پنج‌شنبه 29 شهریور 1403

نرخ مشارکت اقتصادی زنان در گروه‌های سنی مختلف در بهار 1403/ از هر 3 زن 20 تا 24 ساله یک نفر بیکار است

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
نرخ مشارکت اقتصادی زنان در گروه‌های سنی مختلف در بهار 1403/ از هر 3 زن 20 تا 24 ساله یک نفر بیکار است

اقتصادنیوز: آمار و ارقام نشان می‌دهد از هر 4 زن 25 تا 29 ساله که تمایل به کار کردن دارند، فقط یک نفر شاغل و از هر 3 زن 20 تا 24 ساله که تمایل به کار کردن دارند، یک نفر بیکار است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، در بهار امسال نرخ مشارکت اقتصادی 41.2 درصد بوده است. همین آمار برای زنان برابر با 14.3 درصد بوده که در مقایسه با نرخ مشارکت اقتصادی مردان بسیار کمتر (حدود یک پنجم) بوده است. از میان گروه‌های سنی مختلف، زنان 25 تا 29 ساله بیشترین نرخ مشارکت اقتصادی را با 26.4 درصد در بهار سال جاری ثبت کنند.

در همین دوره، نرخ بیکاری کل کشور 7.7 درصد و زنان 15 درصد بوده است. از میان زنان 15 ساله و بیشتر، زنان گروه سنی 20 تا 24 ساله بیشترین نرخ بیکاری را با 34.9 درصد در بهار امسال تجربه کرده‌اند.

طبق تعریف مرکز آمار ایران، افراد 15 ساله و بیشتر جمعیت حاضر در سن کار تلقی می‌شوند و وضعیت آنها در آمارهای بازار کار محاسبه می‌شود. این جمعیت به دو بخش جمعیت فعال و غیرفعال تقسیم می‌شود. جمعیت فعال مجموع افراد شاغل و بیکار است و از نسبت آن به جمعیت حاضر در سن کار نرخ مشارکت اقتصادی به دست می‌آید. آن دسته از جمعیت فعال که به دنبال کار هستند، ولی موفق به یافتن آن نمی‌شوند «بیکار» نامیده می‌شوند. از نسبت افراد بیکار به جمعیت فعال نیز نرخ بیکاری به دست می‌آید.

مشروح این گزارش را با تیتر پویایی زنان جوان در بازار کار در اکوایران بخوانید.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید