یک‌شنبه 15 مهر 1403

نوسان قیمت سکه در سایه 2 عامل مهم؛ بازگشت خریداران به بازار / قیمت سکه امامی در سرازیری؟/ پیش‌بینی قیمت سکه امروز 15 مهر 1403

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
نوسان قیمت سکه در سایه 2 عامل مهم؛ بازگشت خریداران به بازار / قیمت سکه امامی در سرازیری؟/ پیش‌بینی قیمت سکه امروز 15 مهر 1403

اقتصادنیوز: معامله‌گران فنی در انتظار تحولات «بازارهای جهانی» و «اخبار سیاسی» هستند؛ موضوعی که بدون شک بر نوسانات بازار طلا در ایران و جهان اثرگذار است و باید دید زمینه‌ساز کاهش قیمت‌ها در معاملات امروز می‌شود؟

عکس: اقتصادنیوز / دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، بازار طلا و سکه در حالی به استقبال معاملات دومین روز هفته خواهد رفت که معامله‌گران در روز شنبه شاهد نوسان منفی قیمت‌ها در مقایسه با آخرین روز کاری هفته گذشته بودند؛ روندی که در پی آن قیمت سکه در کانال 48 میلیون تومان عقب نشست و طلای آبشده هم در کانال 17 میلیون تومان مسیر نزولی را در پیش گرفت. قیمت سکه امامی معاملات روز شنبه را با قیمت 48 میلیون و 950 هزار تومان بازگشایی کرد و سپس با نوسانات مثبت به 48 میلیون و 650 هزار تومان رسید. نیم‌سکه و ربع سکه هم به ترتیب با قیمت 26 میلیون و 750 هزار تومان و 17 میلیون و 600 هزار تومان معامله شدند و سکه گرمی هم 8 میلیون و 100 هزار تومان قیمت خورد. براساس بررسی خبرنگار اقتصادنیوز، حباب سکه امامی هم در جریان معاملات روز گذشته به حدود 19 درصد رسید که براساس آن سکه نقدی در معاملات بازار 9 میلیون و 600 هزار تومان گران‌تر از ارزش ذاتی‌اش معامله می‌شود.

قیمت طلای آبشده هم معاملات اولین روز هفته را در 17 میلیون و 340 هزار تومان آغاز کرد و پس از نوسانات رفت و برگشتی، به 17 میلیون و 600 هزار تومان رسید. هر گرم طلای 18 عیار روز گذشته با قیمت چهار میلیون و 82 هزار تومان معامله شد که از کاهش قیمت نسبت به روزهای گذشته حکایت داشت. بررسی خبرنگار اقتصادنیوز نشان می‌دهد، حباب طلای آبشده در سه روز گذشته حدود 2 درصد بوده است. اونس طلا هم در پی تعطیلات پایان هفته میلادی، در محدوده 2653 تا 2658 دلار قرار گرفته است و همچنان تحت تاثیر «تنش‌های ژئوپلیتیک» و «داده‌های اقتصادی آمریکا» قرار دارد.

به عقیده تحلیلگران بازارهای مالی سطح تنش‌ها در خاورمیانه مانع از کاهش شدید قیمت طلا طی روزهای اخیر شده است. بنابر ادعای این گروه سطح مقاومت کلیدی اونس طلا محدوده 2658 دلار قرار است و اگر اونس موفق به عبور از این سطح شود، امکان رشد تا مرز 2700 دلار وجود دارد. همچنین سطح حمایت قوی این فلز گرانبها 2650 دلار و سپس 2620 دلار است و در صورت کاهش «تنش‌های ژئوپلیتیکی» و «بهبود وضعیت داده‌های اقتصادی آمریکا»، احتمال کاهش قیمت اونس طلا تا محدوده حمایتی 2620 دلار وجود دارد.

به گزارش اقتصادنیوز، نوسانات طلای آبشده طی روزهای اخیر همچنان تحت تأثیر روند «اونس طلا» و «نرخ دلار» است و معامله گران فنی معتقدند این فلز گرانبها سطح حمایت 17 میلیون و 200 هزار تومان را پیش روی خود دارد و تا زمانی که بالای این سطح تثبیت روزانه دهد، امکان رشد تا مرز مهم 17 میلیون و 600 هزار تومان وجود دارد و تثبیت بالای مرز یاد شده می‌تواند مسیر حرکت طلای آبشده در کانال جدید را همواره کند. این گروه معتقدند در صورت شکست سطح حمایت 17 میلیون و 200 هزار تومان، احتمال افت قیمت تا مرز حمایت بعدی که 16 میلیون و 800 هزار تومان است، وجود دارد.

معامله‌گران فنی همچنین معتقدند سکه امامی در سطح حمایت مهم 48 میلیون تومان قرار دارد و در صورت کاهش قیمت و شکست این سطح، افت قیمت تا محدوده 47 میلیون و 500 هزار تومان محتمل است. اما اگر سطح مقاومتی 48 میلیون و 650 هزار تومان شکسته شود، سکه کانال جدید را فتح خواهد کرد. تحلیلگران بازارهای مالی معتقدند در این شرایط، اگر تنش‌های ژئوپلیتیکی فروکش کند، کاهش قیمت‌ها محتمل است. براساس پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز، معامله گران ادعا می‌کنند واکنش بازار به اخبار سیاسی زمینه ساز کاهش عمق معاملات شده است و این فرصت مناسبی برای نوسان‌گیران است تا با هر نوسان افزایشی یا کاهشی بازار، سود کسب کنند. همچنین در روز گذشته حضور گسترده خریداران در بازار طلا و سکه جالب توجه بود.

با این همه، انتظار می‌رود با توجه به «تحولات منطقه‌ای» و «تاثیرات داده‌های اقتصادی»، بازار طلا همچنان پرنوسان باشد و سطح ریسک‌ها در خاورمیانه کاهش یابد؛ روندی که در صورت تحقق آن، اونس طلا اصلاح قیمت را تجربه خواهد کرد و بازار داخلی طلا و سکه هم به تبعیت از آن به مرزهای حمایتی باز خواهد گشت.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
نوسان قیمت سکه در سایه 2 عامل مهم؛ بازگشت خریداران به بازار / قیمت سکه امامی در سرازیری؟/ پیش‌بینی قیمت سکه امروز 15 مهر 1403 2