چهارشنبه 18 مهر 1403

«همه گیری» به واژه سال فرهنگ لغت «وبستر» تبدیل شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
«همه گیری» به واژه سال فرهنگ لغت «وبستر» تبدیل شد

تهران - ایرنا - فرهنگ لغات «مریم وبستر /Merriam Webster»، چاپ آمریکا، واژه پاندمی یا همه گیری را به عنوان «واژه سال» خود برگزید. این انتخاب بر اساس تعداد دفعات جستجوی این کلمه در این دیکشنری انتخاب شده است.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد؛ شرکت وبستر که به چاپ و انتشار کتاب های مرجع از جمله فرهنگ لغات می پردازد روز دوشنبه اعلام کرد که کلمه «پاندمی» به تعداد بسیار بالایی در این دیکشنری آنلاین جستجو شده است.

پاندمی برگرفته از یک واژه یونانی موسوم به «پان» به معنی همه یا همگانی و «دیموس» به معنانی مردم است. این کلمه در ژانویه سال 2020دی 1398) هنگامی که آمریکا اولین مورد مثبت ابتلا به ویروس کرونا را ثبت کرد به ترند جهانی تبدیل شد و در ماه فوریه (بهمن) هزار و 621 درصد بیشتر از سال قبل مورد جستجو قرار گرفت. روزی که سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که این بیماری یک پاندمی یا همه گیری است یعنی در 11 مارس (اسفند)، جستجوی این واژه افزایشی 115 هزار و 806 درصدی داشت.

مهم ترین کلمات سرچ شده در سال 2020 در این فهرست عبارتند از «ویروس کرونا»، «قرنطینه» و «بدون علامت بیماری». شرکت منتشرکننده این دیکشنری اعلام کرده که در 10 ماه گذشته واژه همه گیری درجدول کلمه های جست و جو شده نزدیک به صدر بوده است اما درباره کلمه های مرتبط دیگری مانند ویروس کرونا در اوایل ماه اکتبر (آبان) کمرنگ تر شده است.

در عین حال فرهنگ لغات انگلیسی برخط کالینز که انتشارات هارپرکالینز گلاسکو آن را منتشر می‌کند، واژه قرنطینه را به عنوان کلمه سال انتخاب کرده است.

همه گیری کرونا ژانویه سال 2020 در سراسر جهان شیوع پیدا کرد. در حال حاضر آزمایش کرونای بیش از 62 میلیون نفر مثبت شده و تقریبا یک و نیم میلیون نفر از زمان آغاز همه گیری جان خود را از دست داده اند. کشورها محدودیت ها و قرنطینه را با شروع موج دوم این ویروس خطرناک اعمال کرده اند.

*س_برچسب‌ها_س*