چهارشنبه 18 مهر 1403

نقش حجاب زن در تحکیم بنیان خانواده / دشمن در جنگ نرم، سنگرهای معنوی خانواده را هدف قرار داده است

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
نقش حجاب زن در تحکیم بنیان خانواده / دشمن در جنگ نرم، سنگرهای معنوی خانواده را هدف قرار داده است

مصونیت در برابر تهاجم فرهنگی با رعایت حجاب امکان‌پذیر است و این مهم زمینه‌ساز آرامش، انتقال فرهنگ و ایمنی بخش در برابر آسیب‌های اجتماعی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، یکی از احکام اسلامی حجاب است، پوششی که انسان را از نگاه های حرام به دور نگه می دارد، در بینش قرآن حجاب یک حق الهی است، در آیات و روایات خداوند و همه ائمه اطهار (ع) بر رعایت حجاب و عفاف نه تنها برای زنان بلکه برای مردان نیز تاکید کرده اند چرا که رعایت حجاب، امنیت، آرامش و دوری از آسیب ها را برای افراد به دنبال دارد.

حجاب و عفاف دو مولفه مهم در زندگی انسان محسوب می شوند، رعایت حجاب زمینه ساز قرب الهی بوده و همچنین شرایط را برای رشد و پیشرفت معنوی فراهم می سازد، حصار حجاب سبب می شود تا به دور از هر گونه گزند و آسیب انسان در مسیر سعادت قرار گیرد.

در دین مبین اسلام، زنان جایگاه بسیار والا و عظیمی دارند، بانوانی که در نقش همسر و مادر در تربیت نسل های بعدی اثرگذار هستند از این رو اسلام بر مصون نگه داشتن بانوان از هر گونه نگاه نامحرم تاکید ویژه ای داشته است.

تاج بندگی حجاب راهی به سوی سعادت

این در حالیست که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، هویت بخشی به جایگاه بانوان به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفت و بانوان ایرانی با رعایت حجاب و عفاف در این سالها توانسته اند بر سکوهای موفقیت بایستند، بانوانی که هم در نهاد خانواده و هم در جامعه با حفظ شان و منزلت یک بانوی ایرانی که در دنیا الگوست، نقش خود را به درستی ایفا کرده است.

حضرت فاطمه زهرا (س) بزرگ بانوی عالم هستی نمونه بارز و بی نظیری برای همه بانوان است که بهترین الگوی بشریت برای رسیدن به سعادت می باشد.

نخستین سنگ بنای یک جامعه نهاد خانواده است، وقتی خانواده ای سالم و به دور از آسیب ها بماند قطعا جامعه نیز به همان میزان سالم خواهد ماند و آرامش و امنیت در این جامعه حکم فرما می شود که در این راستا حجاب نقش موثری دارد.

سالهاست دشمنان تلاش دارند تا با انحراف افکار جوانان و تبلیغ و ترویج انواع مدهای نامناسب غربی، بدحجابی را رواج دهند، هدف دشمن از این برنامه سست کردن بنیان خانواده و دور شدن جوانان از اعتقادات دینی و مذهبی به مسئله حجاب است.

فرهنگ برهنگی و بی بند و باری در جوامع غربی موج می زند، از همین رو تلاش دارند تا از راه های مختلفی مانند جنگ نرم و تهاجم فرهنگی این فرهنگ به جوامع اسلامی نفوذ پیدا کند تا امنیت و آرامشی که از حجاب نشات می گیرد را از بین ببرند اما بانوان ایرانی حجاب را تاج بندگی دانسته و با رعایت این مهم در جامعه فعالیت می کنند.

به مناسبت هفته حجاب و عفاف میزگردی با حضور چند تن از بانوان فعال استان برگزار شده که مشروح آن در زیر آمده است:

موفقیت بانوان ایرانی با حفظ حجاب

مریم سپهوند مسئول بسیج جامعه زنان لرستان اظهار داشت: فلسفه وجودی هفته حجاب به تیرماه سال 1314 برمی گردد که جمعی از روشنفکران و مدافعان حریم حجاب و عفاف در اعتراض به کشف حجاب توسط رضا خان مورد حمله قرار گرفتند و شمار زیادی از این افراد به شهادت رسیدند.

وی با بیان اینکه حجاب و عفاف رابطه مستقیمی با بنیان خانواده دارد، افزود: خانواده به عنوان هسته اول اجتماع محسوب می شود که رعایت حجاب با استحکام بنیان خانواده ارتباط دارد به طوری که یکی از اثرات خوب حجاب این است که خود فرد احساس خود ارزشمندی می کند و در واقع شان و منزلت زن در جامعه را نشان می دهد.

مسئول بسیج جامعه زنان لرستان تصریح کرد: از دیگر برکات حجاب این است که موجب امنیت اجتماعی می شود و بانوان با حفظ حجاب می توانند در عرصه های مختلف حضور داشته باشند، البته نباید نادیده گرفت که رعایت شئونات حجاب موجب امنیت روانی مردان نیز می شود.

سپهوند با اشاره به اینکه یکی از ملزومات تمدن نوین اسلامی، توجه به مسئله حجاب است گفت: تمدن نوین اسلامی، زمینه ساز ظهور امام عصر (عج) خواهد شد که یکی از الزامات آن رعایت اصل حجاب و عفاف در جامعه می باشد.

مکتب حضرت فاطمه (س) بهترین الگوی بانوان

وی بیان کرد: در دوران پیروزی انقلاب اسلامی ایران و دفاع مقدس زنان با یک هویت حقیقی و با حفظ شان و منزلت یک بانوی مسلمان در عرصه حضور داشتند علاوه بر این نیز بانوان در تربیت فرزندان خود با تاسی از مکتب حضرت فاطمه (س) تلاش می کنند.

مسئول بسیج جامعه زنان لرستان با تاکید بر حیای فاطمی و غیرت علوی بیان کرد: جامعه امروز نیازمند این دو اصل است و این دو مهم، لازمه یک اجتماع و یک جامعه متمدن دینی است.

سپهوند تصریح کرد: وقتی یک بانویی حجاب خود را به درستی رعایت می کند، کمالات وی مشخص می شود اما وقتی بدحجابی به نمایش گذاشته می شود همه کمالات نادیده گرفته می شود و تنها ظواهر هستند که خودنمایی می کنند.

خدشه دار کردن اعتقادات با تبلیغ مدهای غربی

وی با اشاره به هجمه های دشمن برای کمرنگ کردن حجاب گفت: دشمنان همیشه برای ضربه به اسلام از هیچ تلاشی دریغ نکرده اند، دشمنی دشمنان با اصل اعتقادات ماست و تلاش دارند تا با ترویج و تبلیغ مدهای غربی بتوانند اعتقادات و افکار را خدشه دار نمایند.

مسئول بسیج جامعه زنان لرستان با بیان اینکه دشمن حجاب را برای سست کردن بنیان خانواده هدف قرار داده است، خاطرنشان کرد: مسئله حجاب به عنوان یک مسئله فرهنگی در خانواده و جامعه نقش بسزایی دارد و دشمن در تلاش است تا از موضوع حجاب برای تزلزل بنیان خانواده استفاده کند به طوری که با ترویج فرهنگ غرب و بدحجابی بتواند این نهاد اجتماعی را سست کند.

سپهوند بیان کرد: دشمن در بعد خانواده نسخه هایی را برای فروپاشی این نهاد می پیچد و حجاب را به عنوان یکی از اعتقادات اصلی و مهم جوامع اسلامی هدف قرار داده است و این در حالیست که علیرغم همه این تبلیغات دشمن، در کشورهای دیگر عده ای به سمت و سوی حجاب کشیده شده اند چرا که می دانند رعایت حجاب، سعادت را به دنبال دارد و بدحجابی جز پوچی و تباهی چیزی نخواهد داشت.

در امان ماندن از آسیب ها با رعایت حجاب

فاطمه احمدی استاد دانشگاه و معاون امور بانوان سازمان بسیج اساتید دانشگاه های لرستان اظهار داشت: اصلی ترین نهاد اجتماعی، نهاد خانواده است که رعایت حجاب و عفاف سبب می شود تا این نهاد کوچک و اثرگذار از آسیب های اجتماعی و گزندها در امان باشد، همچنین رعایت این دو اصل جامعه را از خطرات و آسیب ها محفوظ نگه می دارد.

وی با اشاره به اینکه آرامش و پایداری نهاد خانواده یکی از ثمرات رعایت حجاب است، افزود: استحکام بنیان خانواده، درامان ماندن از تهاجمات فرهنگی و آسیب ها و از همه مهمتر پایداری خانواده ارمغان توجه و رعایت اصل حجاب است.

سلامت جامعه در گرو سلامت بنیان خانواده

معاون امور بانوان سازمان بسیج اساتید دانشگاه های استان لرستان تصریح کرد: وقتی در جامعه حجاب و عفاف به خوبی رعایت نشود، سلامت و امنیت خانواده ها به خطر میفتد که فروپاشی نظام خانواده و طلاق یکی از پیامدهای آن است.

احمدی عنوان کرد: رعایت و حفظ حجاب در بانوان سبب می شود تا ظواهر محو گشته و اذهان به سمت و سوی کمالات، علم و ادب، هنر و اخلاق سوق داده شود، در واقع حجاب برای زنان امنیت و آرامش را به دنبال خواهد داشت.

استاد دانشگاه با بیان اینکه استحکام و سلامت جامعه در گرو سلامت بنیان خانواده است، گفت: اگر خانواده از سلامت کامل برخوردار باشد، آن جامعه از سلامت و استحکام کامل برخوردار خواهد شد اما وقتی در جامعه ای برهنگی و بی بند و باری باشد، سست شدن بنیان خانواده را در پی دارد.

ترویج بدحجابی در رسانه های دشمن

احمدی با تاکید بر گسترش فرهنگ حجاب اظهار داشت: رعایت و توجه به مسئله حجاب سبب پیوند و اتصال قویتر خانواده می شود و کانون خانواده هر روز گرم تر می شود.

وی با اشاره به تهاجم فرهنگی در این راستا یادآور شد: با توجه به اینکه رعایت حجاب، امنیت و آرامش را به دنبال دارد لذا دشمن همه تلاش خود را برای از بین بردن این امنیت و آرامش به کار گرفته به طوری که از طریق شبکه های ماهواره ای و یا ابزار دیگر به دنبال ترویج مدهایی است که با فرهنگ دینی و اسلامی ما سنخیتی ندارند، در حالی که یکی از راهکارهای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن رعایت حجاب و توجه جدی به این مسئله است.

حجاب، استحکام خانواده را قوام می بخشد

آذر سپهوند مدرس دانشگاه گفت: آیات و روایات زیادی در قرآن در مورد رعایت حجاب وجود دارد که حجاب نوعی پوشش است که نشان دهنده پاکدامنی و عفت در بانوان است و با توجه به اینکه حفظ حجاب سبب امنیت می شود، خانواده را در حصار امنیت نگه می دارد و استحکام خانواده را قوام می بخشد.

وی با اشاره به اینکه وقتی خانواده سالم باشد جامعه هم سالم می ماند، افزود: جامعه متشکل از فرد فرد خانواده ها است که رعایت دو اصل حجاب و عفاف، امنیت اخلاقی و فکری را برای افراد رقم می زند.

مدرس دانشگاه عنوان کرد: پوشش حجاب فقط مختص بانوان نیست و آقایان هم باید نسبت به رعایت حجاب توجه داشته باشند، ضرورت توجه به این مسئله بسیار سفارش شده که نشان می دهد حجاب که یک حق الله است باید به درستی رعایت شود.

سپهوند تصریح کرد: ظهور و بروز رعایت حجاب در عفاف دیده می شود و هر چه این پوشش کامل تر باشد عفت این افراد بیشتر نمایان می شود که این دو مولفه به صورت زنجیروار به هم وصل هستند.

وی بیان کرد: بسیاری از شهدا در وصیت نامه های خود، افراد را به رعایت حجاب دعوت کرده اند و شهدا جان خود را برای حفظ ارزشها تقدیم کردند و امروز بانوان با رعایت حجاب می توانند حافظ خون شهدا و ادامه دهنده این مسیر مقدس باشند.

تلاش دشمن برای تغییر در نگاه سبک زندگی اسلامی

مدرس دانشگاه با اشاره به هجمه دشمن در مسئله حجاب خاطرنشان کرد: پس از شکست دشمن در جنگ نظامی، برنامه ریزی استکبار برای ضربه به اسلام و انقلاب از طریق جنگ نرم آغاز شد و در این سالها از طریق جنگ نرم و تبلیغات با هدف تحمیل فرهنگ و مدهای غربی سعی دارد تا اعتقادات را در این زمینه کمرنگ کند.

سپهوند تصریح کرد: امروز افرادی که با پوشش های نامناسب در جامعه دیده می شوند افرادی هستند که تحت تاثیر این تبلیغات قرار گرفته و لازم است که این افراد از پوچ بودن این همه رنگ و لعاب مدهای غربی آگاه شوند تا در مسیر رعایت حجاب به سعادت برسند.

وی بیان کرد: دشمن در جنگ اقتصادی نیز قصد ضربه داشت، در واقع تجمل گرایی، اسراف، مدهایی که هر روز سر از بازار درمی آورند همه اینها از اهداف دشمن برای تغییر نگاه به سبک زندگی است اما وقتی بانوان با آرامش و امنیت باشند می توانند کانون خانواده را هر روز گرم تر کنند.

مدرس دانشگاه اظهار داشت: بخشی از آسیب ها به نگاه بانوان برمی گردد و هر چه یک بانوی ایرانی عفیف تر باشد شکوه خانواده بیشتر است.

وی با اشاره به لباس هایی متناسب با فرهنگ اسلامی، افزود: لازم است در این شرایطی که انواع مدهای غربی از طرق مختلف تبلیغ می شود، تولید لباس های ایرانی که بسیار زیبا و متناسب با فرهنگ و دین ما هستند افزایش یابد.

انتهای پیام /

نقش حجاب زن در تحکیم بنیان خانواده / دشمن در جنگ نرم، سنگرهای معنوی خانواده را هدف قرار داده است 2
نقش حجاب زن در تحکیم بنیان خانواده / دشمن در جنگ نرم، سنگرهای معنوی خانواده را هدف قرار داده است 3
نقش حجاب زن در تحکیم بنیان خانواده / دشمن در جنگ نرم، سنگرهای معنوی خانواده را هدف قرار داده است 4