سه‌شنبه 17 مهر 1403

هشدار پلیس در خصوص ارسال کد‌های تایید هویت

وب‌گاه فرارو مشاهده در مرجع
هشدار پلیس در خصوص ارسال کد‌های تایید هویت

پلیس فتا در خصوص ارسال کد‌های تأیید هویت هشدار داد.

به گزارش تسنیم، با پیشرفت فناوری و افزایش استفاده از فضای مجازی، کلاهبرداری‌های اینترنتی نیز به طور فزاینده‌ای افزایش یافته و بر اساس آمار پلیس فتا، میزان جرایم سایبری در ایران طی چند سال گذشته به طرز چشم‌گیری افزایش داشته است.

در سال 1399، تعداد پرونده‌های مربوط به کلاهبرداری‌های اینترنتی نسبت به سال قبل آن رشد 50 درصدی را تجربه کرد و این روند همچنان ادامه دارد. این در حالی است که استفاده گسترده از اپلیکیشن‌های بانکی و شبکه‌های اجتماعی، زمینه‌ساز بروز فرصت‌های جدیدی برای کلاهبرداران سایبری شده است.

به طور خاص، یکی از روش‌های متداول کلاهبرداران اینترنتی، ارسال پیامک‌های حاوی کد‌های تایید هویت است. در این روش، کلاهبرداران با بهره‌گیری از ناآگاهی کاربران، آنها را فریب می‌دهند تا این کد‌ها را در اختیارشان قرار دهند و سپس به اطلاعات مالی یا حساب‌های کاربری آنها دسترسی پیدا کنند.

سرهنگ داوود معظمی گودرزی؛ رئیس پلیس فتای تهران بزرگ به بررسی این شیوه کلاهبرداری و توصیه‌هایی برای جلوگیری از آن پرداخت.

وی اظهار کرد: یکی از شیوه‌هایی که کلاهبرداران اینترنتی همواره در صدد هستند به حریم خصوصی شما ورود پیدا کنند، ارسال کد‌های تایید هویت است؛ کد‌هایی که به صورت پیامکی برای شما واصل می‌شود. این پیامک‌ها ممکن است کد فعال‌سازی نرم‌افزار‌های بانکی یا کد تایید هویت شبکه‌های اجتماعی شما باشد. در اختیار قرار دادن این کد باعث می‌شود یا حساب شما خالی شود یا به پلتفرم‌های شما دسترسی پیدا کنند.

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ افزود: به عنوان مثال، نرم‌افزار شاد، روبیکا، تلگرام و هر نوع پلتفرمی که شما از آن خدمات می‌گیرید، با این کد‌ها می‌توانند شما را احراز هویت کنند. وقتی که این کد‌ها را در اختیار دیگران قرار می‌دهید، قطعاً حریم خصوصی شما نقض خواهد شد.

وی توصیه کرد: کاربران باید هوشیار باشند و به هیچ عنوان کد‌های تایید هویت دریافتی خود را در اختیار افراد ناشناس قرار ندهند.

افزایش آگاهی عمومی؛ مهمترین راه مقابله با کلاهبرداری‌های اینترنتی

به نظر می‌رسد که افزایش آگاهی عمومی و رعایت نکات امنیتی از مهمترین راه‌های جلوگیری از این نوع کلاهبرداری‌ها باشد. پلیس فتا بار‌ها بر لزوم دقت بیشتر کاربران در فضای مجازی و عدم اشتراک اطلاعات حساس با دیگران تأکید کرده است.

اگرچه مقابله با کلاهبرداری‌های اینترنتی نیازمند اقدامات قانونی و فنی است، اما نقش اصلی در این زمینه بر عهده کاربران است که با افزایش دانش خود از روش‌های کلاهبرداری و نحوه حفاظت از اطلاعات شخصی، می‌توانند از این تهدیدات جلوگیری کنند.

از میان اخبار

مجازات عجیب نگهداری گربه برای زوج اصفهانی!

استقرار حجاب‌بان‌ها همچنان در گیت ورودی دانشگاه تهران!

تصمیمات جدی دولت برای بازگشت اساتید اخراجی و زندانیان سیاسی

سوگلی دربار قاجار یا ملکه غمگین اروپا؛ این زن کیست؟