چهارشنبه 18 مهر 1403

پزشکیان و پوتین درباره سامانه دفاعی موشکی اس - 400 مذاکره می‌کنند؟!

وب‌گاه فرارو مشاهده در مرجع
پزشکیان و پوتین درباره سامانه دفاعی موشکی اس - 400 مذاکره می‌کنند؟!

همزمان با نزدیک شدن به دیدار مسعود پزشکیان رییس جمهور اسلامی ایران با ولادیمیر پوتین به نظر می‌رسد دریافت سامانه‌های اس -400 و گسترش توان دفاعی ایران می‌بایست در دستور کار رییس‌جمهور ایران قرار گیرد.

رامین آریان راد پژوهشگر روابط بین‌الملل طی یادداشتی در همشهری آنلاین نوشت: همزمان با نزدیک شدن به دیدار مسعود پزشکیان رییس جمهور اسلامی ایران با ولادیمیر پوتین برای نخستین بار در حاشیه مجمع بین‌المللی با محوریت تمدن‌ها، اساس صلح و توسعه در ترکمنستان، به نظر می‌رسد دریافت سامانه‌های اس -400 و گسترش توان دفاعی ایران می‌بایست در دستور کار رییس‌جمهور ایران قرار گیرد. سامانه اس -400 یکی از پیشرفته‌ترین سامانه‌های دفاع هوایی روسیه محسوب می‌شود که تا به امروز دستکم به صورت رسمی خبری از دریافت و تحویل آن به جمهوری اسلامی ایران مخابره نشده است. هر چند که چند رسانه غربی از تحویل چند دستگاه از این سامانه به جمهوری اسلامی ایران خبر دادند.

در این یادداشت قصد دارم به این موضوع بپردازم که اساسا دریافت این سامانه چه کمکی از ابعاد مختلف به ایران خواهد کرد. سامانه اس -400 برای ایران در زمینه‌های مختلف دفاعی و استراتژیک بسیار مفید خواهد بود. در صورت دستیابی به این سامانه، کمک‌های اصلی آن به ایران عبارتند از:

1. تقویت دفاع هوایی: سامانه اس -400 می‌تواند به طور همزمان با تهدید‌های مختلف از جمله هواپیما‌های جنگی، پهپادها، موشک‌های کروز و بالستیک مقابله کند. این سامانه قابلیت پوشش هوایی بسیار گسترده‌ای دارد و می‌تواند به افزایش توان دفاعی ایران در برابر حملات هوایی کمک کند.

2. بازدارندگی در برابر تهدیدات: حضور سامانه اس -400 می‌تواند یک عنصر بازدارنده قوی در برابر تهدیدات هوایی و موشکی احتمالی کشور‌های منطقه مانند اسرائیل یا آمریکا باشد. این سامانه به دلیل توانمندی بالای خود می‌تواند در محاسبات نظامی دشمنان نقش بازدارنده مهمی ایفا کند. سامانه اس -400 در بسیاری از موارد از سامانه‌های گنبد آهنین، پیکان و فلاخن داوود اسرائیل و پاتریوت آمریکا دقیق‌تر و پیشرفته است.

3. افزایش امنیت استراتژیک: ایران به دلیل موقعیت ژئوپلیتیکی خود در خاورمیانه و نزدیک به کشور‌های رقیب یا دشمن نیاز به توانمندی‌های دفاعی پیشرفته دارد. سامانه اس -400 به ایران این امکان را می‌دهد که برتری دفاعی در منطقه را حفظ کند و در مواقع بحرانی از امنیت هوایی خود مطمئن باشد.

4. ارتقای توان دفاع چندلایه: سامانه اس -400 در کنار دیگر سامانه‌های دفاعی ایران مانند اس -300 و سامانه‌های بومی می‌تواند بخشی از یک شبکه دفاعی چندلایه‌ای را تشکیل دهد.

5. افزایش قدرت چانه‌زنی دیپلماتیک: دسترسی به سامانه اس -400 می‌تواند ایران را در مذاکرات دیپلماتیک و نظامی با سایر کشور‌ها در موقعیت بهتری قرار دهد، چرا که دست‌یابی به این سامانه ایران را به عنوان یک بازیگر قوی‌تر در منطقه معرفی می‌کند. مهمترین اثر دریافت سامانه اس -400 افزایش بازدارندگی در قبال اسرائیل و آمریکا است که به نظر می‌رسید ریاست جمهوری اسلامی ایران در دیدار با ولادیمیر پوتین در ترکمنستان در این برهه حساس باید به آن بصورت جدی بپردازد.

از میان اخبار

توهم خاورمیانه جدید

اگر اسرائیل ما را بزند 10 برابر جواب می‌دهیم

آیا در سمنان آزمایش هسته‌ای انجام شد؟

سوگلی دربار قاجار یا ملکه غمگین اروپا؛ این زن «واقعا» کیست؟