جمعه 28 اردیبهشت 1403

«همایش بین‌المللی انقلاب اسلامی و جامعه معاصر؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» در دانشگاه تهران برگزار می‌شود

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
«همایش بین‌المللی انقلاب اسلامی و جامعه معاصر؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» در دانشگاه تهران برگزار می‌شود

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از دانشگاه تهران محمد اسماعیل نباتیان، دبیر علمی همایش بین‌المللی انقلاب اسلامی و جامعه معاصر؛ فرصت‌ها و چالش‌ها، با اعلام این خبر گفت: این همایش با هدف تبیین نقش انقلاب اسلامی در جامعه معاصر و بررسی عوامل ایستایی و پویایی جامعه و فرصت‌ها و چالش‌های آن، در سه محور اصلی «انقلاب اسلامی و جامعه ایران پیش از انقلاب»، «انقلاب اسلامی و جامعه پس...

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از دانشگاه تهران محمد اسماعیل نباتیان، دبیر علمی همایش بین‌المللی انقلاب اسلامی و جامعه معاصر؛ فرصت‌ها و چالش‌ها، با اعلام این خبر گفت: این همایش با هدف تبیین نقش انقلاب اسلامی در جامعه معاصر و بررسی عوامل ایستایی و پویایی جامعه و فرصت‌ها و چالش‌های آن، در سه محور اصلی «انقلاب اسلامی و جامعه ایران پیش از انقلاب»، «انقلاب اسلامی و جامعه پس از انقلاب» و «انقلاب اسلامی؛ نقطه عزیمت تمدن‌سازی نوین اسلامی» برگزار می‌شود.

نباتیان افزود: برای دستیابی به اهداف همایش در تببین مبانی فکری انقلاب اسلامی و تحولات اجتماعی - سیاسی آن و نفش انقلاب اسلامی در تمدن نوین اسلامی، اقدامات علمی همایش در سه بخش فراخوان مقاله، مصاحبه با پیشکسوتان و محققان برجسته در حوزه انقلاب اسلامی و نشست‌های علمی تعریف شد.

دبیر علمی این همایش گفت: در بخش فراخوان مقاله که در بازه زمانی آبان تا بهمن 1401 از طریق سامانه همایش انجام شد، ابتدا در مرحله اول، چکیده مقالات دریافت می‌شد که 170 چکیده مقاله دریافت شد. پس از داوری توسط استادان، 75 عنوان حائز امتیاز لازم برای تکمیل مقاله و انتشار در مجموعه آثار علمی همایش شدند. تا پایان مهلت ارسال مقالات کامل در 30 فروردین 1402، در مجموع 70 مقاله کامل به دبیرخانه ارسال شد.

وی افزود: این 70 مقاله شامل حدود 1350 صفحه، پس از داوری مجدد کل مقالات و ویرایش و بازبینی، در سه جلد تنظیم شده‌اند که جلد نخست مشتمل بر مقالات درباره مبانی فکری انقلاب اسلامی است، جلد دوم شامل مقالات درباره تحولات سیاسی - اجتماعی قبل و بعد از انقلاب اسلامی است و جلد سوم نیز مقالات حوزه مطالعات تمدنی و منطقه‌ای را شامل می‌شود.

نباتیان در ادامه توضیحات خود درباره این همایش اظهار داشت: بخش دوم فعالیت علمی همایش، انجام مصاحبه با تعدادی از پیشکسوتان و محققان برجسته در حوزه انقلاب اسلامی بود. ابتدا یک نظام مسائلی طراحی شد تا کاستی‌های احتمالی بخش مقالات را در قالب مصاحبه تأمین کنیم. لذا با تلاشی که صورت گرفت توانستیم با 10 نفر از محققان و اساتید برجسته در حوزه مطالعات انقلاب اسلامی در تهران و قم مصاحبه برگزار کنیم که این مصاحبه‌ها در مجموعه آثار علمی همایش به عنوان جلد چهارم منتشر خواهد شد.

نباتیان افزود: بخش سوم، نشست‌های علمی ناظر بر محورهای همایش است و از بهمن ماه 1401 به صورت هفتگی روزهای دوشنبه هر هفته یک نشست یا کرسی علمی ترویجی برگزار کردیم که تاکنون 9 نشست و کرسی در مرکز مطالعات عالی انقلاب اسلامی به صورت حضوری و مجازی برگزار شده است. این نشست‌ها با ارائه اساتیدی از دانشگاه‌های مختلف کشور انجام شد که این نشست‌ها نیز پیاده شده و خلاصه‌ای از آنها در مجموعه چکیده مقالات، مصاحبه‌ها و نشست‌ها به عنوان جلد پنجم آثار علمی همایش منتشر خواهد شد.

وی گفت: در بخش نشست‌ها با برخی از مراکز پژوهشی نیز همکاری داشتیم که نشست‌های علمی مشترک را برگزار کردیم، از جمله برگزاری 14 نشست مشترک با پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم و 3 نشست با پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی تهران که در راستای محورهای همایش بودند.

رئیس مرکز مطالعات عالی انقلاب اسلامی دانشگاه تهران در ادامه با بیان اینکه «همایش بین‌المللی انقلاب اسلامی و جامعه معاصر؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» 8 خرداد ماه برگزار می‌شود، افزود: همایش در سه بخش در پردیس مرکزی دانشگاه تهران برگزار می‌شود و در مراسم افتتاحیه همایش، از مجموعه آثار علمی همایش که حاصل تلاش اساتید بسیاری است رونمایی می‌شود. این آثار علمی شامل 1700 صفحه در قالب 5 جلد است که تعدادی برای رونمایی منتشر می‌شود و فایل PDF این مجموعه علمی در سامانه همایش به آدرس https://icircs.ut.ac.ir در اختیار محققان و علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

وی افزود: بخش دوم روز برگزاری پنل فارسی است که پس از افتتاحیه از ساعت 9 تا 12 برگزار می‌شود و در این پنل، نویسندگان برگزیده به ارائه مقاله خواهند پرداخت.

به گفته دبیر این همایش، بخش سوم همایش ناظر بر یک پنل انگلیسی است که از ساعت 14 الی 17 عصر برگزار خواهد شد. در این پنل 9 نفر از محققان در حوزه مطالعات انقلاب اسلامی از کشورهای مختلف به صورت حضوری و مجازی به ارائه خواهند پرداخت. از این میان، 4 نفر نویسنده مقالاتی هستند که مقاله خود را به زبان انگلیسی به دبیرخانه همایش ارسال کرده‌اند.