یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

نخستین سوگواره آئینی شهر تهران افتتاح شد

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، نخستین سوگواره آئینی شهر تهران با عنوان «محرم شهر»، در میدان آزادی تهران افتتاح شد. در این مراسم، سید صولت مرتضوی وزیر کار، امین توکلی‌زاده معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، مصطفی زیبایی نژاد مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران، سردار رضائیان، جمعی از مدیران شهری و عموم مردم حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم، گروه‌های سرود به اجرای برنامه پرداختند و تعدادی از هنرمندان به دمامه‌زنی و اجرای نمایش آئینی عاشورایی پرداختند. شعرخوانی و مداحی اهل بیت از دیگر برنامه‌های فرهنگی هنری این مراسم افتتاحیه بود. همچنین حسینیه‌های کودک و نوجوان در دو بخش مجزا برنامه‌های فرهنگی هنری خود به مردم را آغاز کردند. در حسینیه کودک برنامه‌هایی نظیر کارگاه نقاشی و قصه‌گویی عاشورایی تدارک دیده شده است.

همزمان با افتتاحیه محرم شهر از کشتی «سفینه النجاه حسینی» با مساحت 500 متر مربع رونمایی شد. این کشتی به وسعت 500 متر مربع یکی از استیج‌های اصلی محرم شهر است و در آن برنامه‌هایی نظیر حسینیه نوجوان، نقالی‌خوانی، اجرای نمایش تئاتر خیابانی، مداحی ذاکران اهل بیت و... انجام می‌شود. عموم مردم می‌توانند با حضور در عرشه این کشتی، از برنامه‌های فرهنگی هنری که بر روی آن برگزار می‌شود استفاده کنند.

بخشی از مراسم افتتاحیه محرم شهر، به راه‌اندازی موکب خدمات اجتماعی به ویژه غرفه ارائه خدمات گذرنامه‌ای به زائران پیاده‌روی اربعین اختصاص داشت. با حضور پلیس گذرنامه در میدان آزادی تهران خدمات صدور و تمدید گذرنامه جهت سفر اربعین انجام می‌شود.

در این موکب خدماتی نظیر پویش آزادی زندانیان، نذر آب، جهیزیه نوعروسان به شهروندان ارائه می‌شود. در پویش «مرحم زائر» که توسط هلال احمر برگزار می‌شود، شهروندان می‌توانند داروهای مازاد خود را به زائران راهپیمایی اربعین اهدا کنند. همچنین چهار موکب پذیرایی نیز در چهار گوشه محل برگزاری محرم شهر حاضر هستند و از مردم پذیرایی می‌کنند.

حجت الاسلام مرادی در بخشی از مراسم افتتاحیه محرم شهر طی سخنانی گفت: برگزاری اینگونه مجالس برای شهر تهران بسیار لازم و ضروری است. هیأت، قدیمی‌ترین NGo و یک مدل موفق و فعال از یک نهاد بزرگ اجتماعی است که از هیچ دولتی هم کمک نگرفته است و در طول سالیان سال، خدمات متعددی را در حوزه‌های مختلف به جامعه ارائه کرده است.

رویداد آئینی «محرم شهر» توسط اداره کل فرهنگی شهرداری تهران و شهرداری منطقه 9 تا 31 مردادماه در میدان آزادی تهران برقرار است و پذیرای عموم مردم است.