایتی در میزگرد آنلاین «منافع ایران و روسیه در ژئوپلتیک جدید قفقاز» تاکید کرد: ایران و روسیه باید در مسئله قفقاز، موضع مشترکی داشته باشند تا بتوانند سیاست مستقلی را به پیش ببرند.

این کارشناس مسائل بین الملل، حوزه قفقاز را از این نظر که بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در آن فعال هستند، حوزه‌ای چندوجهی دانست، اما یادآور شد که نقش بازیگران منطقه‌ای در سال‌های اخیر پررنگ‌تر و نقش بازیگران فرامنطقه‌ای مانند اروپا و آمریکا کمرنگ‌تر شده است.

استاد دانشگاه گیلان اضافه کرد: تلاش برای حذف یا نادیده گرفتن نقش هر یک از بازیگران منطقه‌ای، موجب خواهد شد که بحران، در مقطعی دیگر دوباره شعله‌ور شود. همچنین بی‌توجهی به منافع بازیگران منطقه، سبب می‌شود که روابط دوجانبه برخی کشورها، در تقابل با کشورهای دیگر قرار گیرد.

هدایتی، طرح ایران برای مشارکت کشورهای منطقه در تامین صلح قفقاز را به‌ویژه از این نظر حائز اهمیت دانست که اگر موفق شود، حل بسیاری دیگر از مسائل قفقاز را نیز تسهیل خواهد کرد.

همچنین در این میزگرد گورگ میرزایان، دانشیار دانشکده علوم سیاسی دانشگاه مالی مسکو گفت: یکی از ویژگی‌های جنگ 2020 در قره باغ، این بود که پای ترکیه نیز به منطقه باز شد.

وی گفت: این تصور که روسیه را به دلیل استقرار نیروهای صلح‌بان در قره‌باغ، یکی از برندگان جنگ سال گذشته بدانیم، درست نیست؛ زیرا این نیروها برای چهار یا پنج سال در آنجا مستقر خواهند بود و پس از آن نیز احتمالا باکو با ادامه حضور نیروهای روس مخالفت خواهد کرد.

میرزاییان افزود: اکنون ترکیه نه‌تنها در قفقاز، بلکه در اوکراین نیز نقش‌آفرینی می‌کند و مسکو را تحت فشار قرار می‌دهد.

این استاد روس، همکاری میان تهران و مسکو را در قفقاز ضروری دانست و گفت: دو کشور باید از طریق تعامل، خط قرمزهایشان را به بازیگران دیگر، به صورت برجسته نشان دهند.

میزگرد «منافع ایران و روسیه در ژئوپلتیک جدید قفقاز» به میزبانی بنیاد مطالعات قفقاز در تهران و به صورت برخط (آنلاین) برگزار شد.

*س_برچسب‌ها_س*