یک‌شنبه 8 مهر 1403

نخستین جشنواره نماهنگ‌های نجومی در البرز برگزار می‌شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
نخستین جشنواره نماهنگ‌های نجومی در البرز برگزار می‌شود

کرج - ایرنا - مسوول انجمن نجوم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز از برگزاری نخستین جشنواره نماهنگ‌های نجومی در این استان خبر داد و گفت: اختتامیه جشنواره در هفته پژوهش (22 تا 27 آذر) برگزار خواهد شد.

فرزانه ایران‌پاک روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بر این پایه، فراخوان جشنواره با هدف کشف و شناسایی استعدادهای علاقه‌مند به نجوم در استان البرز و پرکردن مفید اوقات فراعت خانواده‌ها با توجه به شیوع کرونا منتشر شده است.

وی ادامه داد: علاقه‌مندان گروه‌های سنی کودکان، نوجوانان و بزرگسالان برای شرکت در جشنواره، ابتدا یکی از موضوع‌های شب به روایت عکاسان نجومی، جهان از دریچه تلسکوپ فضایی هابل، شفق‌های قطبی و چند دقیقه در فضا را انتخاب می‌کنند. وی اضافه کرد: علاقه‌مندان سپس با یافتن تصاویر و فیلم‌های مرتبط با موضوع، چینش منطقی آن‌ها و استفاده از صداهای متناسب از جمله آیات قرآنی مناسب با موضوع، خوانش شعر یا متن ادبی مرتبط با موضوع و موسیقی مناسب، نماهنگ (کلیپ) نجومی خود را تولید می‌کنند. به گفته وی، ذکر نام و نام خانوادگی، سن صاحب اثر و درج نماد مرغک (نشان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز) و نوشتن «انجمن نجوم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز» در انتهای نماهنگ ضروری است.

ایران‌پاک، آخرین مهلت ارسال آثار به این را جشنواره 25 شهریور 1399 و زمان اعلام نتایج و پخش آثار برگزیده را هفته پژوهش اعلام کرد. مسئول انجمن نجوم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز با اشاره به گذشت حدود یکسال از فعالیت رسمی این انجمن اظهار داشت: پیش از این نیز واحد نجوم حدود 6 سال، فعالیت هایی در راستای ترویج نجوم و کیهان شناسی ارائه می‌داد. ایران‌پاک با تبیین فعالیت‌های انجمن نجوم در یکسال اخیر گفت: برگزاری کارگاه‌های آشنایی با نجوم در قالب سینما فضا، بازدید از آسمان‌نما و رصدخانه کانون استان (ویژه مدارس و ارگان ها)، برگزاری رصدهای مناسبتی از جمله ماه‌گرفتگی و خورشیدگرفتگی، عبورها و استهلال ماه و برگزاری مناسبت‌های نجومی از جمله در روز جهانی نجوم هفته جهانی فضا و روز ملی فناوری فضایی از مهمترین این فعالیت‌ها است. وی ادامه داد: برگزاری جشن‌های کهن ایرانی با ریشه کیهانی از جمله یلدا و نوروز و برگزاری کارگاه نجوم، کیهان شناسی و آموزش رصد برای تمامی گروه‌های سنی از مبتدی تا پیشرفته از دیگر فعالیت‌های انجمن نجوم در یکسال اخیر است. وی با تاکید بر اینکه فعالیت‌های انجمن نجوم به دنبال فعالیت‌های پیشین، با ساز و کاری قانونمندتر دنبال می‌شود، گفت: شرکت‌کنندگان در فعالیت‌های انجمن را گروه سنی 13 سال به بالا تشکیل می‌دهند. ایران‌پاک با یادآوری رویکرد مجازی انجمن نجوم با توجه به شیوع کرونا اظهار داشت: بر این پایه، گروهی مجازی با حضور 70 تا 90 نوجوان در پیام‌رسان واتساپ تشکیل شد. مسئول انجمن نجوم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان البرز ادامه داد: در طول هفته، اعضای علاقه‌مند موضوعی را انتخاب و سپس به کمک مربی شروع به تحقیق و پژوهش کرده و حول محور آن موضوع، برای سایر اعضای انجمن سمینار برگزار می‌کنند. وی اضافه کرد: همچنین علاوه بر معرفی کتاب مرتبط، ویوئو کلیپ مناسب نمایش داده می‌شود و هر هفته به ترتیب یکی از اعضای ارشد با نظارت و هماهنگی مربی مدیر گروه می شود.

کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان استان البرز افزون بر 6 هزار نفر عضو دارد که طی سال از برنامه‌ها و کلاس‌های کانون بهره مند می‌شوند.

*س_برچسب‌ها_س*
نخستین جشنواره نماهنگ‌های نجومی در البرز برگزار می‌شود 2