شنبه 5 آبان 1403

نمایندگان موافق استیضاح وزیر صمت چه گفتند؟/ دهقانی: فاطمی‌امین نتوانسته قیمت خودرو را مدیریت کند

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
نمایندگان موافق استیضاح وزیر صمت چه گفتند؟/ دهقانی: فاطمی‌امین نتوانسته قیمت خودرو را مدیریت کند

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، در آئین‌نامه داخلی پنج ساعت زمان پیش‌بینی شده است؛ یک ساعت برای دفاعیات رئیس جمهور، دو ساعت برای نمایندگان متقاضی استیضاح و دو ساعت برای وزیر. بر این اساس طبق آئین نامه داخلی مجلس از رئیس‌جمهور برای حضور در جلسه استیضاح وزیر صمت دعوت شده است که از دو ساعت زمانی که در اختیار دارد می‌تواند وقت خود را به یک یا دو نماینده موافق بدهد.

سیداحمد رسولی‌نژاد نماینده مردم دماوند در مجلس شورای اسلامی در بخشی از سخنان خود در موافقت با استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: کل تولیدات سایپا در سال 1401، 351 هزار دستگاه بود و آمار فروخته شده 381 هزار دستگاه است. مجموع تولیدات ایران خودرو و سایپا در سال 1401، 901 هزار خودرو بود اما آنچه که فروخته شده 994 هزار دستگاه است که تنها نسبت به سال 1400، 17 درصد افزایش داشته است. حال سوال این است که چگونه وعده داده می‌شود که قرار است آمار تولید خودرو به یک میلیون و 600 هزار دستگاه می‌رسد. آقای فاطمی امین استاد وعده‌هاست.

نماینده مردم دماوند در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که یکی از محورهای استیضاح وزیر صمت بحث خودرو بوده و کل آمار خودروهای تولیدی ایران خودرو و سایپا در سال 1401، 901 هزار دستگاه بوده این پرسش را طرح کرد که چگونه وزیر صنعت، معدن و تجارت وعده می‌دهد که قرار است آمار تولید خودرو به یک میلیون و 600 هزار دستگاه افزایش پیدا کند.

سیداحمد رسولی نژاد در جلسه علنی امروز مجلس در موافقت با استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: استیضاح یکی از ابزارهای نظارتی مجلس شورای اسلامی است و عین تقویت نظام و دولت به شمار می‌رود. یک سال و چند ماه از مجلس یازدهم گذشت اما چون در سال پایانی دولت قبلی بودیم استیضاحی مطرح نشد تا بهانه‌ای دست آن دولت تنبل داده نشود سپس با آغاز دولت سیزدهم تقریبا به همه وزرای پیشنهادی دولت، مجلس رای داد و بعد از گذشت حدود 15 ماه از عمر دولت سیزدهم استیضاح یکی از همان وزرا در مجلس شورای اسلامی مطرح شد که به نتیجه نرسید و امروز نیز ما با زیان آن مواجه هستیم.

وی ادامه داد: امروز استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت به دنبال نارضایتی مردم از عملکرد این وزارتخانه است. بنده قبل از ورود به محورهای استیضاح از عملکرد یک جانبه و بدون انصاف صداوسیما که هم در استیضاح قبلی و هم در استیضاح فعلی از آقای فاطمی امین دفاع کرد به شدت گلایه می‌کنم.

رسولی نژاد در ادامه گفت: محور اول استیضاح به خودرو باز می‌گردد. براساس گزارشات، کل تولید ایران خودرو در سال 1401، 550 هزار دستگاه بود اما آمار فروخته شده 613 هزار دستگاه است. در وزارت صنعت، معدن و تجارت در دوره آقای فاطمی امین این آمار دادن روی کار آمده است که آمار خودروهایی که به کف پارکینگ عودت داده می‌شود همراه با آمار خودروهای تولیدی ارائه می‌شود.

به گزارش فارس، براساس بند یک ماده 108 و ماده 234 و 235 آیین‌نامه داخلی مجلس حداکثر زمان استیضاح پنج ساعت است که سهم استیضاح‌کنندگان دو ساعت و سهم دفاع کنندگان سه ساعت است. در ابتدا در خدمت چندین تن از نمایندگان خواهیم بود که به نمایندگی از استیضاح کنندگان در یک ساعت و نیم مطالب خود را ارائه خواهند کرد. سپس در صورت حضور ریاست جمهوری ایشان یک ساعت فرصت دارند تا از وزیر دفاع کنند. در ادامه نیز در خدمت وزیر به مدت یک ساعت و نیم خواهیم بود. سپس دو نفر از نمایندگان استیضاح کنندگان به مدت نیم ساعت صحبت خواهند کرد و در انتها نیز وزیر برای دفاع 30 دقیقه فرصت دارند.

گفتنی است تاکنون رئیس جمهور در نشست علنی مجلس شورای اسلامی حضور پیدا نکرده و از کابینه، محمد مخبر معاون اول رییس جمهور به همراه وزیر فرهنگ و ارشاد، وزیر ارتباطات و معاون پارلمانی ریاست جمهوری حضور پیدا کرده‌اند.

در حال تکمیل است...

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

وزارت صنعت معدن و تجارت

سیدرضا فاطمی امین

استیضاح این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
نمایندگان موافق استیضاح وزیر صمت چه گفتند؟/ دهقانی: فاطمی‌امین نتوانسته قیمت خودرو را مدیریت کند 2
نمایندگان موافق استیضاح وزیر صمت چه گفتند؟/ دهقانی: فاطمی‌امین نتوانسته قیمت خودرو را مدیریت کند 3