جمعه 30 شهریور 1403

همایش و نمایشگاه «میراث ایرانی، میراث وحدت و صلح» برگزار شد

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
همایش و نمایشگاه «میراث ایرانی، میراث وحدت و صلح» برگزار شد

همایش و نمایشگاه «میراث ایرانی، میراث وحدت و صلح» به مناسبت روز جهانی صلح با همکاری چند نهاد فرهنگی برگزار شد.

همایش و نمایشگاه «میراث ایرانی، میراث وحدت و صلح» به مناسبت روز جهانی صلح با همکاری چند نهاد فرهنگی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، همایش و نمایشگاه «میراث ایرانی، میراث وحدت و صلح؛ تنوع فرهنگی و همبستگی ملی در آئینه فرهنگ مردم ایران» به مناسبت روز جهانی صلح توسط پژوهشکده مردم‌شناسی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، موزه ملی ایران، اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی، کانون فرهنگی هنری دایا، مؤسسه فرهنگی هنری آوای نصر ایرانیان و مؤسسه نقاشی ترمه برگزار شد.

مدارا، صلح و تنوع فرهنگی

علیرضا حسن‌زاده رئیس پژوهشکده مردم‌شناسی در این نشست موضوع تنوع فرهنگی، صلح و مدارا را برای ایران امروز دارای اهمیت خواند و تصریح‌کرد: یکی از ویژگی‌های مهم فرهنگ ایرانی به تصور ما این وجوه مهم هستند. در تاریخ ایران منابع زیادی برای مفهوم مدارا، صلح و تنوع فرهنگی داریم. از کورش نخستین پیام آور صلح و دوستی و زرتشت که نخستین صور گفتگویی را در فرهنگ ایران شکل می‌دهد و دعوت به کنار گذاشتن خون‌ریزی و قربانی دادن می‌کند، تا آثار به‌جای مانده از مولانا، حافظ و سهروردی و سفارش پیامبر اسلام (ص) که ویژگی اصلی ایمان را در مدارا دانسته است، سنت صلح را می‌توان یافت.

او همچنین ابراز امیدواری کرد که این رویکرد بسیار ارزشمند صلح‌، مدارا و دوستی که در میراث ایرانی - اسلامی جایگاه مهمی دارد، مسیر آینده را مشخص و برای ما و جهان امید بخش باشد.

ایران، سرزمین رنگارنگ اقوام و ادیان

ذات‌الله نیک‌زاد معاون پژوهشی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، نیز با اشاره به مهم خواندن پرداختن به مسئله وحدت گفت: ایران سرزمین رنگارنگ اقوام و ادیان است، و همواره به واسطه موقعیت جغرافیایی که داشته اقوام زیادی در آن آمده و رفته‌اند و به این واسطه تنوع فرهنگی و اجتماعی گسترده‌ای در این سرزمین صورت گرفته است.

نشانه‌های صلح در فرهنگ ایران

در ادامه سید محمد بهشتی عضو شورای عالی میراث‌فرهنگی و گردشگری نیز در این نشست با اشاره به اینکه در فرهنگ ایرانی همه چیز نشانه صلح است گفت: تنوع فرهنگی در ایران گسترده و اندام واره است زیرا که تمامی فرهنگ‌های آن در صلح با هم به سر می‌برند.

کثرت مانع وحدت نیست

بلرام شکلا رایزن فرهنگی سفارت هند در ادامه این نشست گفت: وحدت و کثرت در فهم ما متضاد هستند ولی کثرت مانع وحدت نیست. وحدت در ذات تکثرهاست و این در وحدت اندام‌های تن هویداست آنجایی که تکثر مانع وحدت آنها در حرکت نمی‌شود. او افزود: تمام موجودات کره زمین یک پیکر را تشکیل می‌دهند که روح آن خداوند است. تمام عالم وحدت مرکب است و تا زمانیکه در پیکار با همدیگر باشیم صلح ایجاد نمی‌شود.

صلح، کهن‌ترین الگوی بشر

در ادامه سعد خان رئیس مؤسسه فرهنگی اکو، صلح را گوهر ارزشمند بشری خواند و گفت: موضوع صلح از کهن‌ترین الگوهای بشری است و انسان‌ها در گذر زمان همواره به دنبال راه‌هایی برای پایان بخشیدن به خصومت‌ها بودند. او افزود: صلح نه تنها از منظر سیاسی و اجتماعی بلکه از منظر ادبی و فرهنگی جایگاه بیشتری داشته است و شاعران و ادیبان زیادی همچون مولانا در طول تاریخ به آن پرداخته‌اند. صلح زمانی پایدار است که همه انسان‌ها فرصت بیابند و در تصمیم گیری‌ها برای ساختن آینده مشترک نقش ایفا کنند.

مواهب سرزمینی و صلح

آتوسا مؤمنی رئیس مرکز مطالعات میراث ناملموس تهران نیز در این نشست گفت: وحدت در عین کثرت یکی از شگفت انگیز ترین مفاهیمی است که می‌شود به آن تمسک جست و اگر تمسک کنیم به ارزش‌های فرهنگی میراث زنده بشری در آن فهم خواهیم کرد که چگونه انسان دست در دست دیگری در شناخت مواهب سرزمین و چگونگی زیست برای تداوم داشته‌ها برای نسل آینده کوشیده است.

رابطه زبان با هویت ملی و فردی

نگار داوری اردکانی استاد دانشگاه شهید بهشتی در ادامه به تلقی رایج از زبان و هویت ملی، ریشه‌های این تلقی و مبانی استدلالی باز اندیشی خود در این موضوع یعنی رابطه زبان با هویت ملی و فردی پرداخت.

نمایشگاه آثار هنرمندان کودک و بزرگسال

مریم قاسم‌پور عضو هیأت مدیره کانون فرهنگی هنری دایا در پایان به ارائه گزارشی از نمایشگاه پرداخت و گفت: این نمایشگاه با همت کانون فرهنگی هنری دایا و پژوهشکده برای سومین سال متوالی برپا شده است.

او افزود: 507 اثر از هنرمندان معاصر در دو رده سنی کودک و بزرگسال از کشورهای انگلستان، بنگلادش، ایران، قبرس شمالی، افغانستان و بحرین در زمینه هنرهای تجسمی و صنایع دستی دریافت شد که از این تعداد 189 اثر از هنرمندان ایرانی و 11 اثر از هنرمندان خارجی به نمایشگاه حضوری راه یافتند.

در ادامه این مراسم که با مولودی‌خوانی و دف‌نوازی همراه بود از صاحبان آثار نمایشگاهی برگزیده و داوران؛ تقدیر گردید و نمایشگاه افتتاح شد.