جمعه 10 فروردین 1403

نسبت دادن واردات واکسن به FATF دروغی بیش نبود

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
نسبت دادن واردات واکسن به FATF دروغی بیش نبود

قدیری‌ابیانه گفت: با روی کار آمدن دولت سیزدهم، ایران موفق شد تعداد انبوهی واکسن وارد کند که این نشان می‌دهد ادعای نسبت دادن واردات واکسن به FATF دروغی بیش نبود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، محمدحسن قدیری‌ابیانه تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، با اشاره به آدرس غلط دادن غربگرایان پیرامون واردات واکسن کرونا و تلاش برای پیوند زدن آن با مسئله FATF گفت: متأسفانه شاهد بودیم که در جریان برجام نیز به مردم دروغ گفتند تا جایی که ظریف ادعا کرده بود لغو تحریم‌ها در متن برجام گنجانده شده است اما وقتی در مجلس به او نشان دادند که واژه لغو جایی به کار نرفته و آنچه استفاده شده واژه تعلیق است، در ادعایی عجیب گفت من متن را نخوانده بودم!

وی افزود: در حالی که قابل قبول نیست که کسی برود توافقی را امضا کند که آن را نخوانده باشد، البته در نهایت تحریم‌ها نه تنها لغو، بلکه حتی تعلیق هم نشد و شاهد بودیم که وضعیت بدتر هم شد.

سفیر پیشین ایران در مکزیک و استرالیا اظهار داشت: در جریان واردات واکسن کرونا هم شاهد بودیم که با روی کار آمدن دولت سیزدهم، ایران موفق شد تعداد انبوهی واکسن وارد کند که این نشان می‌دهد ادعای نسبت دادن واردات واکسن به FATF دروغی بیش نبود.

قدیری‌ابیانه خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد کسانی به دنبال این بودند تا عمدا ایران را در برخی معاهدات بین‌المللی گرفتار کنند تا فشار بیشتری به ایران وارد شود و حتی بعید نیست که در عدم واردات واکسن کرونا نیز عمدا تعلل صورت گرفته باشد.

وی تأکید کرد: در واقع عده‌ای، از اینکه سلامت مردم را هم برای اغراض سیاسی خودشان به گروگان بگیرند و مثلا FATF را به مردم تحمیل کنند، ابایی نداشتند.

تحلیلگر سیاسی اضافه کرد: البته برخی‌ها ندانسته چنین مسائلی را طرح می‌کردند، اما برخی‌ها هم بودند که دانسته مطرح و اینگونه القا می‌کردند که واردات واکسن منوط به عضویت در FATF است در حالی که مردم به وضوح دارند می بینند که عضو FATF نیستیم اما در عین حال واکسن هم داریم وارد می‌کنیم و سرعت واکسیناسیون هم به قدری است که ایران در این زمینه در دنیا رکوردار شده است.

قدیری‌ابیانه عنوان کرد: متأسفانه دولت گذشته در موارد مکرر به منافع ملی ضربات سهمگینی وارد کرد؛ به عنوان مثال در حالی که شورای انقلاب فرهنگی سند 2030 را لغو کرده بود، رئیس‌جمهور وقت آن را ابلاغ نکرد؛ یا در جریان برجام شروط رهبر انقلاب را مدنظر قرار ندادند؛ همچنین حاضر نشدند از آمریکا تضمین واقعی بگیرند و در ادعایی مضحک اعلام کردند امضای کری تضمین است در حالی که وزیر خارجه وقت به وضوح می‌دانست که امضای کری واقعا تضمین نبود.

انتهای پیام /