یک‌شنبه 8 مهر 1403

نرخ بیکاری قشم به چهار درصد می‌رسد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
نرخ بیکاری قشم به چهار درصد می‌رسد

قشم - ایرنا - معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم گفت: بنابر آسیب‌شناسی اجتماعی انجام شده، با حذف اشتغال اتباع بیگانه غیرمجاز تنها در بخش صیادی، نرخ بیکاری در قشم به چهار رصد کاهش می‌یابد.

مرتضی شیخ زاده در نشست بررسی وضعیت ساماندهی اتباع بیگانه غیرمجاز در قشم افزود: هم اکنون نرخ بیکاری در قشم 5.2 درصد است که در نوع خود یک رقم منحصربه فرد در کشور است.

وی افزود: با حذف اتباع بیگانه غیر مجاز، تعداد زیادی از جوانان بومی جزیره صاحب شغل خواهند شد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: سیاست‌های این سازمان برای استفاده از اتباع کشورهای خارجی بر مبنای قانون کار مناطق آزاد است.

وی تصریح کرد: بر این اساس اتباعی که دارای مجوز و پروانه حضور در منطقه هستند، به عنوان شهروند شناخته می‌شوند و می‌توانند از تمامی حقوق قانونی و خدمات ارایه شده در منطقه بهره‌مند شوند.

شیخ‌زاده افزود: ولی اتباع غیرمجاز نه تنها از نظر امنیت که از نظر سلامت، اشتغال جوانان و تبعات منفی اجتماعی نیز باعث آسیب به جامعه و جزیره‌ی قشم می‌شوند.

وی ادامه داد: تعداد قابل توجهی از آمار مبتلایان به بیماری کرونا در قشم نیز جزو اتباع بیگانه غیرمجاز هستند که نتیجه سبک زندگی خارج از اصول است.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم اظهار کرد: مواردی مشاهده شد که اتباع مجاز ایرانی در کشورهای همسایه با بداخلاقی تمام و با علم به اینکه دچار بیماری کرونا هستند، به کشور بازگردانده شدند.

وی افزود: در جزیره قشم نیز نتایج منفی این اقدام را مشاهده کردیم، اما با این در قشم بین اتباع مجاز به عنوان شهروند با اتباع غیرمجاز تمایز قایل می‌شویم.

شیخ زاده خاطرنشان کرد: طراحی قایق‌های صیادی با نمادهای ویژه و شب رنگ درکنار استفاده از نرم افزار پایش لحظه‌ای صید توسط صیادان، روش‌های مناسبی برای پیشگیری از وقوع تخلفاتی است.

جزیره قشم با مساحت یک هزار و 500 کیلومتر در سال‌های 1369 و 1370 با تصمیم دولت به 2 بخش منطقه آزاد با مساحت 300 کیلومتر و منطقه ویژه اقتصادی با مساحت یکهزار و 200 کیلومتر تقسیم شد.

پیوند اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی، انتقال تکنولوژی پیشرفته به منطقه، جذب سرمایه‌های خارجی، تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص و افزایش صادرات و کسب در آمدهای ارزی از جمله هدف‌های ایجاد منطقه آزاد قشم است.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با 150 هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات سواحل استان هرمزگان به طول 150 کیلومتر و عرض میانگین 11 کیلومتر در آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

*س_برچسب‌ها_س*