شنبه 16 تیر 1403

نشست مهم این سه کشور در حاشیه اجلاس شانگهای

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
نشست مهم این سه کشور در حاشیه اجلاس شانگهای

سران پاکستان، ترکیه و جمهوری آذربایجان طی نشستی مشترک در حاشیه اجلاس سازمان همکاری شانگهای در آستانه پایتخت قزاقستان برای گسترش همکاری‌های سه جانبه در حوزه‌های مختلف به توافق رسیدند.

نشست سه جانبه سران پاکستان، ترکیه و جمهوری آذربایجان در شهر آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شد. شهباز شریف نخست وزیر پاکستان به همراه رجب طیب اردوغان و الهام علی‌اف روسای جمهوری ترکیه و آذربایجان در این نشست حضور یافت.

نخست وزیر پاکستان طی سخنانی نشست سه جانبه را پیشرفت طبیعی در تعاملات سه کشور مسلمان خواند که دیدگاه مشابهی در مورد موضوعات مورد علاقه و نگرانی مشترک دارند.

وی تاکید کرد که پاکستان به روابط برادرانه خود با جمهوری آذربایجان و ترکیه که بر پایه پیوندهای فرهنگی، تاریخی و مذهبی ریشه دار و همچنین احترام متقابل و حمایت متقابل نسبت به یکدیگر در موضوعات اساسی می‌باشد، عمیقا ارزش قائل است.

خبر مرتبط دیدار پوتین و اردوغان در اجلاس شانگهای / محور مذاکرات چه بود؟

رئیس جمهور ترکیه در جریان شرکت در اجلاس سازمان همکاری شانگهای در پایتخت قزاقستان به دیدار همتای روسیه‌ای خود رفت.

شهباز شریف ضمن اشاره به همکاری‌های سطح بالای سه جانبه در حوزه‌های سیاسی، پارلمانی و دفاعی و یادآوری نخستین اجلاس مشتر وزرای خارجه سه کشور که در سال 2017 در باکو برگزار شد، بر تعهد اسلام‌آباد برای همکاری با آنکارا و باکو برای ارتقای همکاری‌های سه جانبه و تبدیل آن به یک همکاری چندجانبه قوی تاکید کرد.

وی اظهار داشت که هر 3 کشور مشارکت در تمام زمینه های مورد علاقه متقابل از جمله همکاری های اقتصادی، انرژی، گردشگری، فرهنگی، آموزشی، فناوری و نوآوری، بهداشت و درمان و همکاری های زیست محیطی را گسترش خواهند داد.

خبر مرتبط حضور وزیر نیرو در نشست وزرای انرژی عضو شانگهای

طرف ایرانی در این نشست با اشاره به ناپایداری نظام عرضه و تقاضا در حوزه انرژی خواستار توسعه همکاری‌های مشترک در این حوزه شد.

شهباز شریف پیشنهاد کرد که سازوکارهای نهادی میان 3 کشور به ویژه در زمینه های اقتصادی و سرمایه گذاری برای تقویت بیشتر همکاری های تجاری سه جانبه تشکیل شود.

نخست وزیر پاکستان در حاشیه بیست و چهارمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در آستانه با روسای جمهور روسیه و ازبکستان نیز دیدار کرد.

--> اخبار مرتبط

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.

نشست مهم این سه کشور در حاشیه اجلاس شانگهای 2
نشست مهم این سه کشور در حاشیه اجلاس شانگهای 3