پنج‌شنبه 19 مهر 1403

هشت هزار هکتار از اراضی سامانه گرمسیری آماده بهره‌برداری است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
هشت هزار هکتار از اراضی سامانه گرمسیری آماده بهره‌برداری است

کرمانشاه - ایرنا - معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه تکمیل سامانه گرمسیری در کرمانشاه ادامه دارد، گفت: حدود هشت هزار هکتار از اراضی این سامانه آماده بهره‌برداری شده است.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، علیمراد اکبری در بازدید از سامانه گرمسیری کرمانشاه افزود: باتوجه به تاکیدات رییس جمهوری و وزیر جهاد کشاورزی، روند تکمیل و راه اندازی شبکه های آبیاری و زهکشی پایاب سامانه گرمسیری با جدیت ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: با رعایت برنامه عملیاتی مشترک با وزارت نیرو، تحقق اهداف طرح در سطح 17هزارهکتار مورد تاکید است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: سامانه گرمسیری گام بزرگی در راستای جهش تولید است و می تواند تحولی بزرگ در اشتغال و تولید منطقه ایجاد کند.

طرح بزرگ سامانه گرمسیری به عنوان بزرگترین طرح عمرانی کشور با 150 هزار میلیارد ریال اعتبار در دست اجرا است که آب رودخانه سیروان در استان کردستان را از طریق تونل نوسود از منطقه ازگله خارج و زمین های منطقه را تا دهلران و مهران در استان ایلام آبیاری می کند.

با اجرای طرح سامانه گرمسیری حدود 900 میلیون متر مکعب آب در اختیار استان های کرمانشاه و ایلام قرار می گیرد که در این طرح 50 هزار هکتار از زمین های دیم شهرستان های سرپل ذهاب، گیلانغرب و قصرشیرین به آبی تبدیل می شود ضمن اینکه از این میزان، 100 میلیون متر مکعب آب نیز سهم بخش صنعت است.

در استان 2 میلیون نفری کرمانشاه حدود 125 هزار بهره بردار در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند.

این استان با بیش از 950 هزار هکتار زمین کشاورزی و تولید سالانه چهار میلیون و 200 هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی و باغی یکی از قطب های کشاورزی کشور است.

کرمانشاه چهار میلیون و 650 واحد دامی و بیش از یک هزار و 333 واحد دامپروری صنعتی شامل 700 واحد مرغداری گوشتی صنعتی، 176 واحد گاوداری شیری، 181 واحد پرواربندی گوساله و 219 واحد پرواربندی بره فعال است.

در این استان همچنین 25 واحد مرغداری تخمگذار، 13 واحد پرورش بوقلمون صنعتی، 9 واحد مرغ مادر گوشتی، چهار واحد جوجه کشی، 2 واحد مرکز پرندگان زینتی، پنج واحد پرورش شترمرغ و سایر واحدهای بخش روستایی و عشایری وجود دارد.

در کرمانشاه سالانه بیش از 74 هزار تن گوشت مرغ، 40 هزار تن گوشت قرمز و 350 هزار تن شیر تولید می‌شود.

*س_برچسب‌ها_س*