یک‌شنبه 1 مهر 1403

نقد خوانش‌های نواسپینوزیسم در شماره جدید «فکرآورد»

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع

مجله علوم انسانی فکرآورد به منزلگاه پنجم رسید. مهم‌ترین بخش فکرآورد در شماره جدید، بخش کتاب‌نامه با عنوان «حکم به حکمت» است.

در این بخش، کتاب تازه انتشاریافته استاد غلامرضا اعوانی با عنوان «فروغ حکمت» و زیرعنوان «نقد و بررسی سیر تفکر غرب از دیدگاه حکمت الهی» مورد توجه قرار گرفته است. در کتاب‌نامه این شماره، متن نشست نقد و بررسی این کتاب با حضور دانشوران ارجمند، استاد غلامرضا اعوانی؛ استاد بزرگ فلسفه در ایران، دکتر مالک شجاعی جشوقانی؛ استاد برجسته فلسفه، استاد شهین اعوانی؛ فلسفه‌دان و کانت‌شناس نامیِ ایرانی و دکتر عبدالمجید مبلغی؛ استاد برجسته اندیشه سیاسی غرب، به انتشار رسیده است.

پرونده ویژه این شماره با عنوان «اسپینوزا همان مارکس بدون ریش نیست!» به سراغ نقد خوانش‌های چپ از اسپینوزا رفته و مدعای نواسپینوزیست‌ها را محل تردید قرار داده است. در این پرونده، نظرات اساتید صاحب‌نظر از جمله دکتر جهانگیر معینی علمداری، دکتر سید محمد حکاک، دکتر شهناز شایان‌فر، دکتر محسن سلگی، دکتر عبدالله صلواتی و دکتر یوسف نوظهور پیش چشم مخاطبان قرار گرفته است. گفتنی است که طرح جلد شماره پنجم مجله، به پرونده ویژه اسپینوزا و کتاب‌نامه اختصاص دارد. این طرح جلد، هنر دست آقای کمیل کریمی است. پرونده اول فکرآورد نیز با عنوان «نامیرا» از منظرگاه علوم انسانی نگاهی به ماجرای جنگ غزه دارد. در این پرونده، گفت‌و‌گویی با «ریچارد اندرسون فالک» گزارشگر ویژه درباره نقض حقوق بشر در فلسطین اشغالی در سال‌های 2008 تا 2014، به سرانجام رسیده است. فالک در این گفت‌و‌گو از نقش سیاست هویت و منافع استراتژیک مشترک غرب مدرن با اسرائیل می‌گوید و ادراک افکار عمومیِ غرب درباره اسرائیل را به خوبی به تصویر می‌کشد. همچنین در این پرونده، درباره معنای جدید مرگ و سیاست جدیدی که از دل این معنا سر بر می‌آورد در یادداشتی خواندنی با عنوان «مصاف سوژه مرگ‌گریز و انسان مرگ‌زی» به قلم آقای کیاوش کلهر به رشته تحریر درآمده است. آقای دکتر علی کاکادزفولی نیز در این پرونده، نحوه عمل جمهوری اسلامی ایران در ماجرای فلسطین را در یادداشتی با عنوان «آرمان واقعیت‌آفرین» مورد بررسی قرار داده است. در بخش روایت‌نامه، نحوه تأسیس رژیم اسرائیل با عنوان «رژیم علیه زندگی» با رویکردی نو مورد بازخوانی قرار گرفته است. در بخش سیاحت‌نامه - که بخش ترجمه مجله است -، خرده‌روایت‌هایی از نژادپرستی در جوامع غرب با عنوان «مدرنیته نژادی» مورد توجه و ترجمه قرار گرفته است. در بخش نقدنامه، دیدگاه‌های آقای دکتر محمد مالجو، اقتصاددان مارکسیست در یادداشتی با عنوان «ناچپ» ارزیابی شده است. محمد مالجو بعد از رویداد زن، زندگی، آزادی از چپ‌گرایی فاصله گرفته و به دنبال آشتی با لیبرال‌ها حتی هایکی‌ها است. او برای مخالفت با آنچه که اسلام سیاسی می‌نامد، آشتی با سرمایه‌داری را در دستورکار خود قرار داده است. فکرآورد، ناسازه‌های تحلیلیِ او با واقعیت‌های اقتصاد ایران را مورد توجه قرار داده است. صاحب امتیاز ماهنامه فکرآورد، شرکت پیام‌آوران نشر روز است. مدیر مسئول این نشریه، «محمدجواد اخوان» است. سردبیری این مجله را «جعفر حسن‌خانی» برعهده دارد و دبیر تحریریه آن خانم «فاطمه خورشیدی» است.

توزیع این مجله به شکل ارسال پستی رایگان و فروش در کتاب‌فروشی‌های معتبر است. علاوه بر آن، برای تهیه مجله می‌توانید با شماره تلفن 88730942 - 021 تماس بگیرید.