جمعه 20 مهر 1403

همدان به طرح ملی «هر خانه یک پایگاه سلامت» پیوست

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
همدان به طرح ملی «هر خانه یک پایگاه سلامت» پیوست

همدان - ایرنا - دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان پس از دانشگاه‌های سه استان قزوین، سمنان و کاشان به طرح ملی «هر خانه یک پایگاه سلامت» پیوست.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: برنامه هر خانه یک پایگاه سلامت برنامه ریزی برای دادن خدمات از اولین سطح ارائه نظام خدمات بهداشتی است سیاستی که از سالها پیش مد نظر بوده و با سیاست های کلی هم راستا است.

منوچهر کرمی اضافه کرد: در این برنامه هر خانواده دارای یک «سفیر سلامت» بوده و هر 40 خانواده که شامل چهل سفیر سلامت می شود توسط یک رابط مدیریت شده و این رابط با بهورزان، مراقبان سلامت و پزشکان تیم سلامت در ارتباط هستند.

وی اضافه کرد: پوشش جمعیتی این طیف از سفیران بر خلاف سفیران سلامت مدارس و اداره ها که تنها معطوف به کلاس ها و اداره ها است، از پایین ترین سطح شروع شده و همه خانواده ها را در بر می گیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان رویکرد «هر خانه یک پایگاه سلامت» را در سه حیطه ارتقای سلامت و پیشگیری، درمان و توانبخشی دانست و توضیح داد: به طور مثال فردی که مشکل خواب و علائم زمینه‌ای افسردگی را دارد اما خودش از بیماری بی خبر است همچنین به خاطر برچسب اجتماعی به پزشک هم مراجعه نمی کند با یک غربالگری ساده توسط سفیر سلامت، در کانون خانواده شناسایی شده سپس در سیستم بهداشتی غربالگری «سلامت روان» می شود و این کارها از حضور فرد بیمار در بیمارستان به علت اقدام به خودکشی ممانعت می‌کند.

کرمی ادامه داد: همچنین از دیگر ویژگی‌های این برنامه آموزش احیای دستی بیمار پیش از انتقال او به بیمارستان است به عنوان سفیر سلامت بر اساس آموزش های فرا گرفته اقدام به احیای فرد دچار به سکته مغزی و قلبی نیازمند به بهیار، پیش از رسیدن به مرکز درمانی می‌کند.

وی بیان کرد: در عین حال به سفیر سلامت درباره نحوه مواجهه با فرد دچار سوختگی، رفع باورهای غلط تغذیه که در جریان شیوع ویروس کرونا و گرایش مردم به شایعات به علت نداشتن اطلاعات بسیار مشهود بود، آموزش می بیند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: با بهره گیری از این ظرفیت می توان در کوتاه ترین زمان به یک نماینده در سطح خانوار دست یافت و به جای اینکه منتظر رسانه با ظرفیت های خاص برای اطلاع رسانی باشیم دنبال سفیرانی می رویم که دسترسی آنها به مردم زیاد و نزدیک است.

کرمی ادامه داد: این افراد در قالب طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت» در جریان امورات و نکات بهداشتی مورد نیاز از جمله روش صحیح نشستن، ضرورت کاهش مصرف نمک در غذاها، روش ها و راهکارهای کاهش استعمال سیگار قرار گرفته و در مجموع اینها موجب شکل گیری رفتارهای بهداشتی شود.

وی افزود: هدف دانشگاه علوم پزشکی این است که با این آموزش ها بار مراجعات به مراکز درمانی را کاهش داد و با در پیش گرفتن خود مراقبتی و پیشگیری به جای مراجعه مکرر به پزشک، از بروز دیگر بیماری ها پیشگیری کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار داشت: برای جذب سفیران سلامت ابتدا فراخوانی داده می‌شود و معیارهایی همچون جنسیت خانم، متاهل، داشتن حداقل هشت کلاس سواد، سکونت طولانی مدت در یک محله، داشتن هوش بالا و علاقه به این کار مد نظر است سپس افراد منتخب در دوره های آموزشی شرکت می کنند.

کرمی یادآوری کرد: طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت» تاکنون به صورت آزمونه (پایلوت) در مرکز مریانج و روستای «گراچقا» واقع در جاده همدان تهران بلوار شهید همدانی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: قرار است در تیرماه سالجاری سفیران را شناسایی و جذب کرده سپس با روش‌های مجازی و غیرحضوری همچنین حضوری در سه بخش ارتقای سلامت و پیشگیری، درمان اولیه و توانبخشی آموزش لازم را ارائه کرد.

*س_برچسب‌ها_س*