شنبه 1 اردیبهشت 1403

نجفقلی حبیبی شمع هشتادویک سالگی را خاموش کرد

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
نجفقلی حبیبی شمع هشتادویک سالگی را خاموش کرد

جشن تولد 81 سالگی نجفقلی حبیبی توسط موسسه فرهنگی هنری خط سوم هنر و کافه فلسفه با حضور تنی چند از اعضای هیات علمی موسسه حکمت و فلسفه و برخی دیگر از شخصیت‌های فرهنگی برگزار شد.

جشن تولد 81 سالگی نجفقلی حبیبی توسط موسسه فرهنگی هنری خط سوم هنر و کافه فلسفه با حضور تنی چند از اعضای هیات علمی موسسه حکمت و فلسفه و برخی دیگر از شخصیت‌های فرهنگی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نجفقلی حبیبی، اندیشمند برجسته عصر حاضر، پژوهشگر حوزه فلسفه و مصحح نسخ، عصر شنبه 31 اردیبهشت، در برنامه‌ای با حضورمعاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی و تعدادی از استادان و پژوهشگران فلسفه، شمع هشتاد و یک سالگی را خاموش کرد.

در این برنامه که به ابتکار موسسه فرهنگی هنری خط سوم هنر و کافه فلسفه برگزار شد تعدادی از اعضای هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه، محمد جواد جعفریان؛ معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی و نیکنام حسینی‌پور؛ مشاور مدیرعامل صندوق اعتباری هنر حضور داشتند.

غلامحسین معصومی همدانی، شهرام پازوکی، غلامحسین جوادپور، بهمن پازوکی، سیدمحمد طباطبایی، حسین وفاپور و محمود شیخ از جمله حاضران در این نشست بودند.

در این نشست صمیمانه هر کدام از حاضران به ذکر ویژگی‌های اخلاقی و کاری دکتر نجفقلی حبیبی و بیان خاطراتی از دوران حضور او در دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده‌های الهیات و حقوق دانشگاه تهران و... پرداختند.

نجفقلی حبیبی اول خرداد 1321 متولد شد. او تا کنون دو بار برگزیده جایزه کتاب سال شده و یک دوره هم دبیر علمی این جایزه بوده است. تاسیس و ریاست دانشگاه تربیت مدرس، ریاست دانشگاه علوم قضایی، ریاست دانشگاه علامه طباطبایی، نمایندگی مردم تهران در سومین دوره مجلس شورای اسلامی، عضویت در هیئت امنای خانه کتاب ایران از جمله سوابق مدیریتی اوست. نجفقلی حبیبی همچنین از سال 1394 تا کنون عضو هیئت امنای کتابخانه ملی ایران است.

از این اندیشمند تاکنون تصحیح آثار مهمی نیز برای نسل جدید به یادگار مانده است که از جمله آنها می‌توان به این کتاب‌ها اشاره کرد: «الاربعینیات لکشف انوار القدسیات» و «شرح توحید الصدوق» اثر قاضی سعید قمی (به باور بسیاری از صاحب نظران بهترین تصحیح از آثار قاضی سعید قمی را نجفقلی حبیبی انجام داده است) «شرح التلویحات اللوحیه و العرشیه» اثر ابن کمونه، «شرح و تعلیقه صدر المتالهین بر الهیات شفا»، «رسائل الشجره الالهیه فی علوم الحقائق الربانیه: فی العلوم الالهیه و الاسرار الربانیه» اثر محمد بن محمود شهرزوری و...

«شرح دعای صباح»، «سهروردی احیاگر حکمت اشراقی»، «شیخ اشراق و آرای خاص او در فلسفه الهی» و «ایضاح المقاصد» نیز عناوین شماری دیگر از کتاب‌های اوست.