چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

هدف اصلی در تخریب قبور ائمه (ع) در بقیع جدا کردن مردم از امامت است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
هدف اصلی در تخریب قبور ائمه (ع) در بقیع جدا کردن مردم از امامت است

قم - ایرنا - رییس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) با بیان این‌که روشن است که وجود بارگاه بر قبور ائمه (ع) هیچ ربطی به مساله شرک ندارد، گفت: هدف اصلی آن‌ها در تخریب قبور ائمه (بقیع) جدا کردن مردم از امامت است.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی مرکز فقهی ائمه اطهار (ع)، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی با بیان این‌که وجود بارگاه بر قبوری مثل قبر پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین (ع) مصداق بارز مهم تعظیم شعائر الله است، افزود: این یک امر انسانی و عقلانی است و حتی غیرمسلمان‌ها قبل از اسلام و بعد از اسلام انجام دادند و الان هم انجام می‌دهند.

وی با اشاره به این‌که وهابیت و بهاییت در اعتقادات و احکام، از جمله در مساله شرک فراوان دست بردند، اضافه کرد: این‌ها برای این‌که بین مردم و صاحبان این قبور جدایی بیندازند، گفتند زیارت و ساختن بنا بر قبور شرک است! در حالی که هدف اصلی آن‌ها در تخریب قبور ائمه جدا کردن مردم از امامت است.

وی ادامه داد: روشن است هر کسی که کمترین آشنایی با اسلام و قرآن داشته باشد می‌داند شرک این است که ما در کنار خدا، غیر خدا را پرستش کنیم؛ اما اگر یک بارگاهی برای حفظ تاریخ یک کشور و دین و یا برای بیان عظمت صاحب این قبر که صاحب این قبر با اموات دیگر یک فرقی دارد، ساخته شود، کجای این عنوان شرک دارد؟

فاضل لنکرانی با اشاره به این‌که در سال 1344 قمری با فتوای 15 نفر از علمای مدینه، ظلم و جنایت بزرگ به اسلام و تاریخ اسلام واقع شد، گفت: با فتوای ابن تیمیه و شاگردان او مبنی بر اینکه بنابر قبور شرک است، بارگاه ائمه بقیع تخریب شد اما در اصل و با یک فتوای بی‌پایه و اساس دنبال تخریب بارگاه پیامبر (ص) بودند که به لطف خدا موفق نشدند.

وی با بیان این‌که این حادثه‌ای که در سال 1305 شمسی به وجود آمده نباید فراموش شود، گفت: دولت وقت ایران در آن زمان این روز را روز عزای عمومی اعلام کرده و الان هم باید دولت جمهوری اسلامی به این مساله توجه شدید داشته باشد.

وی تخریب قبور ائمه بقیع را با مودت با ذی القربی ناسازگار دانست و گفت: مسلما این اقدام بر خلاف قرآن و رضایت خدا و پیامبر اکرم (ص) است و امیدواریم حوزه‌های علمیه و مردم توجه خیلی بارز و اکیدی داشته باشند و با صحبت‌ها و تشکیل مجالس عزاداری این مصیبت را مطرح کنند و در نسل‌های آینده این مساله باقی بماند./

برچسب‌ها