جمعه 10 فروردین 1403

همه‌گیری‌های ویروسی آینده می‌تواند از کرونا کشنده‌تر باشد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
همه‌گیری‌های ویروسی آینده می‌تواند از کرونا کشنده‌تر باشد

تهران - ایرنا - یکی از سازندگان واکسن آسترازنکا گفت: همه‌گیری‌های آینده می‌توانند حتی کشنده‌تر از کووید -19 باشند، بنابراین درس‌های آموخته شده از شیوع این همه گیری نباید هدر رود و جهان باید اطمینان حاصل کند که برای حمله ویروسی بعدی آماده است.

به گزارش روز دوشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از خبرگزاری رویترز، دانشگاه جانز هاپکینز آمار قربانیان کرونا را در سراسر جهان 5.26 میلیون نفر اعلام کرده است. این بیماری تریلیون ها دلار از بازده اقتصادی را از بین برده و زندگی میلیاردها نفر را زیر و رو کرده است.

«سارا گیلبرت» یکی از سازندگان واکسن آسترازنکا و استاد واکسن شناسی در دانشگاه آکسفورد گفت: حقیقت این است که مورد بعدی می تواند بدتر باشد. می تواند مسری تر یا کشنده تر یا توامان دو مسری تر و کشنده تر باشد. این آخرین باری نخواهد بود که یک ویروس زندگی و معیشت ما را تهدید می کند.

گیلبرت گفت: جهان باید مطمئن شود که برای حمله ویروسی بعدی آمادگی بهتری دارد. پیشرفت‌هایی و دانشی که به دست آورده‌ایم، نباید از دست برود.

کارشناسان بهداشت می‌گویند، تلاش‌ها برای پایان دادن به همه‌گیری کووید -19 نابرابر و پراکنده بوده است که با دسترسی محدود به واکسن در کشورهای کم‌درآمد مشخص می شود. این در حالی است «سالم‌ها و ثروتمندان» در کشورهای ثروتمند دزهای تقویتی واکسن کرونا زده اند.

گروهی از کارشناسان بهداشتی که توسط سازمان جهانی بهداشت برای بررسی نحوه مدیریت همه‌گیری SARS-CoV-2 تشکیل شده است، خواستار تأمین دائمی بودجه و توانایی بیشتر برای بررسی بیماری‌های همه‌گیر از طریق یک معاهده جدید شده‌اند. یک پیشنهاد ارائه بودجه جدید دست کم 10 میلیارد دلار در سال برای آمادگی در برابر همه گیری است.

شیوع کووید -19 اولین بار در اواخر سال 2019 در چین شناسایی شد. محققان در مدت بی سابقه کوتاهی موفق به ساخت واکسن‌هایی علیه این ویروس شدند.

گیلبرت در مورد سویه جدید اومیکرون نیز گفت: پروتئین اسپایک سویه اومیکرون کرونا حاوی جهش هایی است که باعث افزایش قدرت سرایت این ویروس می شود. همچنین تغییرات اضافی در این سویه از کرونا وجود دارد که می تواند به این معنی باشد که آنتی‌بادی‌های القا شده توسط واکسن‌ها یا عفونت های قبلی سایر گونه های کرونا، ممکن است در پیشگیری از عفونت با اومیکرون کمتر مؤثر باشند.

وی تاکید کرد: تا زمانی که اطلاعات بیشتری بدست نیاورده ایم باید محتاط باشیم و اقداماتی برای کند کردن گسترش این سویه جدید کرونا اتخاذ کنیم.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*