جمعه 20 مهر 1403

نیمی از محصول توت مهریز هدر می‌رود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
نیمی از محصول توت مهریز هدر می‌رود

یزد - ایرنا - رییس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مهریز گفت: نیمی از محصول توت این شهرستان به علت نبود کارخانه صنایع تبدیلی برای فراوری هدر می‌رود.

احمد باقری‌پناه روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: وجود واحدهای صنایع تبدیلی نقش مهمی در فرآوری محصول و کسب درآمد کشاورزان و جلوگیری از هدررفت انواع محصول زراعی و باغی دارد.

وی ادامه داد: این محصول قابلیت تبدیل به فراورده‌های متنوع و مفید به خصوص مربا و استفاده از شیره و شربت توت برای مصارف خوراکی دارد که می توان با برنامه ریزی و جلب مشارکت بخش خصوصی و کشاورزان در این مورد اقدام کرد.

این کارشناس کشاورزی با اشاره به اینکه 120 هکتار از اراضی منطقه به کشت درختان توت اختصاص دارد اظهار کرد: در سال‌جاری به طور متوسط از هر هکتار چهار تن محصول برداشت می‌شود.

به گفته باقری‌پناه، امسال در مجموع 500 تن محصول برداشت خواهد شد که به خاطر شرایط آب و هوایی مناسب نسبت به مدت مشابه گذشته 40 درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی ارقام توت شهرستان را سفید، سیاه و شاه توت ذکر کرد و گفت: در هر هکتار 350 اصله درخت وجود دارد که علاوه بر تازه خوزی بخش عمده آن خشک و در فصول دیگر سال استفاده می‌شود.

برداشت توت همه ساله از نیمه اردیبهشت ماه آغاز می شود و به مدت سه ماه ادامه دارد.

این محصول حاوی مقدار قابل‌توجهی ویتامین سی و آهن است و میوه‌ای پرخاصیت است و نوع سفید آن برای کسانی که مبتلا به مرض قند (دیابت) هستند، ضرر ندارد. درخت توت یکی از گیاهان کم‌آب‌خواه با بازدهی بالاست و یکی از میوه‌های سازگار با شرایط آب و هوای مهریز است که در بسیاری از مناطق و باغ های استان یزد نیز می‌روید.

همچنین به گفته رسول یزدی معاون شهرداری مهریز بزرگترین توتستان استان یزد به وسعت سه و نیم هکتار در این شهر قرار دارد و برداشت محصول رایگان است و موقعیت خاص این توتستان به خاطر قرار گرفتن در ورودی شهر موجب استقبال و برداشت محصول آن علاوه از سوی مردم، توسط مسافران شده است.

وی 29 اردیبهشت ماه 99 در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: در سال‌های اخیر برای رفاه حال شهروندان و مسافران نسبت به ساخت سکوهای نشیمن و تامین روشنایی در این مجموعه اقدام‌های خوبی صورت گرفت و توتستان حدود 20 هزار اصله درخت توت سفید و قرمز دارد که مرغوب و زیباست.

توتستان مهریز در سال 1370 افتتاح شد و این شهر 25 پارک و بوستان برای استفاده مردم و مسافران دارد. سطح اراضی کشاورزی مهریز 17 هزار و 500 هکتار است و مرکز این شهرستان 55 هزار نفر در 30 کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.

*س_برچسب‌ها_س*