پنج‌شنبه 19 مهر 1403

نبود تاب آوری در شرایط کرونایی از علل افزایش طلاق در زنجان است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
نبود تاب آوری در شرایط کرونایی از علل افزایش طلاق در زنجان است

زنجان - ایرنا - مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری زنجان گفت: بررسی‌های جلسات کارشناسی امور خانواده استانداری با حضور متخصصان نشان می‌دهد افزایش طلاق محصول کرونا نیست بلکه کاهش میزان تاب آوری خانواده‌ها از علل این واقعه است.

ماهرخ بلوری روز سه شنبه در کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت و خانواده استانداری افزود: آخرین اطلاعات عددی در استان سیر کاهشی ثبت طلاق را نشان می داد که در سال های 96، 97، و 98 این مهم ملموس بود بطوری که این واقعه در سال 96 نسبت به سال 95، چهارصدم درصد، سال 97 نسبت به 96 کاهش سه درصدی و در سال گذشته کاهش 16 درصدی ثبت شد.

وی اضافه کرد: این کاهش نتیجه سیاستگذاری ها، تاثیر آموزش ها و مشاوره های هدفمندی در تقسیم کار بین بخشی و رعایت سند تدوین شده طلاق به ویژه در سال گذشته بوده است.

بلوری، با استناد به گزارش ارائه شده دادگستری استان طی ماه گذشته در خصوص افزایش واقعه طلاق ادامه داد: در این گزارش علل روند صعودی دادخواست طلاق را به نقش و تاثیر کووید - 19 مرتبط دانستند چرا که چالش ها، عادت ها و الگوهای متداول زندگی، کسب وکار، بهداشت و سلامت روحی و روانی تاثیرگذار بوده است.

وی افزود: با توجه به شیوع کرونا در این شرایط حضور اعضای خانواده ها در کنار هم بیشتر شده و همین مسال نشان می دهد میزان آموزش مهارت های اجتماعی و ارتباطی در کنار هم بودن قابل قبول نیست و افراد جامعه مهارت کنترل تعارض را نیاموخته اند.

وی اظهار داشت: بر این اساس دفتر امور خانواده در 2 حوزه مهم آموزش و بحث اقتصاد مترکز شد و این کار به شکل مجازی و حضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی پیشگیری از آسیب های اجتماعی از جمله طلاق، کارگاه های رفتار شناسی سبک زندگی با مشارکت کار و تقسیم بین بخشی برای مخاطبان مورد توجه قرار گرفته است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری زنجان ادامه داد: برای کاهش طلاق دسترسی خانواده ها به خدمات مشاوره ای باید تسهیل شود که این کار می تواند با 2 ساز و کار مهم اینکه خدمات مشاوره ای در لیست خدمات بیمه قرار بگیرد و از طرفی تسهیل در ارائه مجوز و مشوق های لازم به متقاضیان برای دانش آموختگان رشته روانشناسی جهت راه اندازی مراکز مشاوره به ویژه مناطق روستایی کم تر توسعه یافته مورد توجه قرار گیرد.

*س_برچسب‌ها_س*