جمعه 31 فروردین 1403

نشان درجه یک هنر به پیر سرنا نواز همدانی اعطا شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
نشان درجه یک هنر به پیر سرنا نواز همدانی اعطا شد

همدان - ایرنا - نشان درجه یک هنر به استاد «ماشاالله رسام» سرنا نواز پیشکسوت این دیار اعطا شد؛ این نشان معادل دکترای هنری است که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر و به پیر موسیقی زاگرس تقدیم شد.

به گزارش ایرنا، ماشاالله رسام سال 1313 در روستای «گوزل ابدال» همدان دیده به جهان گشود و از کودکی در محضر پدر و برادر سرنا، بالابان و چگور را می‌آموزد و خیلی زود به یکی از نوازندگان سرشناس این منطقه تبدیل شد تا جایی که در بیشتر سور و سوگ مردمان این دیار سرنا می‌نوازد.

عضو هیات مدیره انجمن موسیقی استان همدان روز پنجشنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: استاد رسام در جشنواره های موسیقایی بسیاری شرکت کرده و بارها در جشنواره موسیقی مقامی زاگرس نشینان در ساز سرنا حائز رتبه نخست شده است.

«قادر شهسواری» گفت: کارنامه درخشان موسیقی استاد رسام، جامعه هنری همدان را برای نکوداشت این گنجینه گرانقدر به تکاپو انداخت و مراحل دریافت نشان هنری، توسط صادق چراغی شاگرد وفادار استاد پیگیری شد تا مرکز اعتبارسنجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استاد را واجد شرایط دریافت نشان درجه یک هنری دانست.

این پژوهشگر موسیقی خاطرنشان کرد: نشان درجه یک هنری معادل دکترا است که امروز به میزبانی نشریه همدان‌نامه و با حضور چهره های شاخص فرهنگی مانند استاد پرویز اذکایی و جمعی از هنردوستان این نشان ارزشمند به پیر سرنا نواز زاگرس اعطا شد و علاقه‌مندان هم این برنامه را از شبکه های اجتماعی تماشا کردند.

آیین تجلیل از پیر سرنا نواز استان با هدف رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به صورت آنلاین از شبکه های اجتماعی پخش شد و استاد رسام نشان درجه یک هنری خود را از دستان دکتر «پرویز اذکائی» تاریخ‌دان و پدر معنوی اهالی فرهنگ همدان دریافت کرد. استاد ماشالله رسام نیز در این آیین با بیان اینکه نخستین استادم پدرم بود، گفت: 76 سال است که در کار نوازندگی هستم.

در ادامه این آیین «علی اصغر طاهری» خواننده و ترانه‌سرا پیشکسوت همدانی و استاد رسام چند قطعه موسیقایی را اجرا کردند. استاد رسام در زمستان 88 سالگی همچنان در اوج مهارت و تسلط در سرنای خود می‌دمد و نوازنگانی جوان برای آینده این دیار را مشق موسیقی می‌دهد.

*س_برچسب‌ها_س*
نشان درجه یک هنر به پیر سرنا نواز همدانی اعطا شد 2