یک‌شنبه 9 اردیبهشت 1403

همه یارانه بگیران بخوانند؛ جزئیات تازه درباره یارانه تشویقی و کالا برگ فروردین

وب‌گاه عرشه آنلاین مشاهده در مرجع
همه یارانه بگیران بخوانند؛ جزئیات تازه درباره یارانه تشویقی و کالا برگ فروردین

مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک از 18 فروردین ماه امسال آغاز می شود.. مرحله دوم این طرح قرار است تا 17 فروردین‌ماه ادامه داشته باشد، طرحی که «شرط 200 هزار تومان خرید از یارانه» حذف شده و اعتبار تشویقی مشمولان از 120 به 220 هزار تومان افزایش یافته است. جزئیات و زمان کالابرگ الکترونیکی فروردین ماه اعلام شد مهلت استفاده از اعتبار مرحله دوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک تا هجدهم فروردین...

جزئیات و زمان کالابرگ الکترونیکی فروردین ماه اعلام شد

مهلت استفاده از اعتبار مرحله دوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک تا هجدهم فروردین ادامه دارد. تمام خانوارهای دهک‌های اول تا هفتم، 2 میلیون و 200 هزار ریال اعتبار بسته تشویقی برای خرید 11 قلم کالا دریافت می‌کنند.

یازده قلم کالا شامل گوشت منجمد گوساله، حبوبات، قند و شکر، برنج، ماکارونی، روغن مایع، گوشت مرغ، تخم مرغ، ماست کم چرب، پنیر و شیر کم‌چرب تعیین شد که برای هر فرد سرانه‌ای در نظر گرفته شد که بیشترین سرانه به گوشت اختصاص پیدا کرده است.

نرخ این اقلام در سال 1401 به ارزش 523 هزار و 300 تومان بود که در سال‌جاری به 743 هزار و 750 تومان رسیده است، لذا مقرر شد به میزان مابه‌التفاوت این مبلغ که 220 هزار و 450 تومان است، برای هر فرد اعتبار کالا برگ اختصاص پیدا کند.

برای اینکه شهروندان فروشگاه‌های متصل به پایانه را شناسایی کنند می‌توانند برنامه کاربردی «شما» را نصب کنند و اطلاعات را در آنجا دریافت کنند، همچنین میزان اعتبار کالابرگ خود را ببینند و اگر کسی تلفن هوشمند نداشت از طریق کددستوری #1463*500* هم می‌توانند کد خرید و اعتبار یارانه خود را بر اساس کدملی ببینند.

یارانه جدید در قالب طرح فجرانه به مدت 3 ماه از بهمن تا اردیبهشت ماه سال 1403 اجرا خواهد شد و اعتبار خرید کالا از 120 هزار تومان به 220 هزار تومان افزایش خواهد یافت.. مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک از 18 فروردین ماه امسال آغاز می شود.. مرحله دوم این طرح قرار است تا 17 فروردین‌ماه ادامه داشته باشد، طرحی که «شرط 200 هزار تومان خرید از یارانه» حذف شده و اعتبار تشویقی مشمولان از 120 به 220 هزار تومان افزایش یافته است.

خردادماه سال 1402 بود که دولت طرح کالابرگ الکترونیک را اجرایی کرد و براساس آن 11 قلم کالای اساسی شامل برنج ایرانی، حبوبات، شیر کم‌چرب، پنیر، ماست کم‌چرب، مرغ، تخم‌مرغ، روغن مایع، ماکارونی و قند در سبد غذایی این طرح تعریف شد تا از این طریق سفره مردم از تورم حفظ شود؛ سبدی که طبق آنچه که یکی از مجریان طرح کالابرگ الکترونیک گفته، در بازنگری سبد غذایی مطلوب 1402، با توجه به افزایش بار بیماری‌های غیرواگیر ناشی از اضافه وزن و چاقی در ایران و بر پایه اجماع متخصصان تغذیه سراسر کشور زیر نظر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی مقرر شده که میزان انرژی تامین شده از سبد به میزان مورد نیاز برآوردشده برای متوسط جامعه و نه بالاتر از آن باشد.

طرح کالابرگ الکترونیک طی چند فاز اجرا شد؛ در فاز اول آن، سه دهک اول درآمدی، مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد تحت پوشش این اجرا قرار گرفتند و در صورتی که 70 درصد مبلغ یارانه خود را از میان این 11 قلم خریداری می‌کردند، مبلغ یارانه‌شان 20 درصد افزایش می‌یافت و مشمول یارانه تشویقی می‌شدند.

در مرحله دوم، سه دهک اول درآمدی و مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره)، مشروط بر اینکه حداقل 200 هزار تومان از اعتبار یارانه خود را از میان اقلام کالاهای اساسی تعریف شده خریداری می‌کردند، از امتیاز تشویقی بهره‌مند می‌شدند.

اما به مرور با گسترش اجرای این طرح، هفت دهک درآمدی تحت پوشش این طرح قرار گرفتند، به‌گونه‌ای که اگر هفت دهک درآمدی 200 هزار تومان از مبلغ یارانه خود را از میان 11 قلم کالای سبد غذایی تعریف شده خریداری می‌کردند، مشمول دریافت یارانه تشویقی 120 هزار تومانی می‌شدند.

درواقع با استفاده از این طرح، یارانه دهک‌های یک تا 3 درآمدی به 520 هزار تومان و یارانه دهک‌های چهارم تا هفتم درآمدی به 420 هزارتومان افزایش می‌یافت. برای استفاده از این طرح اما، دولت شبکه ملی اعتبار (شما) را بر اساس هر کدملی راه‌اندازی کرد تا با استفاده از آن، سرپرستان خانواده بتوانند مانده اعتبار یارانه خود را مشاهده کنند و همچنین از موقعیت مکانی 211 هزار فروشگاه متصل به طرح و لیست اقلام مطلع شوند. حتی از آنجایی که ممکن است برخی افراد در زمان مراجعه به فروشگاه، کارت‌شان را با خود همراه نداشته باشند، کد دستوری #1463*500* میزان اعتبار باقی‌مانده به فرد را نشان می‌دهد و همچنین با کدی که به فرد داده می‌شود، فرد می‌تواند با در اختیار قرار دادن آن به فروشنده، خرید خود را انجام دهد.

طبق اطلاعیه وزارت رفاه، «طرح فجرانه» یک سبد 11 قلمی برای تامین حداقل کالری، پروتئین، ریزمغذی و ویتامین‌های لازم برای هر فرد (منطبق با نظر انستیتو تغذیه ایران) با قیمت‌های مبنا سال 1401 انتخاب شده است و مابه التفاوت قیمت سبد مبنا سال 1401 با قیمت روز (1402) از محل یارانه جدید دولت تامین می‌شود، به این صورت که قیمت روز سبد مشتمل بر 11 قلم 743 هزار و 750 تومان بوده که خانوار دهک‌های اول تا هفتم در صورت خرید بسته باید قیمت سال 1401 را به مبلغ 523 هزار و 300 تومان از جیب خود پرداخت کنند و مابه‌التفاوت آن تا قیمت روز به مبلغ 220 هزار و 450 تومان از محل اعتبار جدید دولت تامین می‌شود.

اعتبار جدید (220 هزار تومانی) علاوه بر یارانه 300 و 400 هزارتومانی فعلی بوده و خانوار مشمول طرح به صورت مجزا یارانه نقدی خود را به صورت ماهانه دریافت خواهند کرد. مبلغ حمایتی دولت به صورت اعتبار در حساب سرپرست خانوار تخصیص یافته و در زمان خرید و متناسب با میزان خرید مصرف می‌شود. البته خانوار می‌تواند اقلام طرح را در سقف وزنی و کالایی تعریف شده خرید کند و امکان جا به جایی اعتبار بین گروه‌های کالایی مقدور نیست.

به عنوان مثال با اعتبار برنج امکان خرید روغن وجود ندارد. از همین رو می‌توان گفت با اجرای طرح فجرانه، فردی با دهک درآمدی یک تا 3 به جای دریافت 400 هزارتومان یارانه، 620 هزارتومان و فردی با دهک درآمدی چهار تا هفت، به جای دریافت 300 هزارتومان، 520 هزارتومان یارانه دریافت خواهد کرد.

شماره تلفن پاسخگو

طبق اعلام وزارت کار، شماره تلفن «6369» برای اعلام شکایت و انتقاد از محل‌های اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی (یعنی فروشگاه‌ها) تعیین شده است.

احتمال تمدید اجرای طرح فجرانه کالابرگ الترونیک

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره احتمال تمدید اجرای طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک پس از 17 اردیبهشت‌ماه سال جاری توضیح داد.

علیرضا عسگریان؛ معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره احتمال تمدید اجرای طرح فجرانه گفت: این طرح سه‌ماهه بود که تا 17 اردیبهشت سال 1403 ادامه دارد، اما تمدید آن به تامین بودجه مشروط است؛ به نظر می‌آید در فروردین‌ماه یا اوایل اردیبهشت‌ماه درباره تداوم آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

معاون وزیر رفاه اضافه کرد: دولت به طور دقیق به دنبال آن است که ابتدا منابع این طرح تعیین و تامین شود و سپس درباره اجرا یا تمدید آن تصمیم خواهد گرفت.

هم اکنون دیگران می خوانند -->

بیشتر بخوانید

همه یارانه بگیران بخوانند؛ جزئیات تازه درباره یارانه تشویقی و کالا برگ فروردین 2