جمعه 10 فروردین 1403

نصب تانکرهای آب در روستاها با پایان دوره نخست پویش قلک آبی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
نصب تانکرهای آب در روستاها با پایان دوره نخست پویش قلک آبی

تهران - ایرنا - رییس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی از پایان کار دوره نخست پویش دانشجویی «قلک آبی» و نصب تانکرهای آب در استان سیستان و بلوچستان خبر داد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی، مهدی عباسی افزود: پویش مذکور همزمان با عید غدیر آغاز شد و حاصل آن نصب و اهدای مخازن آب خریداری شده به روستاهای اطراف نیکشهر، بخش بنت، مومدان، روستاهای پتچی، توتان و نوک آباد شد.

وی افزود: با توجه به تنش آبی در روستاهای استان سیستان و بلوچستان و اهمیت ایجاد زیرساخت‌های مناسب و ماندگار آبرسانی، پویش دانشجویی قلک آبی همزمان با عید سعید غدیر خم توسط دبیرخانه دانشجویی مهرباران سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی با هدف جمع‌آوری کمک‌های خیرین در زمینه آبرسانی و کاهش مشکلات مردم این استان شد.

وی با اعلام مشارکت خوب دانشجویان و جهادگران خیر در این پویش اظهار داشت: عملیات نصب و لوله‌کشی 15 تانکر با همکاری بنیاد خیریه مه‌بان انجام شده است. این اقدام به منظور ذخیره سازی آب مورد نیاز روستاییان در تانکرها و استفاده از آن در زمان کم آبی صورت گرفت.

عباسی افزود: با توجه به اینکه مساله آب یکی از مهمترین چالش‌ها و بحران‌های پیش روی ما است، در بخش دوم پویش قلک آبی، باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی سازمان دانشجویان اقدام به برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی «مدیریت بحران آب در ایران» با هدف استفاده از خرد جمعی، تجربه و دانش اساتید، کارشناسان و دانشجویان کرده است.

عباسی تصریح کرد: بحران آب صرفا یک مساله محیط زیستی نیست و ابعاد اقتصادی و اجتماعی آن می‌تواند به چالش‌هایی غیر قابل حل تبدیل گردد. آب محور توسعه است و نبود آن منجر به مهاجرت، بیکاری و فقر، از بین رفتن اکوسیستم‌های طبیعی و حیات وحش، به مخاطره افتادن سلامت و بهداشت مردم و تهدید امنیت غذایی گردد. از همین رو این نشست‌ها می‌تواند راهکارهایی به منظور مواجه و سازگاری با این چالش پیش روی ما قرار دهد

وی با بیان اینکه طبق اعلام وزارت نیرو، میزان بارندگی سیستان و بلوچستان نسبت به متوسط بلندمدت (52 سال)، 91 درصد کاهش داشته است، گفت: در بسیاری از مناطق، وضعیت آب آشامیدنی مناسب نیست و مردم برای تامین آب مصرفی خود مجبور به استفاده از آب هوتگ‌ها هستند.

رییس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی ابراز امیدواری کرد این پویش در آینده نیز تداوم یابد.

*س_برچسب‌ها_س*