سه‌شنبه 24 مهر 1403

نخستین جشنواره ملی میراث فرهنگی و موزه‌نگاری در دانشگاه شیراز آغاز شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
نخستین جشنواره ملی میراث فرهنگی و موزه‌نگاری در دانشگاه شیراز آغاز شد

شیراز - ایرنا - نخستین جشنواره ملی میراث فرهنگی و موزه نگاری با سلسله برنامه‌های ویژه مرتبط با حوزه‌های وابسته و حضور سخنرانان و مهمانان ویژه به‌صورت مجازی در دانشگاه شیراز آغاز شد.

رییس دانشگاه شیراز در آیین افتتاحیه این جشنواره با بیان اینکه میراث فرهنگی کشورها سرمایه‌های مادی و معنوی است که از گذشتگان به ما رسیده است، افزود: ما به عنوان میراث‌داران وظیفه داریم میراث پدرانمان را ارج نهیم و به نسل‌های دیگر تحویل دهیم.

حمید نادگران اظهار داشت: دانشگاه شیراز همواره کوشیده است رسالت خود را در زمینه معرفی و حفظ این میراث به بهترین شکل به انجام رساند. این مهم حتی در شرایط شیوع کرونا که تاثیری منفی بر صنعت گردشگری گذاشته و منجر به رکود این صنعت در جهان و تعطیلی اماکن گردشگری شده نیز ادامه یافته است.

وی عنوان کرد: دانشگاه شیراز برای جبران آسیب‌های روانی و روحی جامعه تصمیم به برگزاری مجازی این جشنواره با هدف افزایش شناخت از موزه‌ها و میراث فرهنگی و کمک به کسب مهارت‌های دیجیتال و الهام‌بخش به مخاطبان پس از پایان بحران کرونا گرفته است و در این راستا دانشمندان بسیاری دعوت دانشگاه شیراز را پذیرفته اند و در این جشنواره حضور یافته‌اند.

رییس دانشگاه شیراز بیان داشت: مغفول ماندن حفظ میراث فرهنگی و لزوم در انداختن طرحی نو در حوزه موزه داری، موزه‌بینی و موزه نگاری از اهم مسائلی است که در این جشنواره ارائه خواهد شد تا در عصر دیجیتال و تغییر سبک زندگی برای این مهم نیز چاره ای اندیشیده شود.

مدیر برنامه‌ریزی فرهنگی اجتماعی دانشگاه شیراز و عضو هیات علمی بخش مدیریت گردشگری و هتلداری این دانشگاه عنوان کرد: این جشنواره شامل مسابقه تولید محتوای موزه، نشست‌های تخصصی با موضوعات حوزه میراث فرهنگی با تمرکز برموزه‌ها، تورهای مجازی موزه‌ای و برنامه های متنوع دیگر است.

معصومه محرر عنوان کرد: در نشست های تخصصی این برنامه تعدادی از متخصصان برجسته حوزه های فرهنگ، میراث فرهنگی و موزه از اقصی نقاط کشور بصورت مجازی ایراد سخنرانی خواهند کرد. دبیر علمی جشنواره ملی میراث فرهنگی و موزه نگاری با بیان اینکه امسال با شیوع کرونا، امکان گردشگری و بازدید از موزه‌ها از بین رفت، بیان کرد: جشنواره ملی میراث فرهنگی و موزه‌نگاری به‌مثابه راهکاری برای جبران فاصله اقشار جامعه و فضاهای فرهنگی به‌شمار می‌رود.

وی با اشاره به برگزاری مسابقات در انتهای هر نشست علمی، ابراز داشت: پس از هر نشست علمی سوالاتی از محتوای هر نشست علمی اعلام خواهد شد و به قید قرعه به برگزیدگان گواهی شرکت‌کننده منتخب از طرف دانشگاه شیراز و کمیسیون ملی یونسکو به صورت مشترک، اعطا خواهد شد.

مدیر برنامه‌ریزی فرهنگی اجتماعی دانشگاه شیراز افزود: در بخش مسابقه تولید محتوای موزه نیز، به پنج نفر برتر جوایز نقدی و به 10 نفر برتر لوح مشترک دانشگاه شیراز و کمیسیون ملی یونسکو اعطا خواهد شد.

محرر ابراز داشت: علاقه مندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و دسترسی به راهنمای تولید محتوی و ارسال آثار خود به آدرس اینترنتی Elmi.shirazu.ac.ir/special و به‌منظور مشاهده زنده نشست‌ها به اینستاگرام @shirazu_saths مراجعه کنند.

نخستین جشنواره ملی میراث فرهنگی و موزه نگاری از 31 اردیبهشت‌ماه آغاز شده و تا 21 خرداد ماه، مصادف با روز جهانی صنایع دستی به صورت مجازی ادامه خواهد یافت.

*س_برچسب‌ها_س*