جمعه 10 فروردین 1403

نباید هیچگونه ساخت و سازی در سنگ سیاه سنندج انجام شود

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
نباید هیچگونه ساخت و سازی در سنگ سیاه سنندج انجام شود

سنندج - معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی بر عدم ساخت و ساز در کوه سنگ سیاه (کوچکه ره‌ش) و هفت آسیاب آبیدر در سنندج تاکید کرد و گفت: ساخت دو ساز در این مناطق به صلاح نیست.

سنندج - معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی بر عدم ساخت و ساز در کوه سنگ سیاه (کوچکه ره‌ش) و هفت آسیاب آبیدر در سنندج تاکید کرد و گفت: ساخت دو ساز در این مناطق به صلاح نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، فرزانه صادق شامگاه چهارشنبه در سفر یک روزه به سنندج پس از بازدید از شهرهای سنندج و کامیاران، با حضور در جلسه بررسی مسائل و مشکلات حوزه شهرسازی کردستان، اظهار داشت: با توجه به اینکه، هفت آسیاب در منطقه گردشگری آبیدر قرار دارد مسکونی شدن آن به صلاح سنندج نیست اما لازم است در طرح جامع شهری به صورت ویژه و با هدف گردشگری دیده شود.

وی همچنین در خصوص مساله تبدیل بخشی از کوه سنگ سیاه سنندج به باغ گیاه شناسی، با تاکید بر اینکه هیچگونه ساخت و سازی نباید در این منطقه انجام شود، افزود: هرگونه فعالیت در این منطقه باید عام المنفعه باشد و حساسیت ایجاد شده در خصوص نوع دیوارکشی آن نیز می تواند با جایگزین کردن درخت به جای دیوار برطرف شود.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی از تبدیل انبار غله سنندج به مجموعه موسوم به هفت باغ استقبال کرد و ادامه داد: مطالبه گر آن در ستاد بازآفرینی خواهیم بود.

صادق جمعیت پذیری کردستان را نویدبخش امنیت و سرزندگی استان دانست و یادآور شد: مواجهه با این رشد جمعیت نیازمند برنامه ریزی مناسب است.

وی در ادامه تعدد تعاونی ها با یک عنوان و خارج از محدوده شهری بودن زمین تعاونی ها را از جمله مشکلات استان عنوان کرد و خواستار صدور دستور ویژه از سوی استاندار مبنی بر راستی آزمایی و شناسایی اعضای تعاونی ها برای جلوگیری از زمین خواری شد.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در خصوص طرح ملی مسکن نیز گفت: هدف دولت از اجرای این طرح پشتیبانی از مصرف کننده اصلی است اما اینکه زمین های با قیمت پایین به بهانه مسکن ملی افزایش قیمت پیدا کند، هدف تحقق پیدا نخواهد کرد لذا باید چرخه تولید مسکن به دقت کنترل شود.

صادق همچنین بر دقت در تغییر کاربری ها و کامل دیدن خدمات از جمله آموزش، فضای سبز و غیره تاکید کرد و اظهار داشت: صرفا مسکونی دیدن تغییرکاربری ها، برای شهرداری ها مشکل ساز خواهد بود.

وی ضمن یادآوری اینکه در بازنگری طرح جامع شهری باید مشکلات شهرها احصاء و راهکار ارائه شود، افزود: برای زنده کردن بافت های فرسوده شهری، لازم است ضوابط ساخت و ساز در این مناطق با سایر نقاط شهر متفاوت و برخی محدودیت ها برداشته شود چونکه بافت های فرسوده در حال فرسوده تر شدن و شهرها به سمت محدوده های خارج از شهر در حال گسترش است.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی بلندمرتبه سازی در سنندج را ضروری دانست و پیشنهاد کرد چند زون مشخص برای این امر در نظر گرفته شود.

صادق با اشاره به ابلاغ دستورالعمل شهرک سازی، بیان کرد: این شهرک ها نه تنها مسکونی بلکه می توانند تخصصی و اقامتی باشند و برای ساخت آنها به حداقل 10 هکتار زمین نیاز است که با توجه به شرایط آب و هوایی کردستان، می تواند به قطب شهرک های تخصصی مانند ورزشی تبدیل شود.