شنبه 29 اردیبهشت 1403

نباید شهر‌های ساحلی در وضعیت اقتصادی بدی باشند

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
نباید شهر‌های ساحلی در وضعیت اقتصادی بدی باشند

درخشان گفت: نباید شهر های ساحلی در وضعیت اقتصادی بدی باشند آنها باید مرتفع شوند.

امروز میز اقتصاد به بررسی آخرین وضعیت صنعت دریایی کشور با حضور جعفری مدیر کل صنایع ریلی و دریایی وزارت صمت و درخشان عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای عالی صنایع دریایی پرداخت.

سوال: چه ظرفیت های در حوزه صنعت دریایی کشور وجود دارد؟

درخشان: ما در کشور در مورد ظرفیت و شناخت موضوعات حرف های خوبی می‌زنیم اما نمی‌توانیم تصمیمات مان را اجرایی کنیم و مدیران مان فرهنگ دریا محور را احساس نکردند.

سوال: چه اتفاقاتی می توان با برگزار شدن جلسه در حوزه صنعت دریایی رقم زد؟

جعفری: حوزه دریا حوزه گسترده ای است و بحث اقتصاد دریا محور مطرح می‌شود، بحث شیلات و بحث های بندری و بحث صنعت وجود دارد.

صنایع پشتیبان این بخش ها و حوزه های دیگر مثل بانک و بیمه را داریم. ما اکنون چیزی حدود دویست و پنجاه شناور بزرگ داریم که حوزه تجاری ما را پشتیبانی میکنند. ما در حوزه حمل و نقل تجاری تانکر های حمل و نقلی داریم که نتوانستند خود را بروز کنند که نیاز است خود را ارتقاء دهند و برای آنها دوازده هزار میلیارد دلار نیاز است.

سوال: نظر شما چیست؟

درخشان: مسئولان ما آن نگاه ویژه را به صنعت دریا نداشتند. نباید شهر های ساحلی در وضعیت اقتصادی بدی باشند آنها باید مرتفع شوند. راه آهن زاهدان به چابهار هنوز تکمیل نشده است.

سوال: چه مشکلات و دغدغه هایی مطرح است؟

جعفری: کشور هایی که خودشان را دریایی میدانند این موضوع را حل کردند. یک شناور بزرگ با کمتر از ده درصد آورده سفارش گذاری می‌شود بازپرداخت آن طولانی مدت است این هنوز در کشور ما وجود ندارد و این موضوع بانکی است و بانک های ما از یک سری قوانین که از طرف بانک مرکزی ارسال میشود عمل نمی‌کنند. در حوزه دریایی با پیش پرداخت بیست درصد نمی‌توان کار را آغاز کرد. ما باید این موارد را ببینیم که صندوق توسعه بتواند نقش خوبی را بازی کند. تسهیلات هنوز به صندوق ها واریز نشده است و البته این نیاز به یک هماهنگی بین گمرکات و حوزه نفت دارد. ما اکنون سازوکار اجرا را فراهم کردیم و ما موافقت نفت را گرفتیم و ما منتظر اصلاح قانون هستیم.

سوال: چرا ما به سمت سفارش به کشور های دیگر می‌رویم؟

درخشان: انتظار ما این است که این بی اعتمادی از بین برود و در همه حوزه ها وجود دارد و من معتقدم که تولید داخل کشور باید انجام شود و به کشتی سازی ها سفارش داده شود. بعضی دوستان معتقد اند که ما اکنون این ظرفیت را نداریم.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی