جمعه 14 اردیبهشت 1403

نفوذ جاسوسان تازه نفس به قلب آمریکا / بازی با کارت بزرگان

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
نفوذ جاسوسان تازه نفس به قلب آمریکا / بازی با کارت بزرگان

اقتصادنیوز: فارین پالسی با اشاره به چند گزاره نوشته که امروز برخلاف گذشته نفوذ شبکه های اطلاعاتی و پرورش جاسوسان به بازیگران بزرگ محدود نمی شود و قدرت های میانه نیز تلاش دارند تا با تکیه بر این اهرم منافعشان را محقق کنند.

به گزارش اقتصادنیوز، دنیای جاسوسی به طور سنتی تحت تسلط قدرت های بزرگ یعنی روسیه، چین، ایالات متحده، فرانسه و بریتانیا بوده است. اما مجموعه‌ای از افشاگری‌های اخیر یادآور این حقیقت است که سرویس‌های اطلاعاتی قدرت‌های میانی - بالاخص بازیگران جنوب جهانی - نه تنها در غرب فعال هستند، بلکه دامنه و جاه‌طلبی‌های شان را نیز گسترش می‌دهند. پیامدهای چنین فعلی می تواند با رسوایی بزرگ جاسوسی قدرت ها رقابت کند.

بازی با کارت بزرگان

رئیس سابق کمیته روابط خارجی سنا، در بالاترین رده های تصمیم گیری ایالات متحده نفوذ کرده باشد. از همین رو هفته گذشته، دادستان های فدرال، باب منندز، سناتور آمریکایی و همسرش را به توطئه متهم کردند. به ادعای آنها، این دو با استفاده از موقعیتشان فروش و کمک های نظامی به مصر را تقویت می کنند. براساس کیفرخواست ماه گذشته منندز و همسرش به دریافت رشوه بیش از نیم میلیون دلار، شمش های طلا، یک مرسدس بنز و سایر اشیاء قیمتی از دولت مصر متهم هستند. در کیفرخواست جایگزین ادعا شده است که منندز اطلاعات حساس غیرعمومی، از جمله فهرستی از نام کارمندان سفارت ایالات متحده در قاهره (سندی که می‌تواند برای نهادهای ضد جاسوسی مفید باشد) در اختیار مصر قرار داده است. همچنین ادعا شده که این چهره برجسته آمریکایی به دنبال متقاعد کردن دیگر سناتورهای جهت آزاد کردن 300 میلیون دلار کمک به مصر بود.

به نوشته فارین پالسی اواخر سپتامبر، وزارت دادگستری ایالات متحده آبراهام تکلو لما، پیمانکار فعال در حوزه فن آوری اطلاعات وزارت امور خارجه ایالات متحده را به اتهام جاسوسی دستگیر کرد. درفهرست اتهامات ادعا شده که لما، یک شهروند آمریکایی دارای تبار اتیوپیایی، اطلاعات «محرمانه» و «فوق محرمانه» را از گزارش‌های اطلاعاتی کپی کرده، علامت‌های طبقه‌بندی شده را حذف کرده، و از برنامه رمزگذاری شده جهت انتقال ملیت طبقه‌بندی شده استفاده کرده است. اگرچه وزارت دادگستری نام این قدرت خارجی را ذکر نکرد، اما نیویورک تایمز گزارش داد که لما به جاسوسی برای اتیوپی متهم شده است - کشوری که مدت‌هاست دریافت کننده کمک‌های عظیم ایالات متحده بوده است.

روایت شبکه های جاسوسی جهان جنوب

در شرایطی که دهلی نو ممکن است به یک قدرت بزرگ نزدیک‌تر باشد، فعالیت‌های جاسوسی این بازیگر به طور سنتی بر چهره های دانشگاهی و شاغل متمرکز است. ماه سپتامبر، جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، علنا مدعی شد که عوامل سرویس اطلاعاتی خارجی دهلی نو، با ترور هاردیپ سینگ نجار، رهبر جدایی طلب سیک و شهروند کانادایی مرتبط هستند. از آن زمان، اختلافات دیپلماتیک بین هند و کانادا افزایش یافت. چندین مقام امنیتی و اطلاعاتی هند در گذشته و حال به رویترز گفتند که نهاد اطلاعاتی دهلی نو فعالیت جاسوسی این کشور در غرب را تا حدی به تمایل نارندرا مودی، نخست وزیر هند برای پرورش چهره ای قدرتمند و تقویت قابلیت های دفاعی کلی کشور قلمداد کردند.

چنین تحولاتی نشان می‌دهد که قدرت‌های میانی طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های اطلاعاتی، از جمله عملیات نفوذ، اقدامات مخفیانه انکارناپذیر، و جاسوسی کلاسیک با هدف دسترسی به اطلاعات غیرعمومی و طبقه‌بندی شده را انجام می‌دهند - رویکردهایی که دیگر به قدرت های بزرگ اختصاص ندارد. در واقع، قدرت اطلاعاتی همیشه با قدرت نظامی ین توان فن آوری مطابقت ندارد. همانطور که برایان لتل، کهنه کار سیا در کتاب اسرار کاسترو توضیح داد، این موضوع در طول جنگ سرد آشکار شد، زمانی که کوبا - کشوری ضعیف از نظر نظامی و اقتصادی - توانست ده‌ها منبع را که برای سیا در کوبا کار می‌کردند، چند برابر کند.

تردیدی وجود ندارد که سرویس‌های اطلاعاتی قدرت‌های میانی بیش از آنچه که فعالیت‌های اخیر آنها در آمریکای شمالی نشان می‌دهد در جغرافیایشان فعال هستند. هند به شدت بر فعل و انفعال های پاکستان و چین تمرکز می کند. اتیوپی در سومالی نیروهای نظامی دارد و با تعدادی از شبه نظامیان قومی منطقه ای در داخل می جنگد. مصر نگران بدتر شدن امنیت در سراسر آفریقای شمالی و شناسایی حمایت های خارجی از اخوان المسلمین استدر همین راستا می توان گفت، استراتژی‌های امنیتی قدرت‌های میانی ممکن است محلی باشد، اما حوزه عملیات شان به طور فزاینده‌ای جهانی است.

همچنین بخوانید
نفوذ جاسوسان تازه نفس به قلب آمریکا / بازی با کارت بزرگان 2
نفوذ جاسوسان تازه نفس به قلب آمریکا / بازی با کارت بزرگان 3