دوشنبه 23 مهر 1403

همدان رتبه چهارم سالمندی را در کشور دارد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
همدان رتبه چهارم سالمندی را در کشور دارد

همدان - ایرنا - مدیرکل ثبت احوال همدان گفت: این استان با داشتن 7.3 درصد جمعیت بالای 65 سال رتبه چهارم سالمندی کشور را دارد.

اسد حسن زاده روز پنجشنبه در نشست اعضای شورای راهبردی جمعیت استان همدان بیان کرد: ترکیب سنی جمعیت در استان همدان شامل 22.6 درصد زیر 14 ساله، 24.8 درصد بین 15 تا 29 سال، 45.4 درصد بین 30 تا 64 سال که میانسال محسوب می شوند و 7.3 درصد بالای 65 سال است.

مدیرکل ثبت احوال استان همدان اظهار داشت: طبق بررسی های صورت گرفته جمعیت سالمندی به سمت زنانه شدن پیش می رود و در این امر مولفه ای همچون بالا بودن درصد مرگ مردان نسبت به زنان موثر بوده است.

حسن زاده با بیان اینکه می توان سرعت حرکت به سمت سالمندی را کاهش داد، عوامل موثر در سالمندی را شامل کاهش میزان مرگ و میر به علت افزایش رفاه اجتماعی، افزایش امید به زندگی، کاهش باروری و مهاجرت عنوان کرد.

وی ادامه داد: سال گذشته 24 هزار و 837 ولادت در استان همدان ثبت شد که نسبت به سال قبل از آن 12.7 درصد معادل سه هزار و 629 نفر کاهش داشته است و از این تعداد 52 درصد پسر و 48 درصد دختر بودند. مدیرکل ثبت احوال استان همدان اضافه کرد: نرخ خام ولادت کشور 14.8 در یک هزار بوده اما این آمار در همدان 14 در هزار ثبت شده که در این استان نرخ خام ولادت پایین تر از نرم کشوری است.

حسن زاده ادامه داد: میزان وفات ثبت شده در سال گذشته نیز 10 هزار و 891 نفر بوده که 5.4 درصد معادل 561 نفر افزایش داشته است و از این تعداد 57.3 متوفیان مرد بودند. وی گفت: نرخ خام وفات در کشور 4.9 دهم است در حالیکه این آمار سال گذشته در همدان 6.1 ثبت شده و در این زمینه نیز همدان رتبه دوم کشور را از نظر نرخ وفات دارد. مدیرکل ثبت احوال استان همدان بیان کرد: 13 هزار و 44 نفر سال گذشته در این استان ازدواج کردند که این آمار نسبت به سال 97 حدود 3.8 درصد کاهش داشته است همچنین سال گذشته چهار هزار و 12 طلاق ثبت شده که 73 مورد یعنی 1.9 درصد افزایش داشته است. حسن زاده افزود: نرخ خام ازدواج سال گذشته در همدان 7.2 و در کشور 6.4 بوده بنابراین می توان دریافت که آمار ازدواج در همدان بالاتر از میانگین کشوری است یعنی میزان تجرد مطلق پایین است. وی اضافه کرد: نرخ رشد جمعیتی در کشور 99 صدم و در همدان 97 صدم بوده که رسیدن این آمار به پایین تر از یک به مثابه یک تلنگر و هشدار برای نهادهای مسوول است. حسن زاده با بیان اینکه آمار پیش بینی شده برای متولدین سال در کشور محقق نشد اظهار داشت: چشم اندازها نشان می‌دهد که کشور از جوانی جمعیت به سمت میانسالی و سالمندی پیش می رود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان نیز گفت: با وجود داشتن آمار و اطلاعات دقیق و تحقیق و پژوهش درباره جمعیت هم اینک باید نسخه مناسبی برای مدیریت جمعیت بپیچیم و این اولویت مهم را رها نکنیم.

مصطفی آزادبخت افزود: در سالهای گذشته نسبت به موضوع فنی و حرفه ای غفلت شد و باوجود گرایش جوانان به رشته های تئوری و کسب مدرک شغلی برای آنها فراهم نشد و این امر در کاهش تمایل آنها به ازدواج تاثیر گذاشت.

سی‌ام اردیبهشت به عنوان روز ملی جمعیت نامگذاری شده است.

*س_برچسب‌ها_س*