جمعه 7 اردیبهشت 1403

نمایشگاه صنعت ساختمان یا نمایشگاه ترافیک تهران!

وب‌گاه فرارو مشاهده در مرجع
نمایشگاه صنعت ساختمان یا نمایشگاه ترافیک تهران!

برگزاری رویداد‌های مختلف در نمایشگاه بین‌المللی داستان تکراری و پر از مشکلاتی را برای تهران رقم می‌زند و در روز‌های پرترافیک این پایتخت‌نشینان هستند که باید تاوان برگزاری نمایشگاه را در گوشه دیگری از شهر بدهند.

همزمان با برگزاری نمایشگاه صنعت ساختمان در تهران، دوباره بزرگراه‌ها و خیابان‌های شهر با ترافیک سنگین همراه شده و شهروندان برای رسیدن به مقصد باید زمان بیشتری را در گره ترافیکی سپری کنند.

به گزارش همشهری، برگزاری رویداد‌های مختلف در نمایشگاه بین‌المللی داستان تکراری و پر از مشکلاتی را برای تهران رقم می‌زند و در روز‌های پرترافیک این پایتخت‌نشینان هستند که باید تاوان برگزاری نمایشگاه را در گوشه دیگری از شهر بدهند.

آلودگی هوا، آسیب به محیط‌زیست، اختلال در معابر بزرگراهی، درگیر کردن شبکه معابر اطراف، ایجاد نارضایتی برای اهالی محله‌های همجوار و همچنین از بین رفتن ساعت‌ها وقت مردم از مشکلات ناشی از برگزاری نمایشگاه در نقاط حیاتی شهر هستند.

حالا نوبت به برگزاری نمایشگاه صنعت ساختمان رسیده تا دردسر‌ساز شود و ترافیک را نه‌تن‌ها در خیابان‌های منتهی به سئول و بزرگراه چمران افزایش دهد، بلکه آن را به بزرگراه‌های مدرس، کردستان و حتی خیابان ولیعصر نیز برساند.

براساس اعلام پلیس راهور، بخشی از ترافیک بزرگراه چمران، پل پارک‌وی و سئول به نمایشگاه صنعت ساختمان مربوط است و معابر اطراف این نمایشگاه هم کاملا متأثر از ورود خودرو‌ها و ترافیک هستند.

رئیس پلیس راهور تهران تأکید می‌کند: «پلیس با هرگونه برگزاری نمایشگاه پرمخاطب در جا‌های مختلف شهر خصوصا هسته‌های مرکزی و پرتراکم مخالف است.»

سردار محمدحسین حمیدی می‌افزاید: «برگزاری نمایشگاه در این محدوده شهر از دیرباز مشکلات متعددی داشته است و در مقطعی حتی شهرداری تهران برای اینکه بتواند با مشکلات کمتری این نمایشگاه‌ها را مدیریت کند، با صرف هزینه کلان مجموعه شهر آفتاب را ساخت و مدتی هم از این نمایشگاه استفاده می‌شد، اما متأسفانه به این مجموعه کم‌توجهی شد.»

وی افزود: «سال گذشته بعد از اینکه برگزاری نمایشگاه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران مشکلات زیادی را به‌وجود آورد و بخشی از این مشکلات هم رسانه‌ای شد، با دستگاه‌های ذیربط به توافقی رسیدیم مبنی بر اینکه در سال1401 نمایشگاه‌های پرمخاطب در محل نمایشگاه بین‌المللی آفتاب و نمایشگاه‌هایی که جنبه تخصصی و کارشناسی و عمدتا بین‌المللی دارند در همین مجموعه فعلی واقع در تهران برگزار شوند.»

حمیدی درباره تغییر در نحوه برگزاری نمایشگاه‌ها گفت: «ساعات برگزاری نمایشگاه در مدیریت آن بسیار مهم است؛ به همین دلیل ساعات را تغییر دادیم و اعلام کردیم نهایتا ساعت 3بعدازظهر پایان نمایشگاه خواهد بود تا حداقل بتوانیم ترافیک شامگاهی را که در آن محدوده داریم با مشکلات کمتری مدیریت کنیم. بدین‌ترتیب طی چند ماه گذشته نمایشگاه‌های متعددی در این مجموعه برگزار شد و شاهد مشکلات کمتری نسبت به سال‌های قبل بودیم.»

وی درباره مشکلی که در روز‌های اخیر در محدوده نمایشگاه بین‌المللی تهران به‌وجود آمده است، گفت: «نمایشگاه صنعت ساختمان مخاطب خاص خودش را دارد و در ساعات برگزاری حجم ترافیک زیادی را در این محدوده جذب می‌کند و این قدر مراجعات زیاد است که پارکینگ‌های داخل نمایشگاه هم جوابگو نیست.»

حمیدی ادامه داد: «مشکل اینجاست که مجموعه نمایشگاه‌های بین‌المللی متعلق به وزارت صنعت و معدن بوده و یک مجموعه دولتی است که روابط خاص دارد و ممکن است گاهی با تصمیمات شهری هماهنگ نباشد. الزاماتی که باید اتفاق بیفتد تا این مجموعه به‌طور کلی جابه‌جا شود، خیلی قوی نیست. توافقی هم که ما سال گذشته کردیم توافق بوده و هست، اما قانون نیست.»

وی با اشاره به اینکه بخش عمده این توافق در حال انجام است، افزود: «آن بخشی که با هماهنگی‌های مجموعه نمایشگاه‌ها به پلیس مربوط است، انجام می‌شود. عزیزان قبل از اینکه نمایشگاه برگزار شود مراجعه می‌کنند و با پلیس هماهنگ هستند. ما هم زمان شروع و پایان نمایشگاه را برنامه‌ریزی می‌کنیم تا جریان ترافیک با مشکل کمتری مواجه شود، اما باید این را هم بگویم اینکه به‌طور کلی بخواهیم جلوی فعالیت این نمایشگاه را بگیریم هم‌اکنون امکان پذیر نیست.»

ارتباط ترافیک تهران با نمایشگاه بین‌المللی نکته‌ای است که سیدجعفر تشکری‌هاشمی سال گذشته در رابطه با آن توضیح داده بود: «نمایشگاه بین‌المللی تهران در 85هکتار با 4 درب ورودی ظرفیت حداکثر 2هزار پارکینگ دارد؛ درحالی‌که 15هزار مراجعه‌کننده برای هر روز نمایشگاه است و همین موضوع سبب بروز ترافیک در تهران می‌شود.»

افزایش ترافیک پایتخت در روز‌های برگزاری نمایشگاه در تهران مسبوق به سابقه است و تنها محدود به نمایشگاه بین‌المللی نمی‌شود؛ چراکه پیش از این نیز در زمان برگزاری نمایشگاه کتاب، اما و اگر‌های بسیاری پیرامون این موضوع رقم خورد.

کامل نبودن زیرساخت‌های شهر آفتاب، دوری از شهر و نبودن امکانات درست حمل‌ونقلی ازجمله دلایلی بودند که در آن زمان مطرح شدند و باز هم مصلی برای این نمایشگاه انتخاب شد.

فرصت شهر آفتاب

مساحت سالن‌های فعلی شهر آفتاب حدود 40 هزار مترمربع است که در طرح نهایی به 120 هزار مترمربع خواهد رسید و با مساحت ساختمان تجارت جهانی مجاور آن، تا 190 هزار مترمربع هم قابل افزایش است.

مدیرعامل شرکت شهر آفتاب، درباره برگزاری نمایشگاه در این محل می‌گوید: «امسال اعلام شد که برای نمایشگاه کتاب 60 هزار مترمربع نیاز داریم و به این دلیل که فضای سالن‌های ما 40 هزار مترمربع بود، نمایشگاه را در مصلی برگزار کردند.»

عباس تقدسی‌نژاد می‌افزاید: «تا‌کنون یک‌سوم از طرح نهایی شهر آفتاب توسعه پیدا کرده است. با کامل شدن سالن‌های نمایشگاهی و بخش‌های دیگر به توسعه نهایی خواهیم رسید. در حوزه توسعه مجموعه شهرآفتاب نزدیک به 51 هزار میلیارد تومان فرصت‌های سرمایه‌گذاری تعریف شده است و این ظرفیت را فراهم می‌کند که تمام نمایشگاه‌های تجاری پرمخاطب در شهر آفتاب برگزار شوند.»

وی در ادامه بیان کرد؛ «این مجموعه ما تجربه برگزاری 40نمایشگاه را دارد و همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلای تهران میزبان نمایشگاه خودرو بود که در روز آخر آن 60هزار نفر بازدید‌کننده داشت و نمایشگاه با بهترین امکانات در خدمت بازدیدکنندگان قرار گرفت.»

از میان اخبار

جنایت فجیع مهاجم مسلح مقابل چشم‌های 3 کودک!

(ویدئو) مبارزه دیدنی الهه منصوریان و مقایسه عجیب او با هالک ایرانی!